Bukefalos 28 år!

Vägrar taskigt!!!

N

Nelli

MIn b-ponny som jag inte får tävla vägrar otroligt taskigt..
Min medryttare som tycker om hoppning tävlar honom då i det. Var där idag och han såg päppad och fin ut på framhoppningen gå det som en dans han börjar hoppa ett rätuppstående men värgar första gången Kajsa min med ryttare tar om det och han hoppar över det som en dans. :bump: Sedan skulle hon hoppa en oxer och redan så börjades det.:confused: Han stanade och ovs om det var 30 eller 70 han bara stannade och det går inte att få över honom jag bad henne att skrika HOPPA över hindret för det bruka funka som en varning. Och det funka men hindret var 30... sedan var det dax för henne. Hon gick in och gjorde sitt bästa men han vägra ut sig på första hindret som säket var 50 cm !!! :cry: Jag vet inte vad jag ska göra och det värkar som det sitter lånkt back i huvvudet efter som han förut har hoppat lätt A och kommit 4a :O men dom solde honom för att han började vägra sedan tränna vi bara honom dressyr i 1 år så han musklade sig bra men ändå så ska han vägra men han kan och när han gör det så går det super bra !!! Jag vet inte vad jag ska göra och jag får honom inte sold heller HJÄLP MIG MÅGON !!!!:crazy: :cry: Jag vill ha tipps på övningar tävlingar bara för att vara med men men hopaps ni kan hjälpa mig !!
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Jag skulle kolla upp ponnyn hos veterinär. Det är alltid ett bra utgångsläge om hästen visar ovanligt beteende. Då vet ni dessutom om ni vågar pressa hästen.

Är hästen musklad för hoppning och de klasser ni tävlar?
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Säger som föregående.
Sen tror jag att det mycket väl kan vara så att din ponny har tröttnat om han hoppats mycket innan. Han tycker kanske helt enkelt kanske inte att det är kul längre.
Jag är av den uppfattningen att jag inte tycker att man ska satsa hoppning på en häst som inte ens tycker att det är kul att hoppa. Då kanske man ska se sig om efter en annan häst om det är hoppning man vill hålla på med.
Men kolla honom efter smärta först och främst. Kan ju vara så att han helt enkelt inte hoppar för att det ömmar någonstans och då är det ju rätt förståeligt. (:
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Men själva grejen är ju att han tycker det är sjukt kul att tävla :love: han bara ÄLSKAR det vi har haft en hästviskare hemma hos oss och hon säger att tilll oss att han säger att han fullkomligt älskar att hoppa nu när han har byggt muskler efter som han såg ut som en spettig bannan förut :banana:
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Ja vi ska kolla honom hoss vetrenären men vi tror det handlar mycke om självförtroende ... men det är ju svårt att bygga självförtroende här han hoppar 90-100 banor hemma sen på tävling 60 och väggrar ut sig på första hindret ... ;(
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Men om han stannar gillar han antagligen inte att hoppa? Då skulle han ju vara het på hinder och taggad, inte stanna.

Tyvärr är det ett vanligt tecken på kotledsinflammation.
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Håller helt med Pommery där, om det nu var fantastiskt roligt skulle han suga tag och hoppa... hästviskare ska man vara myycket skeptiska mot då det finns extremt många lurendrejare ute (om den nu ens finns någon vettig alls).

Om han började stanna innan ni fick honom (för jag antar att det året som ni tränat dressyr är det året som ni har köpt honom) så borde ju en besiktning varit gjord med?

Kolla upp oavsett!
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Men själva grejen är ju att han tycker det är sjukt kul att tävla :love: han bara ÄLSKAR det vi har haft en hästviskare hemma hos oss och hon säger att tilll oss att han säger att han fullkomligt älskar att hoppa nu när han har byggt muskler efter som han såg ut som en spettig bannan förut :banana:

Tro inte på folk som kallar sig för hästpratare, de säger vad du vill höra och lite till eller lite mindre.

Jag tror att din ponny tröttnat på att hoppa och inte tycker det är kul helt enkelt.
Att man inte får sin ponny såld är att man antingen inte annonserar rätt eller att man begär ett för högt pris. Sänk priset om du verkligen vill bli av med honom och skaffa en annan ponny som tycker det är kul att hoppa.

Lycka till! :)
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Tyvärr är det ett vanligt tecken på kotledsinflammation.

Håller med. Eller en snedhet i höft/länd som i sin tur resulterar i väldigt mycket smärta i bakknäna. Normalt brukar det visa sig med hästar som hoppar efter att de tagit något språng eller tagit i lite mer (kommit fel på ett hinder t.ex.).
På hästar som inte hoppas efter lite mer krav i dressyren eller om man rider upp för backar.
Den sortens snedhet hittar tyvärr ofta inte veterinärer utan det kräver någon som är utbildad t.ex. kiropraktor/equiterapeut.
Och det är väldigt vanligt dessutom. :crazy:

Halvt om halv kl. ;)
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

något många missar är att ALLA hästa vill göra sitt bästa.
det är tom vetenskapligt bevisat.

om nu din ponny vägrar ut sig är det antagligen för att den har någon skada. eller något annat som inte är som det ska. fömodligen handlar det inte om sälvförtoende eftesom din ponny har varit ute på många tävlingar innan.

det kan tom handla om att du är osäker i din ridninig. du kanske bara väntar på att han ska stanna, och genom det bli en aning "tillbaka".

det bästa man kan göra med hästar som du känner dig osäker på är att stå i lätt sits. då får hästen bli rund i ryggen och du trycker inte ner den innan hindret om du är "tillbaka".

det jag skulle göra är att at den till en massör som går egenom hästen och till en veterinär...:)
 
Sv: Vägrar taskigt!!!

Om ni kollat upp hästen både med vetrinär och kiropraktor/equiterapeut och de inte hittar något fel kanske det helt enkelt beror på att ponnyn tröttnat på tävling.Kan ju även vara så att hon rider annorlunda på tävling.Nervös?

Om en häst en gång har börjat vägra tar den oftast och fortsätter med det.De är bekväma.Visst de vill göra sitt bästa men alla hästar gör knappast allting rätt jämt.Så kolla upp hästen om inget hittas på den fråga tränare.Låt någon som är väldigt rutinerad tävla ponnyn en gång utan tävlan.En liten vuxen eller någon som är duktig.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Messy
·
G
Hoppning Jag har ett c- ponny sto, som hoppar super. Men på min första ute hopptävling i år så brakar vi in i en oxer då hon missbedömer...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Whiplashr
·
L
Hoppning Hej Jag har haft lite problem med min häst det senaste. Jag kan ge lite bakgrund om honom. Han är en pigg häst, som älskar att hoppa...
Svar
14
· Visningar
1 685
Senast: landkid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp