Vänder runt när man kör?

A

AmandaJakobsson

Hej Allesammans, det är så att min c-ponny håller på och vänder runt hela tiden när jag kör henne. Iofs har jag nyss börjat köra henne men det har gått väldigt bra. Hon är INTE rädd för kärran och är inte bakskygg. Men så fort ingen går vid hennes huvud så försöker hon vända runt och lyssnar inte alls när man tar tag i henne med tömmarna. Kan det vara att hon inte är van att ha människan BAKOM sig utan på ryggen? Hon är 20 år och blandning mellan Fjording/Welsh och är mycket pigg. Sedan när man travar med henne (körning) och hon får springa på lite fortare så kan hon ibland slå emot vänster skalm och sedan tvärsvänga och försöka vända.. Vad beror detta på? Hon har inte blivit körd mycket alls, utan är under inkörning...:confused:
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Det funkar bra, dock har hon försökt vända sig emot mig någon gång där också.. Känner du till detta problem?
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Jag satt och tänkte på dig när jag själv satt och körde 2-åringen...

Jag tänkte lite kloka (???) tankar... (dvs filosoferade lite kring ämnet).
För det första så blir det ju lite som att du fått en unghäst att utbilda, dvs måste vara pedagogisk och tydlig etc. Trots att hästen är gammal så är det så nytt för den ju.
För det andra så måste du vara extra tydlig ledare när du sitter där bakom så du är den som tar över trots att det är hästen som först "går in i alla faror". I min 2-årings fall var jag tvungen att "vråla" fram henne i vissa lägen i början (tömkörning framförallt) så jag bröt igenom (vet det låter hemskt men hon är en bortskämd snorunge som inte är rädd för något egentligen och alternativet hade varit värre än lite "grrauh", det var det enda som hjälpte dessutom).
För det tredje känns det när jag läser om skalmen att det blir "tilt" i huvudet på din häst. Den fattar ingenting! Det är något därbak som puttar på den! Tryck har väl alltid betytt -flytta- förut och det blir en vändning. Jag inte vet jag men total förvirring iaf... Du kanske får gå bakåt några steg och tömköra och kanske ha en longerlina i selen som du håller längs med hästen på vänster sida så det alltid är något i kontakt med vänstersidan -vänja lite. Eller ha draghjälp av annan häst framför så hon glömmer bort att "tänka" på fel grejer. Du kanske får förstärka det du vill med mer beröm och vara väldigt tydlig när du ser tendensen åt andra hållet. Vara ledare och pedagog samtidigt....

Kul att du kör in hästen tycker jag. Bra och skojigt komplement, fler skulle följa ditt exempel! Hoppas det går bättre och bättre! :)
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Gå tillbaka till tömkörningen tills det funkar! Det är farligt med en häst som vänder snabbt med sulky eller vagn bakom sig. Som någon sa så har hon nog inte riktigt förstått signalerna. Jobba på med att göra henne "okänslig" på sidorna, lägg på tryck med skakel eller rep så att hon förstår att hon INTE skall undan för trycket som hon är van vid från ridningen!

Lycka till och ta det försiktigt så det inte händer en olycka! Skynda långsamt!
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Hur menar du att det skulle hjälpa?...

TS: Jag skulle inte sätta hästen i vagn förrän hon fungerar smärtfritt i tömkörningen dvs. inte vänder sig om.
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Hej igen allihopa!
Nu fungerar tömkörningen superbra och hon vänder inte runt alls, hon försöker inte ens. Tror ni det är dags att prova lägga på kärran bakom henne igen nu när hon inte är besvärlig att tömköra? hon är inte heller längre känslig för tömmarna! =)
 
Sv: Vänder runt när man kör?

Har tömkört henne två ggr/dag nu i en vecka så jag tror inte att det ska vara något problem egentligen. Hon är inte rädd för kärran som jag tidigare nämnt. Jag använder en Speedcar kärra till henne.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 445
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 934
Senast: cirkus
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp