Bukefalos 28 år!

Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

bigganl

Trådstartare
Mitt sto vägrade äta sin Betfor i lördags och har kategoriskt vägrat sedan dess. Hon har alltid fått Betfor varje dag och ätit glupskt. Nu äter hon den enbart om jag "kryddar" den med lite Krafft och morötter, annars fnyser hon bara åt den. Jag förstår verkligen ingenting :confused:
Jag vill gärna att hästarna ska äta Betfor varje dag för magens/tarmarnas skull.
Finns det något annat foder med liknande egenskaper jag kan ge henne istället?
Jag vill inte forsätta blanda i Krafft för hon behöver inget kraftfoder alls i sin foderstat.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Kolla så inte katten använt betforn som toalett! Kan du ta lite ur en annan säck och kolla så det inte bara är just DEN betforn som ratas?
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Tänkte på samma sak som Prick.
Kolla så att det inte är ngt fel på betforen du använder först.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Betforen förvaras i tunna med lock så katten kan inte komma åt den. De andra hästarna äter lika glupskt som vanligt. Det är precis som om Betfor plötsligt inte är gott. I och för sig har vi precis köpt ny säck. (Fast jag började fodra från den före lördag.) Jag har lagt märke till att Betforen ser mörkare ut än vanligt när den är uppblött. Kan det vara nåt annorlunda med innehållet i säcken? jag är väldigt konfunderad faktiskt.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Då kan vi bilda klubb! :cool:
Min dam började rata betforn i somras, på betet. Hon fick bara lite för att lura i henne salt då hon inte äter på saltstenar alls! Men jag fick erkänna mig slagen och fick ge igen med salt uppslammat i vatten att spruta direkt i munnen när det var som hetast i sommar och hon svettades mkt...

Nu i höst har jag provat några veckor med betfor, även andras betfor ifall nåt skulle vara fel på min? men hon verkar inte alls sugen! Vissa dagar har allt varit uppätet (typ 100 gram el 200) vissa dagar hälften och vissa dagar inget alls, då lämnar hon havren också, som hon annars älskar.

Jag förstår inte alls varför, men tja, det är väl bara att acceptera?
Det har väl aldrig varit storfavoriten men ätit den har hon oftast alltid gjort förr.

Jag har helt enkelt struntat i betforn nu, gav den bara för att blanda saltet i nåt, nu får jag lägga saltet ihop med den lätt blötta lusernpelletsen istället....

Är det för fibrernas skull alltså som du vill ge betfor? Halm innehåller också mycket fibrer, liksom hö och ex lusernpellets. Får din häst bara en ordentlig högiva behöver du säkert inte oroa dig, så stor skillnad gör nog inte lite betfor! :D
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

På den tiden jag fodrade med betfor, så hade jag en finsmakare i stallet, man kan ibland se skillnad på betforen att den är mörk resp ljus, precis som du gjort nu. Denna dam vägrade dock kategoriskt att äta den ljusa hon ville bara ha den mörka annars kunde det vara. De andra brydde sig inte ett spår. Så det är nog exakt en sådan finsmakare du har.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Jag har faktiskt aldrig på alla år haft sådan mörk betfor som jag har fått nu. Vet inte om det kan vara anledningen. Hon är absolut ingen finsmakare. Hon brukar kasta sig över betfordn i krubban. Men det är inte enbart för fibrerna jag vill ge Betfor utan även för vätskemängden. (kombinationen) Betfor smörjer tarmarna bra och nu när det är svårt att träna ordentligt pga frusen ridbana samt vägar är det ju ännu viktigare att magen hålls i form. Hon får rejält med hö så fibrer borde hon få tillräckligt.
Kan man ge tex Linfrökaka istället? Det smörjer ju också tarmarna bra. Kan de vara ett alternativ?
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Vi hade så att det var två som ratade betforen och dom andra åt. Men betforen va inte riktigt skysst. Så vi köpte en ny säck och då åt alla. Det kan ju vara ngt knas med säcken oxå. Kollade du utgångsdatum? Det kan ju ha varit en gammal säck du fått. Det hade vi iaf...
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Min valack slutar alltid äta betfor på våren för att sedan vilja ha igen på hösten.
Tråkigt att han inte vill äta på sommaren, då det är så bra sätt att lura i dem vätska på tävling.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

kl
Mitt matvrak har också haft nån period när han ratade enbart betfor, det skulle vara mera mat i tyckte han. Så jag fick pilla dit lite krafftpellets, då gick det bra.
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Håller med alla andra, kolla betforen så den inte är kass, men om de andra hästarna äter så är den väl ok.

Prova att häll på melass ovanpå, det har ju samma egenskaper som betfor (utvinns ju ur betorna det oxå) och det är sött och gott, så hästar brukar var tokiga i det, åtminstone har då mina varit det.

Lycka till
Kazam
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Datum har jag faktiskt inte kollat. Måste göra det ikväll. Men när det gäller melass så finns ju det i betfor och jag misstänker att den mörka färgen beror just på att det är mera tillsatt melass än vanligt.
(färgen på Betforen är precis som på melass)
 
Sv: Vägrar plötsligt äta Betfor. Ersättning?

Jag köpte också en ny säck betfor, och gav den och havren som vanligt, 2 av hästarna åt inte upp. En åt upp på en gång, och en hade pillat isej maten över natten...
Ska prova med "gammla" betforen ikväll, hade som tur inte blandat, det som jag hade kvar, med den nya säcken...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: lovehorses
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 436
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 251
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp