vadär de för ras ? *bild*

Sv: vadär de för ras ? *bild*

Jäkligt härfit färg. Jag har sett den tidigare, men kunde inte kläma fram vad det var. Men det är ju uppenbart *suck korkade jag* Folk blir ju livrädda direkt man säger blue merle, så jag "förstår" att färgen inte är godkänd.

Förr i tiden innan man riktigt förstod färgenetik så visste man vilka hundar man inte skulle para, men inte varför. DÅ kan jag förstå att man uteslöt vissa färger utan grunder. Men idag? Det enda specialla med BM och avel är ju att man inte ska korsa dem med varandra... (lite förenklat)

Ja nu kollade jag upp lite och har lite läsning till den som intresserad. :)

Grand Danois
Liksom hos andra hundraser ger merleallelen hos Grand Danois upphov till en färg som har
blå grundfärg. Men hos Grand Danois finns en färg som är beroende av merleallelen där
hunden upplevs vit med mörka fläckar (O’Sullivan & Robinson, 1989). I verkligheten är de
mörka fläckarna grundfärgen och de vita områdena fläckarna (Swenson, 2004). Denna färg
kallas harlekin (O’Sullivan & Robinson, 1989) och är svår att åstadkomma eftersom
rasstandarden vill ha oregelbundna fläckar. Dessa områden är ofta svarta men kan även vara
grå och ger många feltecknade hundar i avelsarbetet för att få fram harlekin (Willis, 1989).
Hos Grand Danois är harlekin en godkänd färg medan merle inte är det. Båda färgerna kräver
dock merleallelen för att framträda (O’Sullivan & Robinson, 1989). Det finns i dagsläget inga
restriktioner från den Svenska Grand Danois klubben avseende parning av två merlehundar
med varandra. Grand Danois har sin moderklubb i Tyskland och den tyska klubben beslutade
i januari år 2004 att förbjuda parning mellan merlehundar (Nouc, 2004). I skrivande stund har
inte Svenska Grand Danois klubben antagit förbudet

tex hemtat frånhttp://www.skk.se/pdf/SLU/S262_A_Eriksson.pdf

Jo, det är en Grand Danios och färgen kallas "merle". Merle är inte godkänd för utställning men du får avla på dem. Det är inte ovanligt att harlekintikar får merlevalpar. Merle-färgen är jättefin på yngre hundar men tyvärr brukar färgen tendera till att bli lite "dassig" när de blir äldre. Har själv en gd-tik som fått merlevalp.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 914
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 635
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 411
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 599
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband