Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Men alltså avbokar man nån enstaka gång så är det givetvis inget problem, om man exempelvis har en dålig dag.
Om man ofta avbokar av den anledningen så tycker jag att man, bland annat av hänsyn till den andra personen, faktiskt får se över sitt sätt att planera. Eller vara tydlig med att man kan komma att avboka om det beror på sjukdom eller dylikt.
De flesta dagar kanske är mer eller mindre dåliga? Det behöver ju inte handla och psykisk ohälsa det kan ju handla om reumatism, migrän, sjuka barn, skruttiga föräldrar eller jag vet inte vad som helst som skovar sig och jävlas.

Jag har en vän där hon eller jag avbokar ungefär hälften av gångerna vi bestämt att ses och de senaste fem-tio åren har vi avbokat alla gånger vi bestämt att vi ska åka hem och bo hos den andra eftersom det känts som för mycket. Tur att FaceTime finns så vi kan hålla kontakten trots att vi är sånna hopplösa fall. Vi vill alltså ses och emellanåt lyckas vi när vinden blåser i rätt riktning och då blir vi lika glada varje gång.
 
De flesta dagar kanske är mer eller mindre dåliga? Det behöver ju inte handla och psykisk ohälsa det kan ju handla om reumatism, migrän, sjuka barn, skruttiga föräldrar eller jag vet inte vad som helst som skovar sig och jävlas.

Jag har en vän där hon eller jag avbokar ungefär hälften av gångerna vi bestämt att ses och de senaste fem-tio åren har vi avbokat alla gånger vi bestämt att vi ska åka hem och bo hos den andra eftersom det känts som för mycket. Tur att FaceTime finns så vi kan hålla kontakten trots att vi är sånna hopplösa fall. Vi vill alltså ses och emellanåt lyckas vi när vinden blåser i rätt riktning och då blir vi lika glada varje gång.
Fast då är man kanske mer försiktig med vad och hur man bokar?
Det skulle till exempel aldrig falla mig in att boka ett "event" där man måste betala biljett eller det innebär visst omak för den andra parten att ta sig dit om jag visste att jag kanske inte skulle dyka upp. När det kommer till gruppträffar säger jag helt enkelt att jag kanske kommer, och om vi ska träffas ledigt på tu man hand får det bli i stil med "vi kan väl höras efter jobbet och se hur det känns?".
 
Sedan finns det givetvis relationer där det helt enkelt funkar men det tycker jag inte att man kan kan räkna med efter x antal oväntade avbokningar.
 
Fast då är man kanske mer försiktig med vad och hur man bokar?
Det skulle till exempel aldrig falla mig in att boka ett "event" där man måste betala biljett eller det innebär visst omak för den andra parten att ta sig dit om jag visste att jag kanske inte skulle dyka upp. När det kommer till gruppträffar säger jag helt enkelt att jag kanske kommer, och om vi ska träffas ledigt på tu man hand får det bli i stil med "vi kan väl höras efter jobbet och se hur det känns?".
Absolut men inget i den här tråden har väll sagt att det var en komplicerad bokning med biljetter och att det avbokas efter att den andra redan åkt? Bara att det avbokas ofta och ibland nära inpå. Det kan ju lika gärna handla om en fika träff på stan där man avbokar en eller två timmar före att man ses.
 
Absolut men inget i den här tråden har väll sagt att det var en komplicerad bokning med biljetter och att det avbokas efter att den andra redan åkt? Bara att det avbokas ofta och ibland nära inpå. Det kan ju lika gärna handla om en fika träff på stan där man avbokar en eller två timmar före att man ses.
Jag har förstått det som att det är bokningar som sker långt i förväg men som avbokas väldigt tätt inpå. Inte "Vi ses imorgon?" och sedan avbokas samma kväll eller nästa dag. Oavsett förstår jag att det blir tröttsamt när det sker gång på gång på gång... varför boka alls då och inte bara höras kort innan?

Edit: i trådstarten beskrivs en träff som bokats in två månader i förväg.
 
Jag har förstått det som att det är bokningar som sker långt i förväg men som avbokas väldigt tätt inpå. Inte "Vi ses imorgon?" och sedan avbokas samma kväll eller nästa dag. Oavsett förstår jag att det blir tröttsamt när det sker gång på gång på gång... varför boka alls då och inte bara höras kort innan?

Edit: i trådstarten beskrivs en träff som bokats in två månader i förväg.
För min egen del beror det på att jag befinner mig 50 mil bort. Så jag brukar försöka passa på när jag är i området och försöka träffas. Det är sällan någon åker åt mitt håll.

Ett annat allternativ är att man försöker att vara den andra till lags genom att ställa upp på något som egentligen inte känns bra som att gå på någon restaurang som måste bokas långt i förväg osv. Sen misslyckas man ändå när det kommer till kritan.
 
För min egen del beror det på att jag befinner mig 50 mil bort. Så jag brukar försöka passa på när jag är i området och försöka träffas. Det är sällan någon åker åt mitt håll.

Ett annat allternativ är att man försöker att vara den andra till lags genom att ställa upp på något som egentligen inte känns bra som att gå på någon restaurang som måste bokas långt i förväg osv. Sen misslyckas man ändå när det kommer till kritan.
Det är ju en sak, men man kan fortfarande var flytande och köra med "jag är i område x mellan x och y. vi kan väl höras?" om man vet att man är väldigt beroende på dagsform.

Detsamma här, det är väl bara att låta bli att boka in sådant om man inte vet? Jag gör det aldrig just för att jag inte vet - särskilt i en sådan setting är det extra viktigt eftersom det kan handla om avbokningsavgifter. Någonstans måste man ju känna sig själv och ta ansvar för det utan att svika samma människa gång på gång, för bådas skull. Jag skulle må jättedåligt om jag ideligen bokade in spännande träffar som sedan kändes övermäktiga och blev inställda.
 
Sedan bor jag ju i ett annat land än min släkt och många vänner och ibland får jag vackert boka in besök flera månader i förväg, men det är ju med folk jag vet jag kan leva med. Mår jag skit får de sköta sig själva. :)
 
Absolut men inget i den här tråden har väll sagt att det var en komplicerad bokning med biljetter och att det avbokas efter att den andra redan åkt? Bara att det avbokas ofta och ibland nära inpå. Det kan ju lika gärna handla om en fika träff på stan där man avbokar en eller två timmar före att man ses.
Faktiskt firande av min 40-årsdag med diverse firandeplaner, dock inga biljetter inblandade den här gången. Dock har event med dyra bokningar också avbokats tidigare, dock med såpass varsel att det iaf gick att avboka.
Jag vill verkligen inte minnas att träffen för mitt 40-års firande också blev inställd. Då avbokar jag mycket hellre nu, på eget bevåg.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är respektlöst om man sätter i system att boka in saker och sen alltid avboka en viss andel av dem för att man bokat in för mycket. Det är respektlöst mot andras tid och energi. De man ska möta har ju också satt tid i sitt schema för att hinna mötas. Andra har ju inte heller obegränsat med tid och energi.

Det är naturligtvis ok att avboka om man fått förhinder som inte gick att förutse.
 
Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar på vad som ligger bakom detta mönster? Varför planera in något som ändå inte blir av, vad vinner man av det? :confused: Är det någon slags maktspel?
Till slut blir jag osugen att ens försöka planera in något. Nu har en sådan vän åter tagit initiativ till en träff, med två månaders framförhållning. Jag känner egentligen för att själv avboka det hela redan nu, eftersom sannolikheten att det ska bli av ligger på kanske 50 %, snällt räknat. Vad gör man med sådana här personer?
Jag gjorde det förr helt enkelt för jag trodde att man "måste ".
Orkade aldrig utföra ens hälften av det jag planerade så med åren lärde jag mig att säga nej direkt istället och sluta planera mer än jag orkar med.


Nuförtiden planerar jag ytterst lite och är ofta spontan och det har med det också blivit att dom flesta jag umgås med är av samma skrot och korn 😀
 
Det ger en ju inte känslan att den andre vill träffas, precis. Det kan ju finnas många anledningar till att man bokar in sånt som inte är så kul. Man kanske tycker det är jobbigt att säga nej eller är konflikträdd, t ex.

Det säger ju också nåt om hur viktigt den andre tycker det är att ses. Pallrar man sig iväg ändå, eller är det mest skönt att slippa?
Jag tar inte ett dugg illa upp om folk avbokar saker och tror inte jag gjort det sen jag gick i mellanstadiet.
Tror aldrig jag tyckt det varit så viktigt att ses bara för att ses och särskilt inte nu i vuxen ålder :)
 
Oftast så orkar man ju inte för att man fram till träffen med vännen har prioriterat annat än att se till att orka. Man har alltså inte velat/kunnat prioritera mötet med vännen.
Beror kanske på vad man ska göra med vännen?
Att bara ses för att ses har jag själv inte gjort på många år för det ger mig ingenting men att ses och utföra någon aktiviteter ihop absolut klart man får försöka tänka lite innan så man orkar :)
 
Men alltså avbokar man nån enstaka gång så är det givetvis inget problem, om man exempelvis har en dålig dag.
Om man ofta avbokar av den anledningen så tycker jag att man, bland annat av hänsyn till den andra personen, faktiskt får se över sitt sätt att planera. Eller vara tydlig med att man kan komma att avboka om det beror på sjukdom eller dylikt.
Då slutar man bara boka in saker med den personen och låter den höra av sig spontant tycker jag :)

Många är ju tyvärr ganska hjärntvättade av samhället att man "ska ses och ska vara social" och vågar därmed inte inse sina begränsningar.
 
Beror kanske på vad man ska göra med vännen?
Att bara ses för att ses har jag själv inte gjort på många år för det ger mig ingenting men att ses och utföra någon aktiviteter ihop absolut klart man får försöka tänka lite innan så man orkar :)

Hmm... vad du är intresserad av och inte intresserad av har väl inte med det här att göra då jag tar för givet att du inte bokar in sånt du inte är intresserad av.

Men faktum är ändå att om man tidigare den veckan prioriterat en massa annat framför att spara sin energi så att det räcker till det man planerat med vännen så har man ju aktivt valt att inte prioritera vännen. Då är det ju schysstast att låta bli att planera in något man ändå inte kommer prioritera.

Sen kan ju oförutsedda saker/sjukdomar inträffa, men de räknar jag inte alls in här.
 
Jag är en avbokare och jag har många avbokare i min omgivning. Det är skönt för då kan man bara berätta att man inte orkar/har bokat in för mycket eller vad det nu är som gör att det känns övermäktigt. Min vilja är oftast betydligt större än min energimängd och jag har en förmåga att boka in saker som jag sen inte mäktar med av olika anledningar eller så händer det något som dränerar en.

Avbokar jag i sista stund betyder det oftast att jag verkligen vill gå eller känner att jag borde gå och försöker in i det sista.
Samma här :)
Skulle säga att nästan allt jag och mina vänner planerar är preliminärt eller spontant med vissa undantag :)

Man får försöka hitta likasinnade helt enkelt så fungerar allt bättre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 692
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 307
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 987
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp