Vad vet ni om sköldkörtelsjukdom - hypertyreos hos katt?

nilie

Trådstartare
Min katt har fel på sköldkörteln och ska äta medicinen Felimazole Vet ( 1 tablett 2,5 mg 2 ggr/dag).

Tabletternas biverkningar är skrämmande om man läser bipacksedeln.
De kan påverka både katten och djurägaren vid hantering av tablett och använd kattsand.

Jag startade tidigare en tråd om tips på foder till mager katt. Nu har jag fått svaret på varför katten är så smal.
(Det blev ingen tandsanering, eftersom det är en risk vid sövning med denna diagnos. Det får vänta tills sköldkörtelvärdena har stabiliserats.)

Någon som har tankar kring sköldkörtelproblem hos katt? Har ni varit med om det/hört talas om det? Hur gick det?
 
"min" misse som numera bor hos mina föräldrar har precis konstaterats ha det. Femton år gammal huskatt som senaste året blivit väldigt tunn.

Hon äter en halv tablett per dag och det verkar räcka till henne. Hon har precis börjat gå upp pyttelite i vikt.
 
En jobbig sjukdom, dom blir sämre och magrare med tiden. Min katt hade även Forl. Tog massa blodprover skitdyra men samma mängd medicin ändå. Han blev sövd och fick tänderna fixade trots det.
 
Min ena hona hade också det men med dessutom påverkade levervärden så medicineringen fungerade inte på henne.
Tanken var ju att hon skulle kunna leva något år till med medicinering men eftersom det inte fungerade så valde vi att hon fick somna in.

Jag tycker gamla katter ska få må bra och mår de bra på mediciner är det bra men blir det inte hjälpta av det så bör de få somna in. Min katt blev ändå 13 år så det är ingen dålig ålder.
 
Min mamma hade två katter som drabbades av det i 15-årsåldern och som båda fick radiojodbehandling, som är komplicerat och dyrt men i bästa fall botande. Katt nummer ett blev helt frisk av behandlingen och fick ett par helt friska år till innan han fick annan sjukdom. Katt nummer två blev behandlingen lite för mycket för och hon fick i stället underfunktion, hypotyreos, och har behövt annan medicin sedan dess (som dock inte är farlig för människor). När man behandlade hypertyreosen manifesterade sig dessutom njursvikt, vilket tydligen kan hända eftersom den inte märks lika tydligt i proverna när man har hypertyreos samtidigt (obs att det alltså inte var behandlingen som gav njursvikten, den märktes bara inte på proverna innan). Hon mådde nog ändå bättre efter behandlingen än innan, men absolut inte någon lika tydlig vinst där.

Om mina egna katter skulle få hypertyreos skulle jag lätt köra radiojodbehandling om katten var fräsch i övrigt, just för chansen till botande behandling. Men det beror ju kanske lite på ekonomin också.
 
"min" misse som numera bor hos mina föräldrar har precis konstaterats ha det. Femton år gammal huskatt som senaste året blivit väldigt tunn.

Hon äter en halv tablett per dag och det verkar räcka till henne. Hon har precis börjat gå upp pyttelite i vikt.
Vad heter tabletten som din katt får?
Den som min katt äter får inte delas ( Felimazole Vet, 1 tablett 2,5 mg)
 
Min mamma hade två katter som drabbades av det i 15-årsåldern och som båda fick radiojodbehandling, som är komplicerat och dyrt men i bästa fall botande. Katt nummer ett blev helt frisk av behandlingen och fick ett par helt friska år till innan han fick annan sjukdom. Katt nummer två blev behandlingen lite för mycket för och hon fick i stället underfunktion, hypotyreos, och har behövt annan medicin sedan dess (som dock inte är farlig för människor). När man behandlade hypertyreosen manifesterade sig dessutom njursvikt, vilket tydligen kan hända eftersom den inte märks lika tydligt i proverna när man har hypertyreos samtidigt (obs att det alltså inte var behandlingen som gav njursvikten, den märktes bara inte på proverna innan). Hon mådde nog ändå bättre efter behandlingen än innan, men absolut inte någon lika tydlig vinst där.

Om mina egna katter skulle få hypertyreos skulle jag lätt köra radiojodbehandling om katten var fräsch i övrigt, just för chansen till botande behandling. Men det beror ju kanske lite på ekonomin också.
Tack för ditt svar! Tyvärr har vi lång väg att åka till ett djursjukhus som utför radiojodbehandling. Min katt blir jättestressad vid resor, så jag vill helst inte utsätta honom för den stressen. Jag läser att katten måste stanna på djursjukhuset i fem dagar efter strålningen och att man ska undvika närkontakt med katten under 10 dagar efter strålningen. Det känns inte så kul för en kelsjuk kisse.
Hoppas att tabletterna funkar. Jag börjar med det så får vi se.
 
Vår gamla katt fick det och levde 3 år med det, men hon mådde inte bra på slutet... 😢 Vår nuvarande katt gillar inte att bli medicinerad så henne skulle vi ta bort direkt om hon fick samma diagnos.
 
Min katt fick Hypertyreos, dock var han svår att ge tabletter till så medicinsk behandling var i längden inget alternativ, så vi valde att göra en radiojodbehandling. Det gick bra, han var kvar 1 vecka på djursjukhuset, och när vi fick hem honom fick han vara i ett eget rum tills dess att han var helt strålningsfri så man kunde gosa med honom.
Tyvärr utvecklade han Hypotyreos, vilket är en av riskerna med behandlingen, men den medicinen är flytande och mycket lättare att ge så det var inge problem för oss.

Min katt var ung när vi upptäckte Hypertyreos, och med behandling emot hans Hypotyreos har han nu levt i många år och verkar ha många år kvar :)
 
Jag började medicinera min äldsta katt (16 år) idag mot hypertyreos idag men han får en oral lösning som heter Apelka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min ca 14-åriga katt har levt med konstaterad njursvikt i två år. Hon äter njurdietfoder och en halv tablett Fortekor varje dag...
Svar
7
· Visningar
6 570
Katthälsa Jag har en gammal kattfröken på 15 år som i våras fick diagnosen gifstruma (hypertyreos). Hon har också problem med levern. Vi fick...
Svar
7
· Visningar
4 346
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp