Väderprognoserna är det kaos med i år

A

aabbccdd

Jag sitter och väntar på och hugga vallen och tittar på väderprognoserna säkert 10 gånger om dagen. Jag har aldrig varit med om ett år då det ändrar sig så mycket och så ofta hela tiden.

Ibland ska det vara 25 C och soligt om 5 dagar, tittar man 3 timmar senare ska det vara 15C och ösregn och sen kan det bli hur som helst när den dagen väl kommer.

Igår skulle det vara strålande solsken men det var molnigt och kallt. Prognosen visade på sol så sent som igår fast att det var molnigt. Hur kan de ha så fel hela tiden?

Vill ha in hösilaget innan Falsterbo.

Sv: Väderprognoserna är det kaos med i år

Vilken typ av prognoser tittat du på? Tv, smhi.se, yr, etc? På vilken tidsskala?

Jag tittar på yr.no och smhi.se. Hittills i år har yr haft mest rätt, även om det ändrar sig ofta och mycket. T ex häromdagen så sa smhi att det skulle regna, medans yr sa att det skulle vara uppehåll. 2 timmar senare hade de bytt med varandra ~suck~

Jag ringde faktiskt smhi och frågade dem varför yr:s prognoser stämmer bättre, de borde ju ha tillgång till ungefär samma data. Hon på smhi sa att de behandlar förmodligen datat olika, men att de skulle ta till sig det jag påpekat.

Håller fullkomligt med ej om vädret! Men det är inte bara i år som det ändrar sej snabbt. Tycker att det har gjort så i alla år.... :angel:

Hoppas att ni får in hösilaget innan Falsterbo iaf!

Det ser ut som att det ska stabilisera sig så jag ska faktiskt hugga ikväll om de inte har ändrat prognoserna igen.

Jag titar på:

smhi.se, yr.no, dmi.dk, vackertvader.se, klart.se, tv4vadret.se

Oftast visar de olika och vädret verkar bli vad det blir.

Så där har det varit både i lokalblaskans prognoser och på SMHI:s hemsida så långt tillbaka jag minns.
Vi upphör inte att förundras över att metrologerna gör ett så uselt jobb, trots all teknik dom förfogar över idag. Tror faktiskt det var bättre förr, när det var människor som skötte mätutrusningarna.

Det förefaller som om man bara kan åstadkomma rätt prognoser under två förutsättningar. Vid stabil vädertyp eller då man helgarderar. Som häromdagen: "solchanser, växlande molnighet med risk för regnskurar". Jodå, det regnade hela dagen.
I blaskan har man alltid temperaturprognoser som pendlar mellan 5-8 graders skillnad. För samma område med 3 mils radie! I verkligheten har vi alltid ungefär samma temperatur.

LIA

Jag tycker dmi har varit helt suveräna på att pricka in i år, speciellt om man tittar på vejerkortet (i alla fall här i södra skåne), Att de inte kan förutse hundra procent alltid på pricken är ju inte så konstigt, själv slog vi i tisdags, var planerat till morgonen men tyckte det regnområde som skulle passera över låg väl nära på vejrkortet så sköt fram huggningen till eftermiddag och mkt riktigt kom det ett par regnskurar strax före huggningen (såpass tätt inpå att det fortfarande regnade när vi stod och pratade bredvid fältet men höll upp i samma sekund som de körde ut och började hugga), plastede in allt vid lunch i fredags och 4 timmar senare kom regnskur igen. Väldigt vältajmat och allt fanns att se att det skulle ske på vejrkortet på dmi så inga överraskningar någonstans allt (förutom en jäkla tjock markdimma som blötade ner det torkade ganska ordentligt natten innan pressningen tyvärr)

Jag högg igår kväll och det sista jag gjorde innan jag högg var och tittade på prognoserna och då såg allt bra ut. 5 timmar senare kommer jag in och då har de ändrat det till regn när jag tänkt plasta. Stressnivån är minst sagt hög.

dmi.dk vejerkortet är verkligen bra, det ska jag använda i fortsättningen.

De visade bara fram till middag på onsdag och jag ska plasta på kvällen så hoppas jag klarar att få in det torrt. Jag tycker synd om min plastare för nu fick jag ändra till Onsdag igen, säkert 5e ändringen denna gången.

Senast ändrad av en moderator:

Ja... med risk för att verka försvara det stora statliga väderbolaget måste jag påpeka att just skurar är alla meteorologers stora huvudbry. Ingen kan veta exakt var och när de slår till förrän den närmsta halvtimmen innan (då de redan syns på radar). Skillnaden mellan en dag med "vackert väder" och en dag med skurar är några ynka graders temperaturskillnad i molnens topp.

Begränsningarna i dygnslånga prognoser är meteorologen. Begränsningar i längre prognoser beror till största del på modellernas begränsningar. En av de modeller som används i Sverige har 11*11km gridrutor. Hur bra tror ni de kan beskriva stackmoln? Sedan är det meteorologens jobb att tolka modellen och avgöra hur trovärdig den är och sedan presentera allt på ett bra vis.

Presentationen är det som kunden får. Och oavsett varför prognosen blir fel så gnälls det en väldig massa på meteorologen. Som meteorolog arbetar man alla dygnets timmar för att kunden ska få ett så bra underlag som möjligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 810
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka