Bukefalos 28 år!

Välja gymnasielinje?! :o

Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Oj, det är skitsvårt att välja gymnasieinriktning!
Jag tänker lite såhär; välj det du är intresserad av men kasta inte bort tiden på något som egentligen inte är något. Svårt att formulera hur jag menar.. Att plugga häst kan ju givetvis vara kul, men jag har aldrig haft så mycket till övers för det. Såvida man inte är en sån människa som inte klarar av att plugga, eller om man helt enkelt inte är intresserad av någonting annat. Häst kan man ju trots allt läsa på universitet, högskola och KY när man "växt till sig och vet vad man vill".

Jag gick samhäll med kulturinriktning på gymnasiet, det var superkul och intressant, men gav inte ett dugg. Sista terminen i trean kom jag på vad jag ville göra, och nu sitter jag på konvux och läser biologi och kemi.
Man vet inte vad man vill när man väljer, så personligen tycker jag man ska välja så brett som möjligt och inte sikta in sig på ett specifikt ämne. Man har givetvis alltid en grundriktning vad man än läser, men sen kanske man ska se över alla sina alternativ och, som alla andra sagt, välja med hjärtat.

Jag har ingen bra erfarnehet av naturbruksgymnasier. Här är det mest fyllebultar och bönder som går där och är alllmänt korkade. Finns hundinriktning, och det verkar mer eller mindre värdelöst och meningslöst.

Haha! Okej. :) Nej, men vad jag har hört så kan man gå precis som ett samhällsprogram eller naturprogram på naturbruk, bara det att man väljer till hästen. Fast jag är väldigt osäker. :crazy: Tack iaf :bow:
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

har tänkt mycket som du , i stort sett valt mellen omvårdnad eller hästhållning på tenhults naturbruksgymnasium. var jätte osäker innan, men sen jag var på öppet hur på tenhult kändes det bara rätt..så jag antar att jag bara kan säga som alla andra, välj med hjärtat, det tänker jag göra : )
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Jo min 4-männingf ör hon har blivit för långf ör sin fullblodsarab som är duktig i dressyr och hoppning.Gör man rätt när man hopapr på minito så hoppar han annars vägrar han.
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Lätt att jag skulle gå hästgymnasium.
Jag ångrar idag att jag inte gick det (tog studenten förra året) min anledning var allergi, jag pallade inte att gå i en sådan skola.

Allergisk mot pälsdjur, hö, damm.
Lätt att jag skulle gå häst.
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Du tänker väl inte ta med en ponny till gymnasiet ? Kolla först om det är okej, för på en del linjer krävs det stor häst....
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Sthu! Vilken fruktansvärd generalisering! Ja, det vore ju konstigt om det inte gick bönder på ett naturbruksgymnasium!
Bönder idag har verkligen kniven på strupen vad det gäller att få ekonomi på sina gårdar, jobbar ofta själva och får hitta på finurliga lösningar, så de är verkligen inte korkade.
Själv gick jag på lantbruksskola på sjuttiotalet, en av de bästa perioderna i mitt liv. Jag har också varit på studiebesök och tävlat på Plönninge. Det är en mycket fin skola med gott renommé, lång historia och bra lärare. Om du väljer naturbruksgymnasium är det en av de bästa i landet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

jag säger som de andra välj med hjärtat!
Själv så gick jag samhäll/humanistisk linje. Kan inte säga att jag personligen har haft ngn nytta av det.. jag hamnade inom äldreomsorgen istället och jag kan känna att jag skulle ha gått vårdlinjen istället. Men det finns ju Komvux! Jag läste till omvårdare där efteråt i stället. Så det är ju något att fundera på..Du kan ju läsa både på ett naturbruksgymnasium och sedan på komvux när du är äldre.
Sen att det finns hur mkt jobb som helst inom vården.. jag vet inte jag.. om du är timantälld ja, men att få en fast tjänst med en gång blir svårare.. Oftast så får man jobba ett tag på timmar.

Lycka till!
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Det är det som ät själva tjusningen med Plönninge, att få träffa nya människor ;)
Jag lovar att du kommer att stromtrivas på Plönninge om du börjar..
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Hej! Jag ska välja till gymnasiet nu den första februari, jag trodde jag var säker på vad jag ville, men så klart fick jag världens beslutångest. Jag funderar över att gå antingen omvårdnad eller gå på plönninge naturbruk inriktning fälttävlan. Men jag skulle i så fall få bo på skolan, o jag är livrädd när jag träffar nya människor, visst jag har många kompisar o så. Men just första gången man träffas. :crazy: Tänk så är jag inte tillräckligt duktig heller, jag har tävlat hoppning, men alltid drömt om fälttävlan. Jag vet inte vad jag ska göra! :confused: Det är ju ett viktigt val, o jag måste välja jätte snart!! :eek: Snälla hjälp mig!

Kan förstå din beslutsångest...

Jag hade det lika dant när jag skulle välja, men jag valde Plönninge och flyttade 25 mil för att gå där. Det tog inte många dagar innan man hade massor av nya vänner och jättemkt roliga fritidsaktiviteter på kvällarna. Det är tre av de roligaste åren jag har haft!

Visst är gymnasiet viktigt, men det är ALDRIG omöjligt att ändra inriktning! Det finns åtskilliga som läst en inriktning på gymnasiet och som sedan jobbar med något heeelt annat 10 år senare. Det går ALLTID att göra något annat! Man kan läsa påbyggnadsutbildningar, KY-utbildningar etc om man vill göra något annat. Välj något som känns bra nu, du ska ändå göra det i tre år så det är bra om du trivs med det. Idag kan man även läsa naturvetenskaplig inriktning på häst så man har alla möjligheter att komma vidare sedan om man vill.

Jag sökte Plönninge för hästubildningen, läste djurskötsel istället där, har läst Kommunikation och media påbyggnadsutbildning, läst nätverksadministratörutb data, jobbat och sedan läste jag Landskapsingenjör på universitet... nu jobbar jag som Mark- och anläggningsingenjör.... Du ser - vägen kan vara vääldigt krokig, men det är inget hinder utan bara bra skulle jag vilja säga. Då får man nosa på många områden innan man känner vad som är bra... Vill bara säga att jag absolut inte har något vidare läshuvud, har alltid fått traggla för medelbetyg... men det går ändå.

Tänkte på det härom dagen och kom på att det är över 10 år sedan jag slutade Plönninge.... gud vad tiden går!

Heja, heja och berätta sedan hur det gick!
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Välj bäret!
De som läst hästlinjen är det få som jobbar med häst. Fast har du läst häst och bestämmer dig för att jobba inom vården så är du bättre på att linda ben en de flesta.

Att läsa vård är bra, finns en helsikes massa timanställningar och vikariat. Få fasta jobb.

Jag läste till Livsmedels Ekonom, en utbildning som inte finns i dag och då var ett framtidsyrke. Har jobbat som allt möjligt och omöjligt, där ibland flera år i vården.

Vill man ha en så dyr hobby som hästar är så ska man välja ett yrke där man får råd. tex vätrinär.

Media är jag skeptisk till pga att det lanseras som framtidens yrke, men ingen av dem som jag känner som gåt media, hundar eller häst arbetar i dag med detta.

Mitt råd är gör en lista med vad du absolut inte vill och en vad du vill.

För ett par år sedan gjorde jag min.
:(Vill inte
Ont i magen varige månad räkningarna skulle betalas.
Osäker på när och var jag skulle jobba (spring vikarie)
Jobba alla jul, ny år och midsommar helgerna.
Detta var några punkter på min vill inte listan.
:love:Vill
Kunna vara ledig utan att oroa sig för ekonomin
Vara ledig storhelger
Struktur (trodde inte jag vara den typen.) så att jag kan planera saker som är roliga tex ut och rida, istället för att ringa runt och fråga om någon kan ta min häst i kväll för jag ska jobba (ont i magen och ledsen).

Samtidigt håller jag med dem som säger följ dina drömmar och hjärta för detta är en chans i livet.:bump:

Den som dömer ut bönder så som :eek:USSSSH- personen som inget vet..

Är det några som har förmånen att kombinera sitt intresse för djur och sin vardags liv är det bönder, des utom har de förmånen att kunna kombinera hobbyer/sidoarbete med hästar, hundar eller foto.
Deras ekonomi och samhälle utbildning är inte att förakta. De lär till överlevare.

Suppa och sluskar den stakaren har tydligen inte gåt på några student och högskole kårer och fester.

Med vänlig hälsning från en som satsig på skolbänken för en som nu förverkligar sina drömar. ;)
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

ÖÖh klart mn får ha med sin ponny med på gymnasiet`?! Jag ska ta med min maxade.c-ponny och hennes föl (har ej kommit till världen än)ner till plönninge om jag kommer in.För mig är ponnye det bästa man kan rida men det är skönt med att rida stor häst ibladn också.
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

jaha men jag ska ju inte ha med mina häst på lektioner;P
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Det är inte de som är fördelen. Jag tror inte att skolan ställer upp och skjutsar till tävlingar om man ska tävla med en ponny..
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Svår fråga som du själv måste besvara:)
Men kan berätta hur det var för mig:
Jag älskar trav och valde att gå travgymnasiumet på Wången, det var i runda slängar ca 60 mil från där jag bor...
Hade tyvärr en massa otur med skador och sjukdomar, så när jag gick tredje året stod det tydligt klart att jag aldrig skulle kunna jobba med hästar på heltid efter utb...
Så med facit på hand hade det förmodligen varit smartare o gått något annat, jag säger förmodligen för jag ångra inte alls att jag gick där uppe! Hade drygt tre jätteroliga år så även om det inte ledde till jobb så ledde det till en oförglömlig upplevelse i mitt liv jag aldrig kommer ångra!
Lycka till med ditt val!!
 
Sv: Välja gymnasielinje?! :o

okej fast jag tänker inte tävla!:D:D hur är det på praktiken Ida?:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 368
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 696
Senast: alazzi
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp