Välj rätt bett för hästens tänder och mun

Att ha rätt bett kan vara avgörande för hästens munhälsa. Men hur vet man vilket bett som är bäst, hur ska vi kunna betsla hästen skadefritt och vilka fel och skador kan förekomma i hästens mun? Veterinär Christine Levring guidar oss.
 
Christine är vettig men en sak håller jag inte med om, att kollar vartannat år. Skulle aldrig ”våga” låta det gå så lång tid i mellan. Utan munstege är det svårt att se själv hur det ser ut så minst en gång per år borde alla kolla.
 
Christine är vettig men en sak håller jag inte med om, att kollar vartannat år. Skulle aldrig ”våga” låta det gå så lång tid i mellan. Utan munstege är det svårt att se själv hur det ser ut så minst en gång per år borde alla kolla.

Det var väl inte riktigt så det uttrycktes?

"Den generella rekommendationen är att göra en kontroll av hästens tänder och munhåla en gång om året.
– Vissa munnar har mycket problem och kan behöva täta kontroller och andra munnar eller tänder som är väldigt fina kan man kolla vartannat år. Men längre än så vågar jag inte rekommendera till hästägare, för det är mycket som kan förändras i hästens mun, säger Christine."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vet du hur långt bett din häst ska ha eller hur du ska visitera din hästs mun? Se videon med veterinär Cecilia Ekeberg som guidar dig...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 295
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp