Vägrar komma in från hagen!

Rosenblad

Trådstartare
Suck..Idag var det första gången som min medryttarhäst totalt vägrade att komma in från hagen. Han hade bestämt sig att idag så skulle han helt enkelt inte komma in. Jag vet inte hur länge jag stod där och jag testade ALLT! Jag drog, smackade, gick runt i cirklar, pressade på därbak, viftade och touchade lite med grimskaftänden, lockade och ropade...Ja, men det ville sig inte. Gud vad jag höll på, men till slut gav jag upp och gick tillbaka till stallet. Sedan gick jag upp igen och försökte med nya krafter :) och då lyckades jag få han ge efter, genom att få med sig en annan häst i hagen till grinden. Oj oj..Jag trodde att jag aldrig skulle få in fanskapet :D

Har ni några MER :cool: bra tips som man kan använda då INGET funkar och hästen verkligen fryser fast på stället? Jag vore jättetacksam :D!
 
Mitt förslag är att när hästen kommer in stallet kan den få en hötuss eller nåt gott i krubban så att man inte direkt börjar att borsta och sadla.Det ska vara roligt att komma in i stallet.
Jag hade problem med pållan när jag fick henne förra våren då hon var svår att fånga.Jag gick efter henne lugnt men bestämt(kunde ta en halvtimme ibland) och när jag fick tag i henne gav jag beröm.Tycker inte man ska locka med foder el godis.
Nu är hon lättfångad för det mesta,visst kan hon gå iväg någon gång,särskilt om man ska ta in henne på förmiddagen och hon inte hunnit vara ute så länge.Men jag behöver inte jaga henne.

Men man måste ha tålamod och låta det ta sin lilla tid.
När han fryser fast har jag väl inte så mycket mer tips än att gå åt sidan,backa lite och göra det jobbigt för honom att han till slut inser att det enklaste är att följamed dig.
Däremot tror jag inte du ska dra i grimskaftet,det skapar bara motstånd.
Sen när han går framåt så beröm,se glad ut även om du känner dig :devil:
Har han varit lättfångad tidigare?
 
han kanske testar dig? Jag hade en medryttarhäst som "frös fast" i hagen, precis så som du beskriver. Men jag var lika envis som henne, och efter några veckor slutade hon plötsligt och var jättelätt att ta in.
Så fortsätt bara va envis!
lycka till :)
 
Har inte problem med att leda in men just själva fångandet ibland. Särskilt om det är fint väder och för tidigt på dan...
Jag orkar aldirg hålla på och traska runt efter hästen när han inte vill in... Så jag tar med mig en morot som jag gnager på så kommer han med en gång :D
Inte att rekommendera i en hage med många hästar iofs.
 
haha...visst e d sött hur lättlurade dom e...
Alma lurar jag in med lite plast från typ en snickers i fickan...allt som prasslar KAN ju gå att äta... :D ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Coras star
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 716
Hästhantering Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in...
2
Svar
28
· Visningar
4 118
Senast: Theamade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp