Vad väljer ni att höra först?

Vilken nyhet först?

  • Bra nyheter

    Röster: 14 11,2%
  • Dåliga nyheter

    Röster: 95 76,0%
  • Det varierar

    Röster: 16 12,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    125

Fibusen

Trådstartare
Om någon skulle säga till er att den har både bra och dåliga nyheter att framföra, vad vill ni höra först? Och varför? Och om det varierar, beror det på vem det kommer i från? Eller i vilken sammanhang? Och hur är du som person, en övertänkare eller en chill som tar saker som det kommer?

Jag vill höra dåliga nyheter först. Alltid! varför vet jag inte egentligen. Jag är absolut en grubblare/övertänkare och jag tänker om det har något att göra med att jag ofta ser/tror det absolut värsta scenariot många gånger, och jag vill helst ha det avklarat så fort som möjligt så jag vet vad jag har att tacklas med. Och en bra nyhet efter kanske kan ljusa upp den dåliga lite? 😂
 
Egentligen borde det ju vara det dåliga först, men jag är så pessimistisk att jag nog knappast kan tro att någon har bra nyheter. Så lika bra att börja med det "bra", eftersom det nog också är dåligt. Medan det dåliga knappast är så hemskt ändå.

Typ "Vet du, alla vi dina 13 kusiner kommer att komma hem till dig i sommar på besök i en vecka var, ska det inte bli helt fantastiskt roligt!" (Nej, det hade jag verkilgen inte tyckt)
"Ja och så har vi dåliga nyheter också, mosters grannes gamla katt har dött"

Detta eftersom det gång på gång visar sig att speciellt min släkt inte känner mig alls, och tror att jag kommer att bli arg för saker som är trevliga, att jag ska vilja saker som jag avskyr, och att jag nog inte har något intresse alls av sådant som är jättespännande.
 
Pratar folk verkligen så? 😅 Det låter så främmande.
Har något jättetrevligt hänt kan det hända att folk hör av sig för att berätta just detta (kompisens häst väntar föl till exempel, jag räknar med att hen meddelar när det händer.), likaså om något tragiskt har hänt, till exempel vid dödsfall. Jag har nog aldrig varit med om att någon samlar på sig nyheter av båda slagen och tar båda två när vi ändå är på tråden.

Handlar det om vardagshändelser dyker de upp naturligt i samtalet bara. Utan turordning. :)
 
Pratar folk verkligen så? 😅 Det låter så främmande.
Har något jättetrevligt hänt kan det hända att folk hör av sig för att berätta just detta (kompisens häst väntar föl till exempel, jag räknar med att hen meddelar när det händer.), likaså om något tragiskt har hänt, till exempel vid dödsfall. Jag har nog aldrig varit med om att någon samlar på sig nyheter av båda slagen och tar båda två när vi ändå är på tråden.

Handlar det om vardagshändelser dyker de upp naturligt i samtalet bara. Utan turordning. :)
Jo jag fick det senast för två veckor sedan, men oftare i jobb eller i hobbyprojektet jag är en del av än i rena vänskapsrelationer.
 
Har enbart varit med om det i jobbsammanhang och då är i regel båda nyheterna relaterade, så då vill jag höra de bra först eftersom de dåliga då antagligen innebär ett problem som behöver lösas. Kommer problemet först är jag ju för fokuserad på det för att bry mig om de bra nyheterna. :p
 
Pratar folk verkligen så? 😅 Det låter så främmande.
Har något jättetrevligt hänt kan det hända att folk hör av sig för att berätta just detta (kompisens häst väntar föl till exempel, jag räknar med att hen meddelar när det händer.), likaså om något tragiskt har hänt, till exempel vid dödsfall. Jag har nog aldrig varit med om att någon samlar på sig nyheter av båda slagen och tar båda två när vi ändå är på tråden.

Handlar det om vardagshändelser dyker de upp naturligt i samtalet bara. Utan turordning. :)
I min värld händer det inte särskilt ofta, och när det gör det är det nästan alltid lite skämtsamt menat, eller åtminstone rörande något som inte är särskilt allvarligt. Typ "De dåliga nyheterna är att restaurang X var fullbokad, de bra nyheterna är att jag lyckades få ett bord på ställe Y istället".

Nu när jag tänker efter är det nog mest bara min make som ställer den frågan ibland, undrar om det är något specifikt för honom eller om han bara råkar vara den som jag har den sortens relation med liksom :p
 
Hur ofta händer det i verkligheten att någon säger så? Det har aldrig hänt mig, jag har aldrig hört det sägas och skulle inte säga så själv.

Om en nyhet är bra eller dålig är dessutom en definitionsfråga. Det är få som känner mig så väl att de ens skulle kunna avgöra vad som är en bra eller dålig nyhet för mig. Jag skulle om jag fick frågan bara be hen säga vad det är.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur ofta händer det i verkligheten att någon säger så? Det har aldrig hänt mig, jag har aldrig hört det sägas och skulle inte säga så själv.

Om en nyhet är bra eller dålig är dessutom en definitionsfråga. Det är få som känner mig så väl att de ens skulle kunna avgöra vad som är en bra eller dålig nyhet för mig. Jag skulle om jag fick frågan bara be hen säga vad det är.
Det händer iaf mig titt som tätt...
 
Jag hade en veterinär som ibland sa att han har en bra och en dålig nyhet, vilken vill du höra först? 😅 Jag vill alltid höra den dåliga först.
 
I min värld händer det inte särskilt ofta, och när det gör det är det nästan alltid lite skämtsamt menat, eller åtminstone rörande något som inte är särskilt allvarligt. Typ "De dåliga nyheterna är att restaurang X var fullbokad, de bra nyheterna är att jag lyckades få ett bord på ställe Y istället".

Nu när jag tänker efter är det nog mest bara min make som ställer den frågan ibland, undrar om det är något specifikt för honom eller om han bara råkar vara den som jag har den sortens relation med liksom :p
Precis! När man lägger fram det precis på det viset är det ju ett skämt, ett talesätt, en speciell grej eller jargong. Något som är hämtat från amerikansk TV. :) Det kan absolut hända mig också, men då i samma format och det räknar jag inte. :D
 
Hur ofta händer det i verkligheten att någon säger så? Det har aldrig hänt mig, jag har aldrig hört det sägas och skulle inte säga så själv.

Om en nyhet är bra eller dålig är dessutom en definitionsfråga. Det är få som känner mig så väl att de ens skulle kunna avgöra vad som är en bra eller dålig nyhet för mig. Jag skulle om jag fick frågan bara be hen säga vad det är.
Jag har hört det flera gånger bara de senaste veckorna? Men då antingen i jobb eller mina projekt. Typ vi har två nyheter, den bra är att vi fått pengar till att göra projekt X men den dåliga är att vi har inte fått pengar till projekt Y...
 
Just den formuleringen är ett skämt för mig.
På jobbet kan det bli "Bad news: the big boss is coming to stay. Good news: only for one night." lite sådär och alla vet att det är dravel. Det är ingenting som används till vardags eller i verkliga livet, eller någonting man tar på allvar.
 
Jag vill höra den bra nyheten först, förhoppningsvis gör den att det dåliga inte är så dåligt. Får jag höra det dåliga först börjar jag grubbla för mycket/bli känslosam och kan inte alls uppskatta de bra nyheterna, om jag ens uppfattar vad personen säger.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 613
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp