Vad tycker ni??

C

Crying

Om sån där "grimma" till hundar ( har glömt av vad de heter )
Jag ska iaf köpa en sån imorgon, då jag behöver de när vi går i stan då hon är så J*vla stark..

Rätta mej??
 
Hehe, joo men hon är lydig MEN när vi går inne i Centrala Göteborg blir hon lite distraherad å vissa folk gillar inte att dom får en Jätte schäfer nos i arslet :rofl:

Men övning ger färdighet, men under tiden tänkte ja att de kunde va bra..
 
halti
jag har funderat på de med men vobvvan ser så förnedrad ut när jag provar dem så jag kan bara inte med att köpa en sådan till henne..
 
Hmm, jo de är sant... Men att använda den jämt hade aldrig fallit mej in..
Men men..
 
Jag föredrar lydiga hundar, framför vilda hundar som blir lugna med grimma på sig. Jag skulle inte heller fortsätta vara vild med en sådan på mig, då det gör ont över nosen och ofta i ögonen när man drar.

Det kallas att dölja symptomet istället för att gå till botten med problemet.

Jag har använt grimma på en hund, som inte var min och kom med grimma på sig till mig. Hon fick ha den på sig i någon timme medans vi lärde känna varandra och hon inte lydde mig, men sen tog jag av den. Var konsekvent hela tiden och när halva dagen hade gått gick hon hur snällt som helst vid sidan med hängande koppel, trots över 500 hundar på utställningen :)
 
Kan min få komma på uppfostrings anstalt hos dej då :D
Jo, men hon är lydig.. Men inte så lydig, synd på en fin hund.. Men som dom säger att de går inte att lära en gammal hund att sitta.. Har iof inte haft henne så länge, men de går framåt... :love:
 
Jag tror inte att jag är särskilt mycket bättre än alla andra. Har bara strikta regler och har studerat hundars beteenden och så under livet. Pappa var instruktör inom lydnadsressyr, spår och skydd så han lärde mig det mesta sånt :) Han skrev många artiklar om beteende och varför hunden gör som den gör, så det är väl därför jag brukar lyckas med hundarna..

Det är bara att fortsätta vara konsekvent och bestämd, men vänlig så ordnar det sig nog! Det är absolut inte omöjligt att lära en gammal hund att sitta :)
 
Jag skulle inte rekommendera vare sig halti eller gå-fint-sele till någon. Haltin kan ge skador på nacke och rygg och orsakar smärta då hunden drar.
Jag vill inte lära min hund att gå fint med hjälp av smärta.

Det är också vanligt att hunden enbart slutar dra med haltin på. I vanligt koppel drar den som vanligt. Haltin åtgärdar inga problem, den gömmer bara symptomen.

Om det dock är så att du verkligen riskerar att skada dig eller andra för att du inte kan hålla hunden kan ett hjälpmedel vara en lösning för en kort period. Detta måste kombineras med fot-träning.
Om det är som i ditt fall att hunden enbart blir stark vid enstaka tillfällen och hon dessutom inte varit hos dig så länge, skulle jag strunta i halti och öva fotgående istället. Strunta i att promenera med henne mitt i stan innan hon lyssnar ordentligt på dig och har slutat dra i andra miljöer.
 
Jo, men jag måste gå i stan me henne då vi bor som vi bor :crazy:
MEN vi får se hur de blir, kommer endast ha den vid enstaka tillfällen...
 
hej
jag använde halti ett tag på mina hundar när man går med bägge i stan tex, och jag hade bara bra erfarenheter av dem,
jag ser här att vissa skriver att det skadar nacken, men är det inte så att de var tillverkade av en vetrinär just för att skydda nacken, och att det var snällare mot hunden än ett halsband om hunden drog? så uppfattade jag det.
annars håller jag med er...att träna sin hund att lyssna och inte dra i kopplet är det allra bästa :bump:
 
Re: MITHRA..

ja det tog lite tid det, haha, för det är ju alltid så att när man tränar hemma eller på bruks tex så är hundarna koncentrerade och det finne inget annat intressant att se på så då går det, men är man då ute på stan och de plötsligt såg något kul så var helt döva, och kunde ingenting, om de var båda tillsammans , en o en gick bra. Jag hade en boll med mig so jag plockade fram när jag såg att det var något som distraherade, bollen har högsta prioritet för dem :D, så de kom av sig och tittade på den i stället för att kasta sig i kopplet och dra, efter ett tag så slutade de, och det funkade bra med att bara säga till dem, så hade man deras uppmärksamhet, men det är som sagt inte lätt ibland.
 
en halti kan faktiskt vara jättebra tills man får bukt med det "riktiga" problemet. och det är skonsamt mot ägarens rygg och axlar.
 
jag håller oxå med, skulle inte falla mej in att använda varken halti eller gå fint sele på nån av mina hundar.
 
Sv: Vad tycker ni??

Lär hunden att gå fint i koppel

Drömmen för alla vore väl om hundarna kunde vara lösa på alla promenader. Men tyvärr så bor de flesta av oss inte så till. Dessutom måste man, av hänsyn till omgivningen och till hundarnas säkerhet, ibland gå ha sin hund i koppel. Därför är det bra om man redan från början tränar sin hund att gå fint i koppel.

Med att gå fint menar jag att gå med slakt koppel. Att gå med en hund som hela tiden drar och sliter i kopplet gör att man dels får ont i armar och axlar dels hela tiden kommer i konflikt med hunden. Det ska vara trevligt att gå på promenad med sin hund både med och utan koppel.

Det vanligaste felet vi gör med våra hundar är att vi kommunicerar med den genom kopplet. Koppelrycket tycks för många vara en omedveten handling. Det går så fort och lätt att bara tycka till i kopplet när man vill att hunden ska följa med. Att öppna munnen och säga något åt hunden eller att ta tag i hunden verkar vara jobbigare. Det bästa är att ”tänka bort” kopplet. Behandla hunden som om den vore lös.

Val av koppel
Jag använder mig till vardags av ett retrieverkoppel. Kopplet fungerar som ett styphalsband. Drar hunden iväg uppstår ett obehag för hunden. Slutar den att dra så blir det bekvämt igen.

Har du problem med en hund som drar i kopplet underlätta inte för den att fortsätta sitt dragande genom att sätta på den ett sele eller ett brett halsband, det lär den sig inget av. Varför göra det bekvämt för hunden att dra?


Så här gör jag
När hunden börjar dra i kopplet så stanna genast. Hunden kommer inte framåt genom att dra. Stå bara stilla och invänta att hunden tar kontakt med dig. Det gör den förr eller senare. Om inte gör ett litet ljud, när hunden tittar på dig berömmer du den och ändrar färdriktning. Poängen är att hunden aldrig kommer framåt om den drar.
Det är viktigt att du byter färdriktning efter att hunden har slutat att dragit. Det är du som bestämmer åt vilket håll ni ska gå – inte hunden.

Som vid all annan träning gäller det att vara konsekvent. Hunden får aldrig lyckas med sitt dragande. Frågan är vem är envisast, du eller hunden?

Några varningens ord
Använd inte flexikoppel om du vill lära din hund att gå fint i koppel. En hund som får gå i flexikoppel lär sig aldrig att vara i din närhet då den obehindrat får springa från sida till sida.

Om man låter sin hund dra i kopplet så bygger den sakta men säkert upp en mycket stark halsmuskulatur. Till slut känner hunden knappt att den har någon som rycker och drar i kopplet därbak. Draganden har blivit naturligt och kan vara mycket svårt att få bukt med. En goldenvalp på tre månader drar inte så mycket men en golden på ett år är stark.

Det är lätt hänt att valpen vill ha dragkamp med sin förare i kopplet. Det tar ett tag i kopplet och så börjar dragkampen. När valpar gör det kan det uppfattas som gulligt men när en vuxen hund gör det så är det definitivt inte gulligt. Säg ifrån redan från början.

Var konsekvent
För att lyckas med att få en hund som går fint i koppel måste man som vid all hundträning vara konsekvent och det gäller alla som är ute och går med hunden. Klarar inte alla i familjen av detta så förstörs tyvärr träningen.

Om koppelkorrigering
Genom att med ett kraftigt ryck i kopplet försöka korrigera en hund som drar i kopplet kan man om man har otur åsamka sin hund skador i både hals, nacke och rygg.

Det finns tyvärr en del hundinstruktörer och andra som fortfarande anser att det är den enda och snabbaste vägen till att få en hund att sluta dra i kopplet. Min personliga åsikt är att de bör ägna sig åt något annat än hundträning.

En hund kan inte tänka att om jag inte drar så gör det inte ont. Detta är att förmänskliga hunden.

Kul i koppel
För många hundar är kopplet något som hindrar dem från att ha roligt. Oftast så börjar det roliga när kopplet åker av och hunden är lös. Lek gärna med hunden i koppel lite då och då. Går den fint så beröm hunden och lek eller kela med den en stund. Att gå i koppel kan faktiskt vara trevligt både för husse/matte och hund.

En bra bok
Turid Rugaas har skrivit en bok som heter ”Vad gör jag när hunden drar i kopplet?”. Det är en bra bok med tydliga anvisningar och illustrativa bilder.

:)
 
Sv: Vad tycker ni??

åh vilket bra inlägg. Jag kopierar och skriver ut. Nu ska här tränas!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 668
Senast: ildiko
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 665
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp