vadklossar!!??

F

fossig

Snälla, ge mig era åsikter om vadklossar på hoppsadlar.. "Stör" de, eller ger de bara härligt stöd, eller?
Hjälp!
när jag ändå skriver; Någon som har provat Jacson's hoppsadel jean Luc?

:bump:
 
Tillhör de som kräver vadklossar på en hoppsadel.
De behövs!!! De ger ett mycket bra skänkelläge, det är därför de finns där. Så mig stör de inte.
 
Tillhör den kategorin som vill ha stora vadklossar, gärna utanpåligande och stooooora knästöd. :D Så mig stör inte vadklossarna!

//Alice
 
hmm,, så man får hjälp att ha en riktigt stadig skänkel av dom.. det låter bra,, har inte hoppat så mycket de senaste åren, men ska komma igång nu igen.. så jag behöver nog stöd! :)
hade funderingar på att köpa en allruond mot hopp, men det är lite både och med dom,, ger inte så där jättebra stöd..
blir nog både en hopp och dressyrsadel :)
 
Jag köpte ny hoppsadel med vadklossar för ett halvår sen :crazy: Har altid haft utan innan...

På ena pållen stör dom mig inte, snarare att jag faktisk inte känner att de alls finns där :confused:
På andra pållen är dom i vägen känns det som...

Så jag kommer att ta bort dom :D
 
Jag behöver ingenting när jag hoppar. Jag hoppar för tillfället i en dressyrsadel eftersom hästen på ridskolan inte har någon annan. och min egen allround passade inte på den så... :smirk:
Jag kan ha klossar eller utan, det spelar ingen roll. Mitt skänkelläge är där det är ändå. :cool:
 
Jag tycker om att ha klossar vid hoppning, men förrut så hade jag bara en hoppsadel och vid dressyrridningen så var de inte behagligt, verkligen ivägen!!
 
Har en Passier hoppsadel med ordentliga vadklossar. Det är suverän att hoppa i. Man sitter stadigt även om man tappar stigbyglarna. (har hoppat nästan en hel bana så)
Faast som det mesta så är det nog en smaksak. Prova själv och se om du trivs med det. Det finns ju många som hoppar i flat-back sadlar och jag tycker de är vidriga så smaken är olika.
 
Älskar mina vadklossar, de är så hjälpsamma vid hoppning (även om vi nuförtiden inte tränar) och vid pålles 180 graders skutt vid upptäckande av pålleätande faror, att jag förlåter dem för att de ibland är lite ivägen när man ska rida dressyr.
 
Jag har flatback sadlar, så vadklossorna är väldigt små, knäklossorna också för den saks skull. Stör mig inte alls. :)
 
Som du kan se här:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/sadlar&.dnm=hoppsadeln.jpg

så har min sadel bra klossar bakom benen och också bra uppbyggd under knäna. Jag avskyr sadlar (hopp) utan stöd. När min häst hoppar så känns det och ibland riskerar man att flyga av baklänges (når hon tar i för kung och fosterland) så stöder behövs vekrligen annars flyger ju benen bak och jag med.

Kan heller inte ha flatback för då landar jag bakom sadeln ibland. :crazy:
 
vadklossar??? vulster heter det ju! dem där bak heter bakvulster!! :cool: Mr right
 
Vulster=klossar.
I dag säljs t.o.m sadlarna med KLOSSAR och inte med VULSTER.
Det är ett gammalt ord som håller på att försvinna.
 
Har en underbar passier med vadklossar ( ganska små) och lite djupare säte, älskar den sadeln! :love: (en passier paragon, ca 2 år gammal)
 
Vulster är knappast ett ord för klossar varken fram eller bak på en sadel!!!!!!!!
Får man inte lära sig sadelns delar på ridskolan nu förtiden???? :confused: :confused:

angående klossar sä hör jag till dem som inte förstår varför man vill ha en jättebula varken framför eller bakom skänkeln men det är en smaksak och man måste själv komma fram till med vad man trivs bäst med.

men....
ibland kan tom en sådan klosshatare som jag tycka att det är finemang om man tex sitter på en riktig buse :D
 
Jag tycker inte om klossar, eller rättare sagt har jag aldrig hittat en sadel med klossarna på rätt ställe. Jag är rätt så kort (160 cm) och har korta läder när jag hoppar, brukar dessutom ofta rida ganska stora hästar med stora sadlar... Och då är klossarna anpassade för långbenta människor.
Till min häst har jag en sadel med flyttbara klossar, jag flyttade ner mina i källaren, klarar mig utmärkt utan dem :D
 
Är det någon skillnad som klossarna ligger under eller på sadelkåpan?
Går dom att ta bort? gör en sadel-gubbe det?

Tack ska ni ha för alla svar!

:bow: :bow:
 
På min förra hoppsadel (Passier) tyckte jag vadklossarna (ganska stora sådana) mest va i vägen, speciellt eftersom jag red dressyr/markarbete i den sadeln oxå.

Nu har jag en hoppsadel från Frank Baines, men bara en liten liten vadkloss som inte är i vägen, så det tkr jag är perfekt. Jag rider ju som sagt bara i den sadeln, har ingen dressyrsadel eller så.

Ryttaren måste ju kunna hålla ben o övriga kroppen i schack även över hinder, man ska inte behöva ha en massa klossar som stödjer tycker jag. Men visst, jag hoppar heller inte 1,60-hinder varje dag ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 952
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 025
Senast: Mauen
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp