Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 097
Jag har kommit på två äckliga hemskheter till.

skolans ugnspannkaka. Stabbig bit pannkaka helt utan smak, som serverades med lingonsylt. Till det en rejäl träig bit morot. Bara en bit och alltid jättetjock och torr.

Plus den märkliga vitkålssalladen. Strimlad vitkål blandad med lingonsylt. Vem i helvete kom på den kombon??? Som blodig vitkål. Ser äckigt ut. Smakar vidrigt.
Skulle lingon locka de små motsträviga barnen att äta mer grönsaker??

Memma! Så otroligt vidrigt men skulle ändå ätas varje påsk. Grejen var den att inte ens de vuxna gillade den utan alla tog pyttelite memma och jättemycket vaniljglass. Nu när vi äntligen har slutat med det saknar jag nästan självtortyren lite grann. :grin:
Memma är ju gott, men ska ätas med grädde.

skolans ugnspannkaka. Stabbig bit pannkaka helt utan smak, som serverades med lingonsylt. Till det en rejäl träig bit morot. Bara en bit och alltid jättetjock och torr.

Plus den märkliga vitkålssalladen. Strimlad vitkål blandad med lingonsylt. Vem i helvete kom på den kombon??? Som blodig vitkål. Ser äckigt ut. Smakar vidrigt.
Den där salladen har jag också tänkt på. Så himla märkligt att blanda vitkål och lingonsylt. Ibland var det vitkål och apelsin, det var inte mycket bättre men mindre konstigt.

Hahaha. Jag typ älskar det.

Det beror på vilken potatis!
Det finns jättegoda sorter som man kan äta som delikatesser, som de är.
Så finns det "matpotatis" som är bäst som tillbehör till kötträtter. Osv osv.

Affärerna säljer alleles för ofta bara "fast" resp "mjölig" potatis. Utan att ens berätta vad det är för sort.
Det är på väg att bli bättre men det är lång väg kvar.
Det fanns en tid när äpplen såldes som röda eller gröna. Det är ungefär där vi är med potatis ännu anser jag.

Bra Princess eller Sava kan man äta som snacks :)
Ja. Sort spelar roll. Och var potatisen har vuxit. King Edward tycker jag inte ens om på andra sätt än kokad. Annars äter jag gärna potatismos och -gratäng och sånt.

Sandodlad färskpotatis av någon sort som inte växer för fort eller är för tidig, kan nästan vara lite gott nån enstaka gång. Färskpotatis i allmänhet tycker jag tom sämre om än annan potatis.

Ja. Sort spelar roll. Och var potatisen har vuxit. King Edward tycker jag inte ens om på andra sätt än kokad. Annars äter jag gärna potatismos och -gratäng och sånt.

Sandodlad färskpotatis av någon sort som inte växer för fort eller är för tidig, kan nästan vara lite gott nån enstaka gång. Färskpotatis i allmänhet tycker jag tom sämre om än annan potatis.
Färskpotatis är god om den verkligen är färskt. Dvs direkt från landet.

Jag får av grannen. Hon skottar upp ett gäng åt mig direkt från sin odling. :d

Isterband, leverpastej och kalleskaviar. Klarar fortfarande inte av något av det.

Bland det bästa jag visste som liten var broccoli, äta träd tyckte jag 😍 älskar det fortfarande, även frysta ärtor alltså direkt från frysen med en gnutta salt, kan än idag ha det som fredagsmys

Men åååååh, skolans ugnspannkaka är ett sånt där oförglömligt glädjeämne från mina grundskoleår! Vi fick det kanske 2, 3 gånger per år, högst, och då var jag salig! Jag kan känna den ljuvliga smaken fortfarande när jag tänker på det! Allvar!! Fast vår ugnspannkaka i skolan var tunn, minns jag. Den mamma gjorde hemma var pösigare, men jag älskade den med (hon gjorde en del utan fläsk, för min skull).

Men ja! Fattar inte vad grejen med kokt potatis är. Jag kan äta det, men tycker det är typ världens tråkigaste mat.
Man MÅSTE ju ha kokt (mandel)potatis på tunnbrödet till surströmmingsklämman, ju!!! (Jag vet att du inte äter fisk och det gör inte jag heller, men just surströmmingsklämma är en av de ytterst få maträtter jag saknar innerligen som vegetarian...)

Man MÅSTE ju ha kokt (mandel)potatis på tunnbrödet till surströmmingsklämman, ju!!! (Jag vet att du inte äter fisk och det gör inte jag heller, men just surströmmingsklämma är en av de ytterst få maträtter jag saknar innerligen som vegetarian...)
Nu rullar jag ut på ett sidospår men...
Måste man vara så strikt? Kan man inte någon gång äta sådant man längtar extra mycket efter?
(dvs om det inte är medicinska skäl)

Nu rullar jag ut på ett sidospår men...
Måste man vara så strikt? Kan man inte någon gång äta sådant man längtar extra mycket efter?
(dvs om det inte är medicinska skäl)
Ja! Men då talar jag bara för mig själv. Den dagen jag hälsar på hos brorsan i Norrland och han bjuder på surströmming ... då kommer jag nog att äta.

Men det är nog, faktiskt, det enda jag verkligen längtar efter och saknar. När jag tänker efter så åt jag en sån där jättestor räksmörgås ifjol, på hotellet efter en hektisk dag på Mässan vid SIHS. Ett glas vitt vin och en räkmacka. Yep! Gott var det också.....

Men gris äter jag aldrig.

Ja! Men då talar jag bara för mig själv. Den dagen jag hälsar på hos brorsan i Norrland och han bjuder på surströmming ... då kommer jag nog att äta.

Men det är nog, faktiskt, det enda jag verkligen längtar efter och saknar. När jag tänker efter så åt jag en sån där jättestor räksmörgås ifjol, på hotellet efter en hektisk dag på Mässan vid SIHS. Ett glas vitt vin och en räkmacka. Yep! Gott var det också.....

Men gris äter jag aldrig.
Jag tror det är hälsosamt. Att äta något man är ruskigt sugen på, trots att det är något man egentligen inte äter. Och njuta av det och inte skämmas! :D

All hemsk mat var i skolan.

Lappskojs som var sönderkokt kött som delats i långa trådtunna strimlor och ihoprört med potatismos. Plus något mer som gjorde att det var lite rosafärgat.

Risotto. Som uttalades ris-Otto. Parboiled ris blandat med ärtor och skinktärningar. Gör att jag har svårt för ALLT ris än idag.

Leverbiffar. Gjorda av mald lever och hårdstekta. Jag älskade normalt all lever. Men de där leverbiffarna mådde jag illa av.

Jag känner igen mig precis!

Jag vill lägga till leverstuvning. Leverstuvning fick vi i skolmatsalen i min första skola. Jag vägrade äta och personalen i skolmatsalen höll mig kvar tills läraren kom och hämtade mig. Det upprepades gång på gång och jag var annars inte alls kinkig med maten. Jag vet inte vem som blev mest lättad när jag flyttade och bytte skola - jag som kom till en leverstuvningsfri skola eller personalen i skolmatsalen.

Och fiskbullar ! Det var något med konsistensen. Även där satt jag kvar i skolmatsalen tills jag blev hämtad av läraren.
Jag minns även tydligt på fritids, som var ett kombinerat fritids och dagis, där jag tog fiskbullarna i handen och kastde dem under ett betydligt yngre barns stol varpå det barnet senare fick skäll för att inte äta upp. :laugh: Men jag fick beröm för att jag hade ätit så duktigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka