Vänskapsleken hjälp *långt*

K

Kiwwi

Hej hitta ingen tråd som hjälpte mig.
Har haft mitt Islandssto i 1 vecka nu, hon är 5 år och köpt henne ohanterad. Eftersom jag är intresserad av NH är det den vägen jag vill välja så vänskapsleken jobbar jag på nu.
Hon är nyfiken, kommer fram till mig i hagen och följer efter mig när jag mockar i hagen men hon är bakskygg.

Första dagarna fick hon panik om man bara tänkte tanken att stå nån annan stans än rakt framför henne men nu kan jag stå vid sidan och smeka henne över länden, magen och korset och då är hon fortfarande är avslappnad.
Frågan är då hur lång tid är för långtid för första leken?
Hur hårda krav ställer ni på era unghästar?
Hur lång tid per gång är lagom att hålla på och när kan "bör" man kunna ta på henne överallt?

Känner ingen stress men får många kommentarer att jag borde binda upp henne för att pressa henne hårdare och nå snabbare resultat. Känner inte att de är den bästa vägen men va vet jag?
Jag brukar kämpa med henne många gånger på en dag men under kort tid varje gång är detta fel?

Hagen är inte allt för spännande så brukar även ta en promenad varje dag med någon annan. Hon är uppmärksam på mig och reagerar inte så starkt utan ser lite spänd ut när bilarna kör förbi och håller ett bra avstånd till mig.
Har dock hört att de inte är bra att promenera med henne innan man kommit förbi vänskapsleken men vet inte va jag ska göra istället?

Lessen att de blev massa men vill veta era erfarenheter och tankar
 
Sv: Vänskapsleken hjälp *långt*

Låt det ta den tid det tar, många korta pass är helt rätt tänkt. Avsluta ett pass när det går bra, blir hon spänd för något så kan du gå tillbaka och avsluta med något du vet funkar.

Hur lång tid det tar beror på hästen och på hur bra timing du har. Det finns inga regler där.

Promenader tycker jag ni kan ta om hon som du säger uppför sig väl och verkar avslappnad med situationen.

Vänskapsleken är en lek som man hela tiden utvecklar, men jag tycker att det är bra om hon kan vara ok med att du är varsomhelst runt henne, att du får ta på henne överallt samt att du kan hoppa/flaxa/vingla runt lite runt henne. Du vet, så hon känns helt säker på att du är ofarlig. Då slipper hon bli tokrädd den dagen du snubblar på en sten när ni är ute och går.
Sedan kan man ju inte vänta med att gå vidare i träningen hur länge som helst. Vår äldsta häst har alltid varit extra privat med sina bakben. Man får ta på dem, men man måste liksom göra det på hans villkor osv. Vi jobbar på det, men vi har ju inte väntat med inridning osv för det.

Försök att få tag i en tränare som kan hjälpa dig och som du kan bolla sådana här tankar med. Det är inte så givande att diskutera här med oss som inte sett hästen ens :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 899
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp