Bukefalos 28 år!

vägrar att gå från stallet?!

Danetta1990

Trådstartare
Har en varmblodsdam på 14 år, en mycket kraftig och stark tjej på 170 i mkh.

Hon är världens snällaste häst på marken och på ridbanan, men så fort vi ska rida ut så kan vi inte ta oss från gården utan att hon ställer sig på bakbenen. Hon ställer sig högt och så fort hon landat så ställer hon sig upp igen och så håller hon på tills jag vänder henne hem. Jag försöker att sitta kvar och få henne att stå still och bli lugn men inte ens det hjälper, och att försöka driva framåt gör saken bara värre.

Om jag hoppar av för att leda henne en bit så fortsätter hon, hon står på bakbenen igen och är 3 ggr så hög som mig. Om jag sätter på all utrustning och börjar med att gå en bit så går det bra, men om jag sedan vill hoppa upp så är det kört, då står hon på bakbenen tills hon får sticka hem.

Att rida på banan är inga problem, den ligger ju trots allt på gården så det förstår jag. Att sätta på henne en grimma och grimskaft för att ge sig ut på en promenad är inte heller några problem. Vi har också tränat mycket från marken och där är hon som en ängel.

Nu måste jag få tips, hur ska jag gå till väga? känns dumt att jag fortsätter att sitta kvar på ryggen och bara vänta på tills jag ramlar av, då jag har en liten plutt i magen också så vill jag verkligen inte riskera att förlora honom/henne genom att ramla av gång på gång, men jag vill verkligen kunna rida ut, utan problem!
snälla kom med tips?!:confused:
 
Sv: vägrar att gå från stallet?!

Gå en hel runda med henne. Stanna inte för att sitta upp, utan promenera hela vägen. Gå samma runda (kan vara löjligt kort till att börja med) varje dag i två veckor, prova sedan att gå som vanligt men hoppa upp precis på slutat av rundan.

Du kan rida seriöst när ni kommit tillbaka, hon ska ju ändå skrittas fram, det kan du lika gärna göra avsuttet.

Små små steg utanför hennes säkerhetszon, där hon i början har dig med på marken som beskydd.

Finns det ingen annan du kan rida med - kanske går det bra om hon får gå efter en annan häst i början?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp