Bukefalos 28 år!

Välbefinnande?

Många olika saker..

Att vara tillsammans med mina barn.
Att slippa oroa sig över pengar.
Att prestera bra på jobbet.
Att vara förvissad om att man bidrar till ett bättre samhälle.
Att känna att man hjälper sina medmänniskor.
Att diskutera politik med meningsmotståndare.
Att slippa vara sjuk.

Att ha roligt och göra saker man vill på olika sätt ger välbefinnande, helt enkelt.
 
Olika för olika dagar utefter humör och sinnesstämning.

Att gå i skogen och andas in luften och alla färger en klar höstdag och plocka kantareller

Att gå omkring med kameran och fota all vacker natur och djur man stöter på

Att gå och lägga sig riktigt trött när man precis duschat och bytt sängkläder

Att en ruggig höstkväll när regnet öser ner utanför, komma in efter sista hundpromenaden för dagen, tända upp ljus, kura in sig i en filt och äta och dricka något gott framför tvn.

Att stå en hel eftermiddag och laga en riktigt go middag med alla tillbehör och veta att vänner kommer hem på kvällen och avnjuter det tillsammans med mig sen

En avsvalkande simtur i en sjö, helt för mig själv med bara fågelkvitter runt mig

Ett glas vin vid en sjö/havet och titta på solnedgången

Att grilla korv en kall och klar vinterdag med snö och solsken ute i naturen

Känslan som kommer efter att man har storstädat och tvättat, då allt är rent och luktar gott

Kura ihop sig med hunden i soffan för eftermiddagslur, efter att man ätit för mycket och hamnat i paltkoma

Att ha hjälpt någon som man tycker om med något

Att gå upp tidigt på morgonen och gå ut och gå innan all trafik kommit igång

Att dricka morgonkaffet och äta frukost ute på landet en solig morgon
 
Olika för olika dagar utefter humör och sinnesstämning.

Att gå i skogen och andas in luften och alla färger en klar höstdag och plocka kantareller

Att gå omkring med kameran och fota all vacker natur och djur man stöter på

Att gå och lägga sig riktigt trött när man precis duschat och bytt sängkläder

Att en ruggig höstkväll när regnet öser ner utanför, komma in efter sista hundpromenaden för dagen, tända upp ljus, kura in sig i en filt och äta och dricka något gott framför tvn.

Att stå en hel eftermiddag och laga en riktigt go middag med alla tillbehör och veta att vänner kommer hem på kvällen och avnjuter det tillsammans med mig sen

En avsvalkande simtur i en sjö, helt för mig själv med bara fågelkvitter runt mig

Ett glas vin vid en sjö/havet och titta på solnedgången

Att grilla korv en kall och klar vinterdag med snö och solsken ute i naturen

Känslan som kommer efter att man har storstädat och tvättat, då allt är rent och luktar gott

Kura ihop sig med hunden i soffan för eftermiddagslur, efter att man ätit för mycket och hamnat i paltkoma

Att ha hjälpt någon som man tycker om med något

Att gå upp tidigt på morgonen och gå ut och gå innan all trafik kommit igång

Att dricka morgonkaffet och äta frukost ute på landet en solig morgon

Läser man den listan blir det svårt att förstå hur man kan vara deprimerad. Livet är fantastiskt.
 
Läser man den listan blir det svårt att förstå hur man kan vara deprimerad. Livet är fantastiskt.

Som just deprimerad gav den listan mig inget välbefinnande.

Vem orkar uppskatta en grillad korv när det känns som man ligger för döden?

För att svara på TS, välbefinnande för mig är en dag då jag klarar mig utan ångestdämpande medicin. Dom dagarna är mina bra dagar och då ger hela vardagen mig välbefinnande, oavsett vad. Det är dom dagarna jag lever för att få uppleva. Då kan jag uppskatta en grillad korv.
 
Att vandra i fjällen
Att vara totalt blåslut efter ett hårt träningspass
Att ligga på golvet med vovven som lägger sin tass över armen
Att frivilligt ha en kväll då man bara är och inte gör något speciellt
Skratta tillsammans med vänner
Att trivas på jobbet
 
Som just deprimerad gav den listan mig inget välbefinnande.

Det kan ju vara det som är skillnaden, mellan sjuk eller inte. Om man fixar att uppskatta alla de små fantastiska saker som livet innebär eller inte, eller om man sjukligt koncentrerar sig på oro och svarta saker som är del av sjukdomen.
 
Det kan ju vara det som är skillnaden, mellan sjuk eller inte. Om man fixar att uppskatta alla de små fantastiska saker som livet innebär eller inte, eller om man sjukligt koncentrerar sig på oro och svarta saker som är del av sjukdomen.

Jag förstår hur du menar :)

Jag tycker det är så underligt att folk kan finna ett välbefinnande av att stå ute och grilla korv en fin dag när jag själv tycker en bra dag är när jag orkade laga maten.

Hoppas jag kan njuta av den där korven jag med en dag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skulle du bevittna att en häst far illa finns det flera åtgärder som kan vara avgörande för hästens välbefinnande och framtid.
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag sitter och söker det ena jobbet efter det andra, som jag inte vill ha. Jag gör ju seriösa ansökningar även om jag inte vill ha...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: svea
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationellt går det bra att använde såväl massagetäcke som isskydd vid tävling, men i Sverige är det stopp för dem. Ridsports...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: Jeps
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
364
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp