Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

M

MamaJustify

Har tagit emot en vuxen honkatt på snart två år. Jättemysig och social snäll katt. Hon är dock van att vara inne (inne och ute i lägenhetsområde) och hon är väldigt envis och sitter på altanen och jamar och vill in. Vi bär med henne så ofta vi kan till stallet och visar henne maten (men hon verkar inte ha ro att äta), har även gjort ett eget ställe åt henne i ladan bredvid stallet, där hon var mycket i början. Vi har även tre kattungar och dom trivs i stallet. Kattungarna vill hon inte veta av, fräser och visar att dom inte ska komma fram. Varje kväll får katterna burkmat, då äter hon men tror inte hon äter av maten annars, torrfodret.
Fler ideer vad vi kan göra för att hon ska fatta att hon är stallkatt och vilja vara i stallet där värmen kommer finnas i vinter...:cool:
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Fast varför tog du emot henne när hon tidigare varit innekatt? Tycker det är lite taskigt då hon var van vid att vara inne, varför får hon inte vara inne på kvällarna så kan hon vara ute på dagarna? Tror det kan vara svårt att vänja av henne vid att inte få vara inne, lika svårt som att lära en utekatt att endast få vara inne.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Inne och ute katt. har hon varit inte enbart innekatt. Hon kan inte vara inne hos oss, det kommer inte gå ihop med hundarna.
Nej jag känner mig inte taskig, hon har sällskap, värme och mat, vill bara att hon ska fatta att det är i stallet hon ska vara men antar att det kan ta tid. Det är hon värd, en jättefin katt.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Jag måste faktiskt hålla med föregående. Hon är van vid att få komma in till människor, och nu helt plötsligt får hon inte det. Jag hoppas att hon vänjer sig vid det, men man vet aldrig. Varför kan inte hundarna bo i stallet likaväl?
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Förhoppningsvis har ni uppvärmd sadelkammare? Då får du vara jättemycket där så kanske hon vänjer sig.

Jag har 2 katter från samma stallkatt. Den ene är riktig ute katt och kommer bara in för mat och ungefär varannan dag in för att gosa. Den andra är en innekatt, hon vill bara vara inne, helst ligga på någons ben. Självklart är sommaren ok att vara ute, men när det regnar,snöar osv- nääh ute kan du vara själv.

Hon brukar springa ut på kvällen för att hämta den andra katten för då får de burkmat...det är hennes kvällstur.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Jag måste faktiskt hålla med föregående. Hon är van vid att få komma in till människor, och nu helt plötsligt får hon inte det. Jag hoppas att hon vänjer sig vid det, men man vet aldrig. Varför kan inte hundarna bo i stallet likaväl?

Jag håller med dej och föregående.

Ts.
Det är inte snällt att tvinga en katt som är van att gå in att bli ren utekatt. Det är något som katten ska få välja själv.
Det är inte alls konstigt att hon fräser åt kattungarna. Det brukar vara svårt inne att få en honkatt att acceptera kattungar och ännu svårare ute när det inte finns några människor som kan skydda kattungarna så att de vågar vara framme så att de kan vänja sig vid varandra.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Nej nej, hundarna ska bo inne.
Hon är lite envis men det är bra att hon vill vara med oss, då sticker hon inte härifrån
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Ja det finns uppvärmd sadelkammare. Katter är ju inte dumma, i vinter vill hon nog vara i värmen. Ska försöka få in henne i stallet så fort jag är där.
Hon har slutat vara rädd för hästarna nu iaf:) Tyckte nog dom var stora och läskiga.

Ska vara envisare än hon, till slut fattar hon att det är i stallet hon ska vara:laugh:
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Kattungarna är jättetuffa, dom är inte ett dugg rädda för den stora katten, dom brukar gå i samlad trupp mot henne:p
Men det märks att hon börjar acceptera varandra.

Tack och lov så är inte katter gjorda av porslin, katter är rätt tuffa djur:p
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Varför? Hundarna kan väl lika gärna bo i stallet som att ni tvingar dit en katt som inte vill?
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Jag ömmar oxå för den stackars katten. Hon kan ju inte begripa varför hon inte kan få komma in i huset.
Katter har för det mesta väldiga problem med att flytta, är väldigt revirbundna.

Kan ni inte upplåta en lugn plats till henne inomhus och när hon har acklimatiserat sig, sakta intressera henne för utomhuset?
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Det börjar gå jättebra för henne nu, hon stannar kvar i stallet längre och längre stunder.
Det är absolut ingen "stackars katt", hon har allt hon behöver. Ett stallkattsliv önskar jag alla katter:)

(Konstigt när man skriver här på kattforumet så får man aldrig svar på dom frågor man svarar på knappt utan en självutnämnd kattmaffia förfasar sig så fort man nämner ordet stallkatt....:cool:)
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Varför bidrar du inte med konstruktivitet till denna tråd, du lägger dig på sandlådenivå nu:grin:
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Det är inte själva stallet jag är emot, där har du förutfattade meningar. Det är det bryska miljöbytet du tvingar på den. Bara för att katten har mat och vatten så har den väl inte allt den behöver?
Det är som att tex flytta dig ensam till en för dig okänd plats med mat och dryck och säga att du har allt du behöver. Katter har generellt mycket svårt för att byta revir. Varför inte underlätta lite för den när du har möjlighet?
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Ursäkta om jag har förutfattade meningar fast det skulle ha stått halv kl, jag riktade egentligen inte kritiken mot dig.

Jag vill ha råd om hur jag kan underlätta för henne!!
Det jag gör verkar dock fungera, jag tar med henne till stallet så fort jag är där liksom övriga familjen. Hon kan inte vara inne, då blir hon tyvärr "hundmat". Hade vi inte tagit henne hade hon varit i katthimlen nu. Jag ser att hon vill vara här, annars hade hon stuckit. Hon är tillgiven, hon vill vara med oss och stallet börjar nog kännas mer och mer hemtamt men jag tar gärna emot mer tips (har inte fått så många tyvärr mest dålig kritik om hennes miljöombyte etc.)
Hon har inte "bara" mat och vatten, hon har sällskap av oss rätt mycket också dessutom kattkompisar, idag låg hon och en av kattungarna väldigt nära varandra. Nu börjar det ljusna tycker jag:)
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Verkar som om hon börjar känna sig lite mer hemma. Jag kan inte komma på så mycket mer än att försök ta er ordentligt med kel-tid med henne och erbjuda henne en varm, mjuk och trygg plats där hon kan vila.
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Kan meddela att vår stora katt trivs mycket bättre nu. Är ofta i stallet och äter av torrfodret nu och accepterar kattungarna. :)
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Tror du missade vad MissFideli var ute efter, eller så var det just det du inte gjorde :)
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Nej jag missade inte hennes "klumpiga" försök att få mig att framstå som en elak människa som tvingar en "stackars" katt att bli stallkatt:cool:

Nu mår alla katter prima här, och har just det kattliv som alla katter förtjänar, frihet, mat, värme och kärlek:love:
 
Sv: Vänja vuxen katt att vara och trivas som stallkatt

Nej jag missade inte hennes "klumpiga" försök att få mig att framstå som en elak människa som tvingar en "stackars" katt att bli stallkatt:cool:

Nu mår alla katter prima här, och har just det kattliv som alla katter förtjänar, frihet, mat, värme och kärlek:love:

Tror inte det var riktigt det hon var ute efter, utan mer att belysa den skillnad som ofta görs mellan hundar och katter och den lägre status som ofta tillskrivs de senare :)

Sen din andra mening, måste bara fråga om du med frihet menar att alla katter förtjänar att få springa lösa?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 995
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 210
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp