Vad tycker ni?

SnigelEffekt

Trådstartare
Förr gick kusen på 54 Mj men har nu lagt upp han på 60 tänkte att han kanske kunde bli lite piggare då :angel:

De e en D-ponny, haflingervalack, ca 450 kg i normalvikt.

Analysrapport per kg foder
7,6 Mj
26 gr smrp
2,5 gr Ca
1,7 gr P

Min idé e följande:

Behov på 60 Mj:
360 gr smrp
24 gr Ca
18 gr P

6 kg hö
1 kg halm
0.4 kg soya
0,6 kg havre
50 gr Vitafor mineral Strong

Det blir 60,1 Mj, 356 gr smrp, 25 g Ca o 16 ,4 gr P

Vad tror ni? Era reflektioner? Nåt ni skulle ändra? Varför?

:bump:

Sv: Vad tycker ni?

Varför inte ge 7 kg hö istället för 6 hö/1 halm? Jag tycker att det fortfarande är en låg giva... 60 Mj är vad min 400 kg lätta D-ponny (NF) går på UTAN arbetstillägg. Nu kan man inte jämföra hästar då de kräver olika men nog kan du öka på. Grundbehov för 450 kg häst är 49 - 54 Mj (enligt Planck´s tabeller) och så arbete på det, normal ridning kräver ca 30% tillägg vilket gör runt 64-70 Mj!
//marti

De har du rätt i! 7 kg hö blir ju bättre än 6 kg *trög idag:p* Kan ju likaväl ge 1 kg hö som 1 kg halm........

Han e himla lättfödd....... därför jag provar o öka lite nu! :angel:

Ungefär som så att han behöver bara se gräset spira så rullar han fram sen :devil:

Det var inte så mycket protein i höet.. svårt att räkna.
Jag är personligen inte så förtjust i att använda soja, men till detta höet skulle jag göra det. Sen tycker jag att 6 kg hö ( eller 7 som du ändrade till ) är för lite.
Om det var min häst skulle jag ge 9 kg hö och 0,3 kg soja. Inga mineraler behövs, täcks av höet.
Men det är min personliga åsikt, ingen uppmaning.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på... 2
Svar
20
· Visningar
3 050
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält... 2
Svar
33
· Visningar
3 390
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka