Väldigt långa klor?

Lupin

Trådstartare
Är spekulant på en tik som har väldigt långa klor. Har för mig att man kan vända sig till veterinär som under narkos (eller är det enbart lugnande?) helt enkelt klipper av klorna till lagom längd och sen bränner pulpan. Stämmer detta eller har jag fel för mig? Någon som vet ungefär vad det kostar i så fall? Har hunden ont efteråt och hur länge i så fall? Något annat att tänka på i samband med en sådan operation? Kanske t.o.m. någon här inne som har erfarenhet av det?

:bow:
 
Sv: Väldigt långa klor?

Jag hade en tanke om att göra det på min förra hund, men den veterinär som jag sökte upp avrådde mig. Han gjorde inte den proceduren och menade på att klobenet kunde bli skadat. Istället föreslog han att man skulle klippa lite varje dag och på så vis reta ned pulpan. Hunden skulle då vara lite öm i själva klorna, men det var just det som gjorde att pulpan drog sig bakåt.

Om jag absolut velat bränna klorna hade jag varit tvungen att vända mig till Strömsholm och det hade gått på några tusenlappar.
 
Sv: Väldigt långa klor?

Ok, tack för svaret!

Pratade med min sambo och han berättade att han använde en liten dremmel-slip till sin gamla hund. Han sa att man får slipa ända in till pulpan (utan att det blöder) och sen låta hunden springa ett par dagar och göra om proceduren. Lite och ofta, så skulle tydligen pulpan dra sig tillbaka.

Har hört att pulpan inte kan dra sig tillbaka, bara växa fram. Men jag har tydligen blivit felinformerad? Men det var därför jag trodde man var tvungen att ta till såna desperata åtgärder för att få ordning på klorna! Skönt om man slipper....skönast för hunden också.
 
Sv: Väldigt långa klor?

Hade en hund med liknande problem, jag filade hennes klor med en vanlig nagelfil, av metallmodell, nästan varje dag, då gick pulpan tillbaka.
Sen var det bara att hålla efter med vanlig klotång.

Klipper man och bränner går det på ett par tusen och hundstackarn kan knappt gå i början. Inte så kul.
 
Sv: Väldigt långa klor?

Min hund är hysterisk när man klipper hennes klor och det har hon varit sedan fick köpte henne och hon var 9 veckor. Eftersom kloklippningen är en kamp och hon har väldigt grova klor vände vi oss till veterinären sist. De sövde henne och klippte rejält, utan att bränna. det blev jättebra och nu bör det bli lättare att hålla efter klorna innan de blir så grova och svårklippta som de var innan veterinären klippte dem.
Det gick på ett par hundra, mest för att de sövde. Inga problem för henne att gå efteråt och det gjorde varken ont eller skrämde henne.
 
Sv: Väldigt långa klor?

Jag har aldrig varit med om att man "bränner" pulpan.
Däremot gör vi på jobbet så att vi ger hunden lugnande (med smärtstillande) och sen klipper vi i pulpan och lägger i blodstopp. Enkelt och har aldrig varit med om att någon hund haft ont efter det.
Kostar inte så mycket mer än ett vanligt besök och ofta görs det i samband med nånting annat "då hunden ändå sover".
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 920
Senast: Murphy
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 493
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp