Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

För mig har alla djur ett värde, katterna jagar bättre än hundarna dock och därför har dom en given plats i stallet:)
Det är synd att katter har så låg status. Hoppas den kommer att öka. När jag var liten så var katterna i ladugården inte speciellt omhändertagna, dom fick mjölk sen fick dom sköta sig själva, så ska det inte vara. Alla djur förtjänar att man tar väl hand om dom. Jag har personligen inte sett att stallkatter har lägre status men förekommer säkert, men det finns dom som inte tar hand om sina hundar eller hästar heller tyvärr.

Jag tycker att katter (iaf bondkatter) mår bäst på landet där dom får vara fria och springa vart dom vill. Sen har man katt i stan tycker jag inte man ska släppa ut dom, jag skulle aldrig våga, för riskabelt men tror inte innekatter har det ultimata kattlivet. Kanske vissa "raskatter" mår lika bra, dom verkar vara framavlade för en inneliv mer än bondkatter. Vill dock inte säga att jag är vidare insatt i dessa raser men tänker till exempel på perserkatter. Dom verkar rätt bekväma och vill ligga inne istället för att vara ute.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Nu mår alla katter prima här, och har just det kattliv som alla katter förtjänar, frihet, mat, värme och kärlek:love:

Vad skönt att det har gått bra för dig! Dock ber jag dig att omvärdera din syn något, eftersom den verkar vara att alla "bondkatter" är likadana. Jag har själv fyra katter.

En skulle jag hellre avliva än tvinga att vara innekatt på heltid, detta trots att han var just det under sina första 7 år. Han vande sig aldrig vid det och trivdes aldrig med det.

Två accepterar läget och fungerar som heltidsinnekatter, skulle säkert fungera som stallkatter om miljön var den rätta och fungerar just nu utmärkt med det mellanting de lever med för tillfället.

Och så har jag en som jag hellre skulle avliva än tvinga till det liv du beskriver som "drömmen" för en katt. Hon går sällan längre än 10 meter från ytterdörren, och då alltid med mänskligt sällskap. Hon trivs allra bäst inne och har under flera år levt gott utan några möjlighet att få gå ut annat än med sele.

Således, alla katter är personligheter. Nu har det ju gått bra för dig, men jag skulle vara extremt försiktig i mitt val av individ om jag skulle skaffa en katt som var ämnad att enbart vara inne/ute. Min erfarenhet är dessutom att vuxna honkatter sällan uppskattar halvvuxna kattungar i sin boning, men även det är säkert individuellt.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Jo men visst är dom det.
Men alla djur är anpassningsbara.
I detta fall hade vår fina katt varit död nu om vi inte tagit henne, och livet är nästan alltid att föredra:)
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Jo men visst är dom det.
Men alla djur är anpassningsbara.
I detta fall hade vår fina katt varit död nu om vi inte tagit henne, och livet är nästan alltid att föredra:)

Som jag skrev så instämmer jag inte i det. 50 % av mina katter är inte så pass anpassningsbara, de skulle må så dåligt att jag anser det vara djurplågeri att tvinga dem till omställningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 129
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 995
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 210
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp