Bukefalos 28 år!

vägrar gå från hagen

brissebisse

Trådstartare
Alltså känner mig som värsta klåpare men har ett problem som tyvärr blivit värre, och jag blir bara mer osäker och det blir en ond cirkel. Har en ung häst som i början gick med fint från hage till ryktplats utomhus. Sedan blev han allt segare att få med sig från hagen. Jag har då kanske gjort fel och "dragit" i honom och släppt efter så fort han har tagit ett steg framåt. Han har dock då bara tagit ett steg och jag har dragit igen, och han har tagit ett steg osv. osv. En bit från hagen (kanske 50 meter) släpper det och han knallar med och går som vanligt. Han är mycket följsam vid ledövningar på annan plats, och jag behöver då aldrig dra i honom. I dag blev det än värre och jag fick inte med honom de fem metrarna fram till grinden. Vi kom alltså inte ut ur hagen! Jag vet att man inte ska ge sig, men jag har som sagt blivit allt osäkrare och han känner ju detta... jag hade ingen piska men de gånger jag har använt det har han inte direkt gått framåt av det tycker jag. Hade inget ledrep utan vanligt grimskaft i dag. Det jag blir mest rädd för är om jag har förstört honom genom att dra i honom. Det var lite störande också att de två övriga hästarna i hagen är ganska närgångna när man håller på där. När andra kunniga är närvarande visar de hur enkelt det är och får med sig honom genom att smacka på och peta med spö eller snurra på grimskaft men det funkar inte när jag ska göra det och när jag är ensam. usch jag blir lite uppgiven och undrar om jag är hopplöst fall. Tips?
 
Sv: vägrar gå från hagen

Förtydligande: har inte haft problem med andra hästar, men nu är det här en ny häst för mig, samt en ung häst. Min första unghäst.... Förstår att det handlar om att etablera ledarskap, men skulle ju även vilja att han följer med av tryck av grimman. Han kan ju det egentligen, så att han inte följer det är väl verkligen är ledarskapet det är problem med... Skulle gärna träna det i hagen om inte det var så att de andra hästarna är lite närgångna och stör oss.
 
Sv: vägrar gå från hagen

Äsch, sådär gör väl alla unghästar ibland, inget att ta så allvarligt på. På de jag hanterat har det alltid fungerat att vänta ut dem, de märker att personen är lugn och snäll men envis och då ger de upp och följer med. Förstöra hästen är omöjligt så länge du inte ger dig på den med spö, tvångsbackar eller använder liknande bestraffningar.
 
Sv: vägrar gå från hagen

Hästen kör med dig och du låter honom göra det.

Jo du kan förstöra en häst genom att låta honom ta över. Risken är att det blir farligt för dig och för andra att hantera.

Precis som när du rider skall hästen gå framåt. Lyssnar den inte så lägger man till spöt.

Inget viftande på spö och grimmskaft i tid och otid.

Du har hästens bog i ungefär i höjd med din axel. Båda era näsor pekar framåt. I innerhanden har du grimmskaftet. I ytterhanden ett långt dressyrspö. Hästen har inget täcke eller liknande på sig.

Du drar lite i grimmskaftet och smackar lite. Går inte hästen framåt så drar du lite i grimmskaftet igen och smackar samtidigt som du slår till honom lite lättare med spöt på rumpan. Både du och hästen står fortfarande med näsan framåt. Du skall inte vända dig mot hästen.

Går inte hästen framåt så gör du om samma sak igen men tar i ordentligt med spöt. Var beredd på att hästen hoppar framåt. Helst skall han inte få ett ryck i grimman när han väl går framåt.

Förstöra en häst med att använda spöt gör man om man slår dom vid fel tillfälle och på fel sätt.

Problemet du har nu är att du har låtit hästen köra med dig länge. Det blir alltid svårare att åtgärda något när det pågått ett tag.

Du skulle ha markerat med en gång att sådant beteende inte är okej och inte låtit hästen komma på att han är starkare än dig.

Det låter inte som om du har så stor erfarenhet av unghästar så mitt råd är att omedelbart ta kontakt med en duktig unghästutbildare. Det är väldigt lätt att förstöra en unghäst.
 
Sv: vägrar gå från hagen

Ja det stämmer att jag inte har erfarenhet av unghästar. Någon gång måste ju vara första för alla antar jag. Och det finns med i planen från början att ta mycket hjälp. Han har varit här i några veckor och nu om en vecka eller två ska han till unghästutbildare några veckor. Jag kommer att vara där ofta och efter några veckor börja rida och hantera hästen med dem omkring mig , tills vi ska hem igen. Jag har kopplat in en tränare som sedan ska komma hit och ha regelbundna träningar med oss. Här hemma har han helt klart märkt att han kan köra mig, i den situationen vid hagen i alla fall. Problemet när man själv är grön är just att man får olika råd från olika håll - ofta rakt motsatta råd - som t ex här nu - spö eller inte spö t ex. Andra hästar jag har hanterat har ju funkat så som du beskriver, dvs någon annan har lärt dem det och jag har haft glädje av att det är väl inlärt från början. Jag har provat att peta lätt med spö på rumpan, men när det inte har fått honom att gå framåt har jag blivit rädd för att det bara ska förstöra förtroendet, och därför har jag inte fortsatt med det. I dag bestämde jag mig i alla fall för att inte ge mig, men att ge det tid. Jag väntade in alla steg framåt och släppte genast efter när han rörde sig framåt. Utanför hagen väntade en hink med lite havre i :-S. tänkte att det skulle få loss honom ur det negativa.. men kanske HELT fel enligt alla eller några. Sedan följde han i alla fall med med mig utan bekymmer och vi genomförde det jag hade tänkt. Men visst märker jag att han har mer respekt för andra mer duktiga hästmänniskor än för mig, det är just därför jag vill jobba på det och därför jag är intresserad av synpunkter och idéer. Problemet är väl när man inte har EN enda som man har förtroende för och kör på deras sätt, utan FLERA. Jag ser fördelar och nackdelar med olika sätt och därav förvirringen/att jag inte har kunnat välja väg riktigt. Inför hästen blir ju resultatet förstås att jag INTE är någon ledargestalt. Jag är öppen för kritik och ytterligare synpunkter! Det är ju därför jag blottar mig här... för att lära mig mera. eller bli mer förvirrad :-S !!!!!!!?????????
 
Sv: vägrar gå från hagen

Det mest grundläggande är att hästen går framåt när du vill och stannar när du vill. Dvs gas och broms skall fungera vare sig du sitter på hästen eller går bredvid.

Fråga dig själv om du hade accepterat att hästen uppförde sig på detta sätt om du red den?

Det är inget fel att ge belöning när ni kommit ut ur hagen. Tänk bara på att belöning (och straff för den delen med) är mest effektivt om det kommer omedelbart i samband med handlingen. Detta för att hästen verkligen skall förstå vad man vill att den skall göra.

Att ta ut hästen ur hagen och sen spöa upp den för att den inte gick framåt är förkastligt och dessutom djurmisshandeln. Men att däremot ge den ett spöslag på rumpan för att den inte går framåt när du begär det är bara en förstärkning av dina hjälper.

Sen gäller detta inte i alla situationer. Är hästen rädd för något tex vid lastning så är det inte alltid lämpligt att slå den. Men just i ditt fall då den helt enkelt väljer att totalt strunta i dig då är det ett korrekt val. Dvs att förstärka dina hjälper.

Mycket bra att du tar hjälp. Bara det att du förstår att du behöver hjälp är en stor kunskap.
 
Sv: vägrar gå från hagen

Tack. ska påét igen nu om en stund. han är jätteduktig och respekterar mig vid ledövningar, går aldrig om mig och backar när jag backar och går undan för min hand både bakåt och i sidled när jag vill att han ska osv. Tar inte med mig havre in i hagen för då kommer de båda andra och är väldigt sugna, och då blir det lite trångt. Men tänkte att om havren finns utanför så kanske man kan skapa ett sug ut från hagen, att det blir positivt att bli hämtad. Men då krävs det ju att vi kommer så långt och lyckas flera gånger för att han ska göra den kopplingen och komma i håg den, tänker jag. tar även med mig dressyrspöt i dag då, så får vi se om det behövs. ....
 
Sv: vägrar gå från hagen

Bara för att komma bort från den onda cirkeln, kan du inte ta in dom andra hästarna först?

Är han ensam kvar i hagen så är det säkert inte roligt att vara kvar. När du kommer in i stallet så ger du honom något gott. Upprepa i kanske en vecka för att sedan prova ta in honom själv.

Detta är inget riktigt bra sätt egentligen men om man känner sig osäker kan det vara bättre att prova på först.

Men släpp ut dom andra två (det var väl två hästar han gick med) medan han äter upp maten. Du får dock hålla lite koll så han inte blir helt hysterisk när du släpper ut dom andra två igen. Det är som sagt ingen jättebra metod då den har sina brister men prova kan man ju alltid göra.
 
Sv: vägrar gå från hagen

Nja finns inget stall här, de är på bete och i höst blir det lösdrift med ligghall. Men jag misstänker att han skulle följa med gladeligen om han blev ensam kvar. I går ledde jag honom till byn och gav honom där hö eftersom han ska vänjas vid hö innan han ska på utbildning. Tänkte göra likadant nu, havre utanför hagen och hö längre fram. Kanske blir det snart trevligare att hänga med.. Men viktigast tror jag att jag utstrålar mer säkerhet och bestämdhet att han ska med helt enkelt, och det tror jag att jag lyckades bättre med i går.
 
Sv: vägrar gå från hagen

I dag hade jag med mig spö men behövde aldrig använda det. HAn tvekar framför grindöppningen men jag tror nu det kan ha med elen att göra. Vattenkaret står precis i grindöppningen och när man öppnar hamnar tråden i bland på vattenkaret och sprakar... inte bra men ett arrangemang av bonden som sysslar med kor som inte är så känsliga. Jag gav havre utanför och hö längre fram vid "målet". Inga problem! Känns hoppfullt! Tack så mycket för pepp och handfasta råd!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 653
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 203
Senast: Jealle
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp