Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

T

Tigerhorse

Jag behöver hjälp med min häst, jag rider en travare som är 9år har inte gått trav på flera år. Vad jag vet har hon blivit riden väldigt länge, men det märks inte. I början när jag red henne gick det bra men nu efter 2månader ungefär börjar hon bråka. I början kunde jag rida bra på henne tom galoppera hon var pigg och glad.
Problem: När jag ska rida iväg själv vägrar hon gå när jag lägger mot skänklen och driver lägger hon bak öronen och kickar med ena bakbenet. Efter en stund går hon. Hon gör samma sak när man lägger till spöet. Men sedan går hon i skritt och när jag ska driva fram till trav gör hon samma sak ibland börjar hon trava men kan då börja bocka och kicka sedan vägra gå.

Vi har kollat om hon har ont i ryggen och benen men allt verkar okej.
Jag kan heller inte driva på jättemycket när hon börjar kicka då blir hon värre och jag kan inte riskera att trilla av då jag är nyopererad.

När jag rider med någon annan går det bättre då hänger hon på den andra men stannar ibland och kickar sen fortsätter hon, kan trava bättre med någon annan men ibland så vägrar hon gå med och då börjar hon bråka när den andra är långt bort bockar och kickar i skritten men vägrar trava.

Jag har försökt rida på olika sätt men inget fungerar. Jag försöker rida ihop henne men det går inte bättre, även om jag rider med långa tyglar och försöker driva på olika sätt så går det inte.

Tacksam för hjälp och råd. :)
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Vi har kollat om hon har ont i ryggen och benen men allt verkar okej.
__________________________________________________________________

Har du haft en veterinär som har kollat hästen? Om inte, vem har gjort det då?
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Ja det har varit veterinär och hovslgare och kollat henne.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Ja det har varit veterinär och hovslgare och kollat henne.

I såna fall är jag ganska säker på att det är, som det var för mig - även om min dam inte är någon ridtravare. Smekmånaden mellan dig och din häst, har tagit slut och hästen testar dig och dina gränser. Så det är dags för dig, att visa att du inte accepterar att hästen slår mot skänkeln. Och vill du att hästen ska fram, ska den gå fram. Använd röst och förstärk med ridspö om hästen inte lyssnar på skänkeln, för att få den att förstå att du menar allvar.

Kommer du inte igenom problemet själv, ta hjälp av annan hästkunnig kompis eller instruktör.

Min dam, var sån första två åren som jag hade henne, när hon var 17-18 år och det är i stort sett inte förrän "nu", när hon är 24-25 år som vi verkligen fungerar som ett team. Ett team, som jag hoppas ska hålla en massa år till, eftersom det är mkt jag vill hinna med. ^^
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Jag rider alltid med spö och hon blir bara värre när jag använder det. Då försöker hon verkligen kasta av mej. Hon kan gå helt normalt och när jag lägger till skänklen stannar hon tar ja bort den går hon. Så därför har jag försökt med andra saker som rösten, men det går inte bättre. Smackar jag stannar hon och kickar med.
Jag vill inte "slå" fram henne heller, då blir hon bara värre. Jag kan inte riskera att hon kastar av mej heller för mycket, det gör hon ändå nästan varje gång jag rider.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

du får väll jobba henne från marken och lära henne röstkommandot, för att sedan, uppsutten lära henne fatta med röstsignalen, och därefter lägga till mer och mer skänkel och mindre och mindre röstkommando.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Ska träna på det tack för rådet. :) Men jag har baralongerat henne en gång då hon inte riktigt förstår och när jag drev på henne då så kickade hon mot mej.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Stackars dig! Håller med Ingela, din häst behöver veta att det är inte okey att
hålla på så här. Du har två val enl min mening: Ta hjälp av en välrenomerad tränare som du känner förtroende för eller sälj hästen och köp en annan.
Ibland så passar två individer inte ihop, det är inte något nederlag att vilja ha en häst som man passar bättre ihop med. Hästen respekterar dig inte och även om du älskar den så kan den få ett jättebra liv hos någon annan också.
MVH Kryddan
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

tömkör henne då.. typ alla travare har ju blivit tömkörda någon gång =) så kan du tömköra på en volt så blir det som longering med dubbla linor :)
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Jag förstår hur du menar Kryddan, men hästen är inte min. Jag rider henne åt en dam som inte rider henne själv och som inte har någon annan som rider henne. Så det känns så dumt att säga att jag inte vill eller kan rida hennes häst längre men jag får försöka ordna det. Det är synd för hon var en trevlig häst i början.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Jo tömkörning skulle jag kunna göra men har inte grejer för det nu men får införskaffa det. :)
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Men då så, var en tuff liten tiger nu o säg till henne att du inte kan fortsätta att rida hästen så är det inte ditt problem mer.
 
Sv: Vägrar gå fram när man skänklar och slår mot skänklen.

Tack så mycket :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 867
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 538
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp