Bukefalos 28 år!

Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?

Jag tror det var lördagar som var "myskväll" hos oss också, fast ibland blev det pizza på fredag när mamma och pappa inte orkade laga mat efter en lång arbetsvecka :)
 
När ni pratar om mor- och farföräldrars mat så kom jag på att mormors pannkakor var DE BÄSTA :love: De hade en frasig kant och så fick man äta dem med hur mycket socker man ville :d

Hemma hos mormor och morfar (och även hemma hos oss i viss mån) fick man mycket älgstek, nyfiskad fisk osv, sånt jag idag kanske skulle tänka är mer "lyxigt" men då var det vardagsmat. Älgstek åt man när det var fattigt, ungefär, för det var frysen ändå full av :D
 
Donken när man var i stan var alltid spännande. Annars hemmavid så kändes det alltid lyxigt dom gångerna man beställde pizza. Mammas älgstek eller älggryta:love:Grytan åt vi även till vardags. Konserverade persikor med grädde var ofta efterrätten när vi hade det :love: Å tänk när mamma köpte hem Cola och en chipspåse :love: eller när man fick åka ner till tappen och köpa en godispåse:banana:
 
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?
Så var det för mej med
 
Aldrig att vi skulle ha haft pommes frites eller hamburgare, pulversåser eller läsk. :yuck:
Jag måste verkligen säga att jag inte kan förstå er som kommer in i tråden för att kräkas över hur andra åt och äter. Det är för mig helt obegripligt.

Är det nån form av osäkerhet som gör det? Att det blir viktigt att distansera sig från människor som man anser är ofina? Eller vad? Känns så otroligt ängsligt bara, när det blir så väldigt viktigt att liksom skrika ut ”sån ofin mat skulle vi aaaaaaldrig äta”.
 
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?

Det var lördag hemma också (född -73).
 
Typiskt fredagsmys var varma mackor, oftast med svampstuvning. Det älskar jag än idag.

Vi åt nästan alltid stek på helgen när jag växte upp. Nötstek eller fläskstek. Med kokt potatis, sås och beroende på kött-typ, gelé eller äppelmos. Mammas fläskstek är nog fortfarande en av mina favoriträtter.

Något som var vardagsmat då, men är höjden av lyx nu, vår hjälmargös. Jag växte upp några kilometer från Hjälmaren, men pappa fiskade mycket och vi åt mycket fisk. Men när man nu någon gång äter den där perfekt tillagade Hjälmargösen (gös från andra sjöar är inte alls lika god) då är livet fullkomligt. :love:

Som riktigt liten åt jag mest bara kokt potatis dock. Hade svårt att äta kött, troligtvis pga svårt att tugga innan tandreglering. Då var kycklingfilé och fläskkotletter (tillagade på mammas speciella vis så de är kruttorra) det enda kött jag åt.

Åh ja, pappa gjorde ofta stek på söndagen :love:
 
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?
Kanske mer en fråga om hur man jobbade?

Mina föräldrar var småbrukare och min far jobbade skift. Det fanns inga "lediga helger". Helgerna var inte olika andra dagar eftersom allt jobb på gården ändå måste göras. Djuren sköttes av min mor. Min far var antingen ledig eller jobbade sina skift på fabriken.
Jag minns ingen särskild skillnad mellan helg och vardag.
 
Misär? Det är väl snarare när man inte har någon mat. Där tog du i.
Håller med. Misär är de barn som växer upp i svåra förhållanden, får klara sig på egen hand. Där hemmet är en sanitär olägenhet och där trygghet inte finns.
Men att nån gång äta på Mcdonalds är nog snarare regel än undantag. Och bättre att barnen äter nånting än ingenting alls.
 
Jag måste verkligen säga att jag inte kan förstå er som kommer in i tråden för att kräkas över hur andra åt och äter. Det är för mig helt obegripligt.

Är det nån form av osäkerhet som gör det? Att det blir viktigt att distansera sig från människor som man anser är ofina? Eller vad? Känns så otroligt ängsligt bara, när det blir så väldigt viktigt att liksom skrika ut ”sån ofin mat skulle vi aaaaaaldrig äta”.
Jag tycker det är äcklig mat.
Är det osäkerhet hos dig då du måste komma in och kräkas över andras inlägg? Det känns så fånigt.
 
Är det nån form av osäkerhet som gör det? Att det blir viktigt att distansera sig från människor som man anser är ofina? Eller vad? Känns så otroligt ängsligt bara, när det blir så väldigt viktigt att liksom skrika ut ”sån ofin mat skulle vi aaaaaaldrig äta”.

Håller med. Spysmileys och misär och allehanda förskräckelse åt vissa matvaror/-rätter känns som en sån där klassisk grej människor som anser sig ha "fin smak" gärna ägnar sig åt, och jag tycker alltid att det osar klassförakt och en vilja att typ markera att de inte är white trash. Det är förjävla ledsamt att läsa som barn ur arbetarklassen där det inte alltid funnits gott om pengar för lyxig mat, det blev liksom folk av oss också fast vi tydligen levde i misär. :down:

Det är en sak om man inte gillar viss mat, det har man all rätt till, men att sitta och bete sig som att det är det värsta i världen och säga "fy vad äckligt" och dylikt ter sig rätt omoget. Och det säger jag fast jag är ökänt kräsen... :cautious:
 
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?
Begreppet "fredagsmys" myntades väl av en reklamfirma för inte allt för många år sedan. Det gav då intrycket av att det var något "alla andra" hade - och så blev alla tvungna att införa fredagsmys och köpa produkten som de gjorde reklam för (chips?). Måste vara en av de mest lyckade reklamkampanjerna någonsin eftersom den inte bara lyckades lansera ett nytt begrepp utan till och med kanske förändra vanorna hos många familjer.
 
Håller med. Spysmileys och misär och allehanda förskräckelse åt vissa matvaror/-rätter känns som en sån där klassisk grej människor som anser sig ha "fin smak" gärna ägnar sig åt, och jag tycker alltid att det osar klassförakt och en vilja att typ markera att de inte är white trash. Det är förjävla ledsamt att läsa som barn ur arbetarklassen där det inte alltid funnits gott om pengar för lyxig mat, det blev liksom folk av oss också fast vi tydligen levde i misär. :down:

Det är en sak om man inte gillar viss mat, det har man all rätt till, men att sitta och bete sig som att det är det värsta i världen och säga "fy vad äckligt" och dylikt ter sig rätt omoget. Och det säger jag fast jag är ökänt kräsen... :cautious:
Fin smak? Klassförakt? Jag hade en arbetande förälder och den andra var arbetslös. Vi hade verkligen urdåligt med pengar. Jag kan lika gärna göra kräksmiley över hummer och champagne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp