Vänder baken till...

acj

Trådstartare
Har läst lite om det här ämnet tidigare men hittar nu inte riktigt vad jag undrar över. För en vecka sedan flyttade jag och kompisen våra tre hästar till ett nytt stall (på samma ställe som kompisen bor). De har i lugn och ro fått acklimatisera sig på nya stället och verkar stortrivas. Har bl a sett min häst ligga och sova i hagen vilket ingen av oss gjort tidigare. Igår och idag har jag varit ute några vändor mellan varven när vi gjort i ordning i stall och sadelkammare bara för att umgås lite med hästarna i hagen - klappa lite på dem, kolla att allt är OK i största allmänhet. Mitt sto har kommit direkt fram till mig för lite kel och en liten pratstund. Men så några gånger har hon vänt rumpan åt mig. Helt sonika bara vänt sig om med ändan åt mitt håll, ena gången lyfte hon även ena bakhoven lite men är osäker på om det var för att det var en sten på marken under hoven eller om det var av någon annan anledning. Hon har sett positiv, glad och trygg ut med öronen framåt. Vi har inte stått och myst tillräckligt länge för att hon ska kommit in i "komatillstånd" som hon kan göra ibland när hon är riktigt kelig. Kan inte riktigt tyda hennes signaler och förstår inte vad hon menar. Talar hon om för mig att hon inte riktigt accepterar mig eller är det precis tvärtom att det är det hon gör - accepterar och vill att jag ska klia henne typ i svansroten eller liknande? Någon som har en teori om varför hon gör så här?
 
Sv: Vänder baken till...

Har läst lite om det här ämnet tidigare men hittar nu inte riktigt vad jag undrar över. För en vecka sedan flyttade jag och kompisen våra tre hästar till ett nytt stall (på samma ställe som kompisen bor). De har i lugn och ro fått acklimatisera sig på nya stället och verkar stortrivas. Har bl a sett min häst ligga och sova i hagen vilket ingen av oss gjort tidigare. Igår och idag har jag varit ute några vändor mellan varven när vi gjort i ordning i stall och sadelkammare bara för att umgås lite med hästarna i hagen - klappa lite på dem, kolla att allt är OK i största allmänhet. Mitt sto har kommit direkt fram till mig för lite kel och en liten pratstund. Men så några gånger har hon vänt rumpan åt mig. Helt sonika bara vänt sig om med ändan åt mitt håll, ena gången lyfte hon även ena bakhoven lite men är osäker på om det var för att det var en sten på marken under hoven eller om det var av någon annan anledning. Hon har sett positiv, glad och trygg ut med öronen framåt. Vi har inte stått och myst tillräckligt länge för att hon ska kommit in i "komatillstånd" som hon kan göra ibland när hon är riktigt kelig. Kan inte riktigt tyda hennes signaler och förstår inte vad hon menar. Talar hon om för mig att hon inte riktigt accepterar mig eller är det precis tvärtom att det är det hon gör - accepterar och vill att jag ska klia henne typ i svansroten eller liknande? Någon som har en teori om varför hon gör så här?

Mitt sto gör så där när hon vill bli kliad på bakdelen. På sommaren är hon extrem, då kan hon komma i full galopp och vända runt mot mig och sedan backar hon mot mig tills jag antingen börjar klia, eller schasar bort henne. Hon brukar lyfta upp ena benet när jag kliar och ibland ska hon försöka hjälpa till att klia själv också. Hon ser lite rolig ut när hon försöker njuta och hjälpa till på samma gång :p
 
Sv: Vänder baken till...

Dotterns unghäst gjorde alltid så när han ville bli kliad på rumpan...;)

Aldrig att han skulle få för sig att sparka,däremot gärna lägga sig ner i knäet som liten och som större bredvid på marken så att man kom åt ordentligt att klia på magen och mellan fram och bakbenen!!!!!!:bow::bow:
 
Sv: Vänder baken till...

Hittade nyss den andra tråden om i princip samma sak. Både där och i denna svarar alla ungefär samma sak - dvs att det är en "klia mig, matte"-uppmaning. Så nästa gång hon gör så får jag väl helt enkelt testa att se om hon vill bli kliad. :D Hoppas bara att det verkligen är så och att det inte slutar med att en korkad matte som inte förstår sin häst får sig en känga av en bakhov. :p (Å andra sidan, skulle hon vara sur borde jag ju rimligtvis se några andra tecken på det först tycker jag.)

Tack för info, tar gärna emot fler tankar om det här om någon har tid och lust.
 
Sv: Vänder baken till...

Hittade nyss den andra tråden om i princip samma sak. Både där och i denna svarar alla ungefär samma sak - dvs att det är en "klia mig, matte"-uppmaning. Så nästa gång hon gör så får jag väl helt enkelt testa att se om hon vill bli kliad. :D Hoppas bara att det verkligen är så och att det inte slutar med att en korkad matte som inte förstår sin häst får sig en känga av en bakhov. :p (Å andra sidan, skulle hon vara sur borde jag ju rimligtvis se några andra tecken på det först tycker jag.)

Tack för info, tar gärna emot fler tankar om det här om någon har tid och lust.

Se till att stå nära och på sidan så är det lugnt även om det kommer en flygande hov ;)
 
Sv: Vänder baken till...

Ja, det är nog bäst. Nu tror jag inte att hon skulle göra något men självklart chansar jag inte. Har haft tur och inte blivit sparkad någon gång men misstänker att det gör ONT. (Däremot blivit trampad på av misstag och det gör också ONT.)
 
Sv: Vänder baken till...

OT

Jag har blivit sparkad några gånger under mina 20 år tillsammans med hästar och ja, det gör ont. Men det beror på hur och var man blir träffad. När jag var sex år blev jag nersprungen av en häst och blev sparkad med en bakhov i huvudet. Inget att rekommendera. :o
 
Sv: Vänder baken till...

Kliad på rumpan är min första tanke. Vi har en häst i stallet som vill bli kliad på insidan av låren. Ägaren säger att han en gång "travat baklänges" i all hets för att få lite kli, och jag kan nästan tänka mig det för han är kvick som attan med sin bakdel. :D

Ville hon dominera dig skulle hon troligen sätta mer press om du inte gick undan när hon vände rumpan till. Och hon skulle nog protesera om du försökte be henne att akta eller gå framåt ett par steg, när hon gjorde så. :) Sålänge hon inte blir svår att hantera tycker jag inte att du ska bry dig om det. Prova att klia henne, det är ju pälsfällning i högsta grad nu så det kliar säkert lite extra här o var.
 
Sv: Vänder baken till...

Hoppas som sagt att det är kli i baken på fröken. Det är ju precis som du skriver pälsfällningstider också. Funderade bara lite på det du skrev om det nu skulle vara så att det är en dominanshandling. Tänker jag rätt då om jag tror att hon i så fall skulle försöka trycka undan mig istället? Andra tecken på dominans i just den här typen av situationer? Och om det är så, hur tycker du då jag ska agera för att visa att beteendet inte är OK?
 
Sv: Vänder baken till...

Som jag skrev så tror jag att hon troligtvis skulle öka pressen efter en stund om det var så att detta var ett dominansbeteende. Tex att hon backar mot dig, lägger öronen bakåt/höger huvudet, gör en hastig rörelse/tjuter till eller liknande.

Du kan testa din position genom att, när hon gör detta, be henne att ta ett steg undan dig. Tex smacka och picka lite med ett finger, eller hur ni nu gör i er kommunikation. Om hon då backar emot dig/sätter mer press, dvs svarar tvärt om, så respekterar hon troligtvis inte att du sätter dig över henne. Då kanske du ska fundera på vad du ska göra för att få en ranghögre roll i er relation.

Men det är ingen mening att valla bort henne "i förebyggande syfte" eller försöka "reparera" en sån sak i den positionen efter som att du är i underläge när du står nära hennes bakdel på det sättet.

Man får inte heller glömma att hästar bollar lite med dominanslekar och det är fullständigt naturligt att inta olika positioner, testa varandra osv. Så även om hon gör detta med ett uns dominans så behöver det inte betyda att hon inte respekterar dig. Men det är såklart viktigt att du kan be henne gå undan om du måste, dock är det ngt ni får jobba med vid sidan av denna situation om det är så att hon inte går att flytta på när hon gör såhär. Som sagt är du i underläge och kan du inte be henne att flytta undan utan att bli våldsam så är det fel sätt att gå tillväga på.

Mao tycker jag inte att du behöver göra ngt alls. Upplever du att du tränger sig på eller blir problematiskt, så pass att du inte kan hantera henne genom att be henne gå undan, så skulle jag jobba med detta vid sidan av. Och om det går att flytta på henne, njut istället av att hon vill vara nära. :) Vi är bra på att analysera saker, vi vill förstå allt och vi vill gärna ha ngt att göra, bemöta beteenden med. Men vill vi ha en god relation och ett njutfullt umgänge med hästarna är det bästa att låta saker och ting falla på plats med tiden, såvida vi som sagt inte får problem att hantera våra hästar. Allt som görs behöver inte ha med något annat att göra än hästens sinensstämning för stunden, ngt nytt hon har kommit på i hagen eller en egenhet som hör individen till. Precis som vi människor har beteenden som eg inte är "allmänna" eller logiska, så har också hästar det ibland. Egenheter och fuffens. ;) I all välmening.
 
Sv: Vänder baken till...

Låter precis som mitt sto som vänder upp baken både ute och inne i boxen för att man ska klia henne på rumpan/mellan bakbenen :D
 
Sv: Vänder baken till...

Tusen tack för goda råd och bra beskrivningar. :bow: Det är inte första gången du ger mig goda råd och jag har haft nytta av allihop. :bow: Ska testa lite försiktigt nästa gång jag åker till stallet (tyvärr inte förrän på torsdag eller fredag) och se vad jag får för respons. Tycker att det gått riktigt bra på senaste tiden så hoppas självklart att vi har fått en relation som gör att hon kan lita på mig utan att behöva testa för mycket. Har tillbringat många timmar med att bara vara med henne, massera, gosa osv och det har helt klart gett resultat. Som sagt hoppas jag att det här beteendet är en förlängning av det.
 
Sv: Vänder baken till...

Jag tror säkert att beteendet är i all välmening. :) Va roligt att du förstod mina beskrivningar. Jag är känd för att vara lätt luddig. :angel:

Hittade denna från alla hjärtans dag i år. Sambon inklämd mellan min nordsvensk och så halvblodet som bara älskar att bli kliad på insidan av låren. :D Detta måste väl måste väl vara det bästa sättet att fira alla hjärtans på.
lrt14feb.jpg
 
Sv: Vänder baken till...

OK, är nog lite lätt luddig själv också kan man väl säga. Är känd för att vara glad och pratig och skriver väl på samma sätt är jag rädd för. :angel: Har i alla fall inte haft några problem med att förstå dina inlägg.

Bilden på din sambo och hästarna är ju bara helt underbar. Blir så glad när jag ser sådant. Och visst, kanonbra sätt att fira alla hjärtans dag på. :love:
 
Sv: Vänder baken till...

Mitt sto har kommit direkt fram till mig för lite kel och en liten pratstund. Men så några gånger har hon vänt rumpan åt mig. Helt sonika bara vänt sig om med ändan åt mitt håll, ena gången lyfte hon även ena bakhoven lite men är osäker på om det var för att det var en sten på marken under hoven eller om det var av någon annan anledning. Hon har sett positiv, glad och trygg ut med öronen framåt.

Är det mitt sto du talar om? :D
Hon gör exakt så när hon vill bli kliad under magen och på insidan av bakbenen!
 
Sv: Vänder baken till...

Har förstått att det är ganska många hästar som gör så här. Ska som jag skrivit tidigare testa om hon vill bli kliad. I vilket fall som helst kul att höra det här från er andra - vi får väl ta det som en komplimang och tacka för att våra hästar har så mycket tillit och förtroende för oss att det är OK för dem att låta oss komma så nära. :D
 
Sv: Vänder baken till...

Nu har jag testat! Och ja, det var definitivt lite klihjälp som önskades. ;) Lite kul med tanke på att hon tidigare varit lite avvaktande i vissa situationer, tar det som ett förtroende - att hon vågar lita på mig. Stolt och glad och tycker mycket, mycket om min häst. :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 229
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 736
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp