Välja fack

iNHALE

Trådstartare
Jag ska gå med i ett fackförbund tänker jag. Min AG har avtal med två förbund, Kommunal och Vision. Kommunal har förhandlingsrätten på vår avdelning. Hur ska man tänka? Ser för och nackdelar med båda utifrån vad de har att erbjuda, men hur tungt väger förhandlingsrätten in? Är det snutet ur näven att man ska ta Kommunal pga det eller är det i grunden skit samma? Känner mig inte motiverad att prata med respektive förbunds ombud på plats eftersom dessa personer bara värnar om att lyfta fram sitt eget förbund istället för att ge en objektiv bild. Har sambo, inga barn, tjänar under 30k och vi har hemförsäkring via sambons fackförbund (transport) redan. Har A-kassa hos Kommunal sedan ett antal år tillbaka men har inga problem att byta om det skulle bli mer fördelaktigt.

Tips och råd?
 
Jag tror att det är viktigare att vara med i facket och att det är det viktigaste beslutet. Det blir nog bra hur som. Jag har haft lite insyn i Kommunal. Det är ju ett svinstort förbund, på gott och ont. Nackdelen är förstås att när man behöver hjälp så kan det förstås krocka med att fler behöver hjälp just då. Fördelen är att när man får hjälp så har man en jätte bakom sig. Med en strejkkassa som motsvarar BNP för en mindre nation. Om Kommunal har förhandlingsrätten så är det också ett rätt starkt argument.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp