Vad var det som hände?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare rosenknopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 715
R

rosenknopp

Jag är helt förskräckt nu och gråter.
Min sambo och jag har en springer spaniel, hanhund 2,5 år. Han har aldrig visat någon som helst agressivitet tills idag.
Min sambo var ute på kissrunda med honom direkt när vi kom hem. I trappen hade han varit odräglig och hängt i kopplet. Min sambo hade sagt åt honom på skarpen med rösten och sen fortsatt och gått in.
När de kommer in så säger han åt hunden att sitta på mattan medan sambon tar av sig skor osv. Sen går han och ska hämta handduken för att torka tassarna. Hunden har då gått från sin plats och sambon har en galge i ena handen när han går för att säga till. Då börjar hunden morra på ett sätt jag aldrig hört förut.
Jag undrar vad som står på och går ut i hallen.
Sambon har då backat och ska lägga ifrån sig galgen, han sa sen att han kanske hade sett hotfull ut med den. Jag säger åt sambon att han måste säga ifrån ändå, eftersom det aldrig är accepterat att morra på det sättet. Sambon går då (utan galge) för att säga till hunden att gå tillbaka och sätta sig på mattan igen, varvid hunden står kvar mitt i hallen och morrar ännu mer hotfullt. (han anföll aldrig utan morrade endast, men väldigt hotfullt)
Då fick jag nog och gick fram och tog tag i honom, tog honom till mattan och morrade åt honom, varvid han la sig underlägset på rygg direkt.

Jag är helt knäckt och vet inte vad jag/vi ska göra. Jag har haft hunden sen den var valp och han har aldrig blivit slagen eller illa behandlad. Har aldrig tidigare visat agressivitet heller.
Känner nu när chocken har lagt sig att jag aldrig kommer kunna lita på honom mer.
Han ligger nu snällt på mattan, sambon har sagt åt honom att lägga sig där och det gick bra som det alltid innan har gjort.
Vi kan ta mat och leksaker från honom när som helst osv, och han verkar vara sitt vanliga vänliga och glada jag igen.

Vad kan ha hänt?
Vad kan man göra?
Ska man vara så drastisk att avliva? tanken skrämmer ihjäl mig :cry:
Kan man nånsin lita på en hund som gjort så?

Sv: Vad var det som hände?

Jag tror att hunden kände sig trängd/rädd av din killes röst + galgen...
Skulle aldrig avliva en hund som "bara" morrat!!! han gjorde ju inget mera när du tog i på skarpen..han var en hane...dom slutat aldrig att någon gång då och då kolla om dom ej får ta över ledarskapet=/
Tycker du skall glömma denna "insident" och glädjas över att din hund snabbt blev undergiven och allt är som vanligt igen.
Ta och läs på lite mera om hundpsykologi...så du känner till hundspråk/betenden lite mera...så du inte behöver bli rädd för en sådan "liten" händelse...att ha kunskap ger en styrka!

Jisses. ANDAS
Inte ska ni avliva hunden inte.
Han bet inte.
Han PRATADE ju bara och upplyste er om att något är fel.
Det kan vara av osäkerhet, av dominans eller att hunden har ont någonstans eller nån annan orsak.

Har lugnat ner mig lite nu och tackar verkligen för era svar!
Var skönt att höra från någon annan att hunden kan reagera så utan att för det "ha flippat helt".
Jag blev så ställd av beteendet.

Han är helt som vanligt nu fortfarande.

Något tips på bok? Behöver nog som ni säger lära mig mer om hundpsykologi :o

Hörde ett tänkvärt citat från en hundtränare på tv (nämner helst inga namn :p) att morrande är inte aggressivitet, det är ett sätt att kommunicera.

Jag har en hund som morrar när hon pratar och hon är en riktig snackpåse.

Kontraktkontraktet av Eva Bodfäldt kan jag rekommendera, mycket bra inspirerande om man vill jobba på relationen med hunden.
Sen har jag själv fått tipset och är säker på att andra kommer att säga: Lugnande signaler av Turid Rugaas. Den ska jag själv beställa hem.

Upplever du din hund som osäker? Om han morrade för att han kände sig hotad är troligen orsaken just osäkerhet, inte aggressivitet i sig eller att hunden försöker "klättra i rang". Bra att du sa ifrån och poängterade att beteendet inte är godkänt, men jag vill varna för en sak. Flera kommer att säga att hunden måste "tas ner", att du måste visa vem som bestämmer. Och det kanske behövs, vad vet jag, MEN... Om hunden är osäker (och därför vissar aggrotendenser) är inte INTE lösningen att bli hårdare/mer "dominant" på hunden. Snarare att bli tydligare. Det blir viktigt att vara lugn och bestämd själv.

Jag skulle inte säga att han är direkt osäker. Men han är mer åt det osäkra hållet än åt dominant hållet.

Jag ska beställa boken lugna signaler, den verkade bra, tack för tipset!

Jag är ingen hundexpert. Långt ifrån.

Men min lille odåga morrar lite av och till, jag bryr mig inte särskilt sålänge han är lydig.

Om hunden är osäker eller ger dig fuck-fingret ser man på kroppsspråket. Spetsade öron, rest svans och ett allmänt framåt uttryck innebär att hunden säger fuck off. En lägre kroppshållningen, bakåtsträvande, med vikta öron och låg svans betyder osäker hund.

De ska hanteras olika men en viktig sak är att inte backa undan för hunden och på så viset låta den få belöning för sitt beteende. Varken den kaxiga eller rädda hunden ska lära sig att det lönar sig att morra. Den osäkre kan man bara ignorera. Lugnt och fint gå in i hallen och pula runt lite och inte bry sig om att hunden låter. Bete sig som vanligt helt enkelt och gör som du brukar göra efter en promenad. Inte dutta, fjolla eller liknande.

Den kaxige skulle få sig en resa så den hamnade på plats igen och insåg att det var lönslöst att muppa.

Det här är inget att dra på så stora växlar över. Alla hundar kan mopsa sig, men handlar det om osäkerhet måste ni arbeta bort det aktivt. Självklart kommer ni kunna lita på hunden. Den är inte lömsk utan talar om vad den tänker och tycker. Inte heller behöver det vara något fel på den. Det är en hund. De kan göra så här utan att vara det minsta illa behandlade.

Självklart kommer ni kunna lita på hunden. Den är inte lömsk utan talar om vad den tänker och tycker. Inte heller behöver det vara något fel på den. Det är en hund. De kan göra så här utan att vara det minsta illa behandlade.

Ja, det är betydligt värre med de som inte säger ifrån innan det smäller.

Själv har jag regelbundna duster med min lille som har ett humör utan dess like om något inte passar honom.

Våran gamla springer kunde göra så där, lät klart läskigt.
Det räckte att han låg i hallen och man kom in där så kunde han morra, som jag tolkade det så blev han rädd och morrade därför, försökte man tillrättavisa så blev det värre, mer morrande och ibland visade han tänderna. Han gjorde aldrig något mer.
På något vis var det som han "fastnade" i morret, om jag kommenderade sitt eller fot var det som om han vaknade till och blev sig själv.
Det var som att kommandot löste honom.
Med stigande ålder eskalerade detta beteende.

Delvis knapp:
Mimmipigg:
Det hoppas jag verkligen inte att det gör :crazy: Eskalerar alltdå...

Till alla:
Vi ska köra på nästan som vanligt nu här hemma och se vad som händer. Han verkade rätt spak efter att jag sa till, så fort jag kom fram och tog tag i honom så slutade han direkt. Jag morrade lite åt honom och han la sig på rygg och blottade strupen.
Efter det har han varit helt normal. Vi har också bestämt att sambon ska ha lite mer "kontroll", dvs att han ger mat och tränar lite vanliga saker med honom (plats, stanna osv). Är jag som har gjort det innan bara.
Jag antar att han ser mig som flockledaren i hans "lilla flock". Kan nog vara bra om sambon ger komandon mer och så också. Det kan väl inte skada iaf?

Den kaxige skulle få sig en resa så den hamnade på plats igen och insåg att det var lönslöst att muppa.

Precis. Det jag ville varna för men hade svårt att formulera var att man skulle vara helt bombsäker först på att hunden "bara" är kaxig, och inte osäker, innan man skickar den på resan. Annars riskerar problemet bli ännu värre.

Jag säger som vissa andra, jisses lugna ner dig.
Att prata avliving för att hunden morrat i en hotad situation:confused:

Springer spaniels är mentalt rätt så osäkra hundar, personligen tycker jag ofta deras menatlitet är tvivelaktig och jag avråder ofta folk från rasen trots( pga) att vi har två själv i familjen.

Min egna är väldigt trevlig och lugn men har ett antal gånger när han känt sig hotad/trängd/skrämd /haft ont kunnat morra. ( utan att någonsin göra något mer av det)
Mammas springer är extremt osäker och spelar dominant, dvs använder morrandet som ett sätt att undvika sitationer han inte fullt ut behärskar.
Går man på i det läget blir han bara värre efter som han i botten inte är domiant utan rädd, där får man vara lugn, tydlig och ge honom en reträttväg med hedern i behåll, men som sagt han har en urusel mentalitet i botten som man får göra det bästa möjliga av.

Man måste ha förmåga att läsa in mer i en hunds röstläge än bara morrandet, och kunna skilja ett aggresivt morrande från ett osäkert.
En osäker hund kan använda morrandet som ett sätt att signalera att det här är en situation som inte hunden är bekväm med.
Hade det varit bättre för er om hunden var tyst men med samma sinnestämmning och känsla i kroppen?

Personligen tycker jag att de hundar som är tysta och sen gör ett ett utfall är betydligt värre.

Min gissning är att din kille skrämde hunden med sitt beteende, hunden morrade i rädsla/försvar!

Senast ändrad:

Jag säger som vissa andra, jisses lugna ner dig.

Personligen tycker jag att de hundar som är tysta och sen gör ett ett utfall är betydligt värre.

Min gissning är att din kille skrämde hunden med sitt beteende, hunden morrade i rädsla/försvar!

Det där tänkte jag med.

Kan det inte vara så att din sambo och hunden inte riktigt "gjort upp" om vem som bestämmer. Eftersom hunden endast morrade åt sambon. När du gick in så gav han sig direkt. Kanske är det så att sambon måste träna och umgås mer med hunden så att det blir ett klarare "maktförhållande" mellan dem?

Kan det inte vara så att din sambo och hunden inte riktigt "gjort upp" om vem som bestämmer. Eftersom hunden endast morrade åt sambon. När du gick in så gav han sig direkt. Kanske är det så att sambon måste träna och umgås mer med hunden så att det blir ett klarare "maktförhållande" mellan dem?

Vi har funderat på det också lite. Vi har nu gjort så att han ska ge mat ett tag framöver och även att han tränar lite lätta saker som sitt och ligg osv och umgås mer med honom.

Vi kommer inte "ta i med hårdhandskarna" på honom. Tror inte det är det han behöver. Han har för övrigt fungerat jättebra här hemma nu idag. Inte minsta tendens till sånt beteende. Men klart att ja fortfarande är lite skärrad :crazy: Ingen av mina (3 st) tidigare hundar har gjort ngot sånt så jag är inte van vid sånt beteende...

Jag menade inte alls att ni skulle ta i med hårdhandskarna heller. Men helt enkelt låta sambon göra de viktiga "vardagssysslorna" som att ge mat, promenera och lägga in lydnadsmoment mm tror jag gör stor skillnad (och inte bara gå med hunden i koppel och prata i telefon samtidigt som min sambo är expert på :angel:). Varför inte borsta och klippa klorna också?

Jag tror inte att hunden uppfattade sambon som hotfull för att han höll i en galge. Skulle i så fall vara om hunden tidigare blivit slagen med galge eller annat föremål, men så är ju inte fallet.

Sen förutsätter jag att ni har kännt igenom hunden ordentligt mm så att den inte har ont. Om det händer igen skulle jag ta hunden till vetrinär på en gång.

Det uppfattade jag inte heller som att du ville råda mig till :). Jag ville bara berätta vad vi kommit fram till att göra/ändra på och vad vi beslutat att inte göra.

Ont, jag tror inte det iaf. Isf hade han varit hos vet redan. Han far som en skottspole fram och tillbaka och busar järnet när han är lös. Har varit oavbrutet så. Borde ju vara lite mindre race glad om han hade ont.

Men man vet ju aldrig, önskar ibland att de kunde tala...

Min hund morrar i tid och otid. Jag tror att han har, säkert 5-6, olika morrningar som alla "betyder" olika saker.

Han morrar när han är trött, han morrar när han myser eller är på kelhumör, han morrar när han är rädd eller osäker, han morrar när det är orättvist mellan honom och katterna, han morrar när han uppfostrar "lillebror" (svärisarnas unghund) osv.
Hans paradnummer är att morra och visa tänderna när han ligger i soffan. För en utomstående är lätt att ta både tre och fyra steg tillbaka. Vi som känner hunden vet att det är ett mysmorr, kombinerat med ett undergivet "leende". Han smörar helt enkelt för att få ligga kvar i soffan och kela med oss.

Blanda med olika pipljud och näsflöjts-solon, så har du en hund som babblar värre än Carolina Gynning på speed.
Men han är för den skull aldrig aggressiv och har ALDRIG bitit.

Däremot håller jag med om att det faktiskt kan ha varit så att han utmanade din sambo? Svårt att veta när man inte sett hundens beteende i övrigt. Men det verkar som om ni har en bra plan att börja jobba med!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 208
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 426
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 608
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka