vad tycker ni?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Islandshastfantast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 712
I

Islandshastfantast

Vill veta om detta verkligen är värt priset, handlar inte om mej vill jag tillägga utan ett stall jag vet om som jag tyckte priset var lite högt på.
Kanske överdriver.

"Lösdrift*
Har inte funnits ligghall, nu finns en för liten ligghall(för max 2 hästar fast det finns 5 hästar)
Ej underlag, alltså ej spån, halm , endast snö.

Vatten ges 2 gånger/dag, men dricker hästarna inte får de inte mer vatten & de får vara törstiga, alltså finns inget fritt vatten.Men ägaren måste själv komma på kvällarna & ge vatten.

Hösilage(hästarna äter max en boll/mån ´´a 250kr)
Ibland när det tagit slut har det hänt att ägaren fått hämta hö själv & utfodrat även lösdriftsägarens hästar några veckor.

Inga täckesbyten eller liknande ingår, ej heller foder, saltsten osv.
En nackdel är att stängslet brukar hänga till knäna på hästarna & det får hästägaren fixa om det ska bli gjort, som även hjälpt att stängsla hela vinterhagen.
pris?1400/häst(svart)

Sv: vad tycker ni?

Varför ens ställa sin häst där? :confused: utan vatten och ett bra ställe att ta skydd på plus att hästarna utan problem rymmer...

Men finns det sånna som betalar så mycket för sån "skit" hållning utav sin häst?

Senast ändrad:

En till fråga förresten, eftersom jag känner en person som betalar för detta, vad kan denna föreslå för betalning(var inte menat som stallplats utan snarare avlastning för personen men nu ville stallägaren ha 1400/mån i efterskott, ngt ägaren inte var beredd på:smirk: )

Jag skulle aldrig hyra in min häst på ett sådant ställe, måste man inte ha bädd eller bra liggunderlag i en ligghall, själv har jag halm i mitt vindskydd. 1400 kr för att ha sin häst på lösdrift, tycker jag låter dyrt;)

Jag tycker inte det är mycket om man får nåt för pengarna dvs. Jag betalar 1300, fritt med hösilage, fritt med halm, paddock året runt, stora sommarhagar, fina vindskydd i vinterhagen, egen box, fikarum, uppvärmt omklädningsrum, lätt vattenhantering. Vatten dygnet runt året runt.
Bara att jämföra.

Jisses.Jag har lösdrift till mina isisar, 2 st ston och en bal på 350 kg räcker ca 2 v när de har fri tillgång, de har också uppvärmt vatten med fri tillgång, samt tjockt med halm i ligghallen. Skulle aldrig ha mina hos den stallägaren. 1300 per månad för ingenting. Kom till mig istället, här finns plats.:idea: :rofl:

Nu är det ju så att hästägaren hade hästarna där pga sjukdom, från slutet av jan & då räknar manm väl hela mars, sen sa stallägaren för ngn dag sedan att denna ville ha 1400kr/häst/mån.Så egentligen finns inget avtal.jag har sagt åt personen att erbjuda 500 för hag-platsen samt 300 fför hösilage/häst för grannsämjan(även om det nog blir ett j-a liv) men inte mer än så.

Eftersom det enligt din beskrivning brister och går mot djurskyddslagen på ett par punkter, hade jag inte ens övervägt att sätta en häst där - oavsett anledning.

Att kräva betalning i efterhand när det finns annan överenskommelse sedan tidigare går inte. För den goda viljans skull kan det kanske vara värt de faktiska kostnaderna, d v s foder.

Hästägaren vill ju inte bli osams med stallägaren men jag tycker nästan denna ber om det när man kräver såna här priser i efterhand, oschysst.

Hästägaren är väll inte tvingad att stå där, ingen ide att gnälla, antingen köper man paketet eller inte. I dettafall skulle jag välja INTE!

Det är ju tyvärr så, att denna hästägare är själv ansvarig för sina hästar. Ingen tvingar den personen att stå där, eller hur?
Lite ANSVAR måste man själv ha.:( :(

Nu var det ju prislappen inlägget gällde...

fast det spelar väll ingen roll? Antingen så står man kvar eller så flyttar man. stallägaren kan ju trots allt ha vilka priser som helst. Antingen så köper man priste och reglerna i ett stall eller så står man INTE där. Man håller inte på och gnäller :mad: . Det är bara att flytta! Eget val, eget ansvar! Hästägaren skulle naturligtvis varit mycket mer nogrann från början, och tagit reda på vad som kostade vad och vad som ingår. Nu är det väll bara att betala om ägaren inte sett till att några papper blivit skrivna. Jag hade inte stått kvar där, men heller inte stått kvar där och gnällt.

Sedan kan man diskutera den moraliska aspekten i att bete sig så som stallägare, men det är faktiskt en helt annan disk.

nej men vilket ställe! skulle aldrig ställa en häst på ett sådant ställe. nog för att det är bra med lösdrift (har själv det) men man måste ju kunna ta hand om hästarna. Vi har alltid halm i vår liggahall, massor, så hästarna har en varm och bra bädd och hö ska vi inte tala om. en bal på 200-300 (varierar) går åt på max två veckor för mina två. Kan inte hästägaren prata med "lösdriftsägaren" och fråga varför de ska betala så mycket för så lite? det låter helt sjukt tycker jag...och att dessutom ligghallen endast räcker för 2 hästar när det finns 5 st...det blir ju jättetrångt om 5 ska knö sig in i en ligghall för två...

Men snälla du, tycker du det här helt ok att i efterhand komma och presentera en hårresande faktura?! Det tycker INTE jag.

Som fallet är presenterat tycker jag det är juste av ts att erbjuda sig betala rörliga kostnaden.

Kan man inte på ngt sätt anmäla detta? Stället verkar ju ha en hel del brister?

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 127
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 883
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: Madick
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 631
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025