Vänsterns förflutna

Jag kan inte tänka mig att det är omöjligt att hitta intervjuer där man har frågat Ohly om just det, @Blue. Så du kan säkert få svar på det utan att blanda in mig.
 
Emotsagd av de egna blev han säkerligen inte, då det begav sig.
Även om få vänstermänniskor tycks komma ihåg det idag, så var det precis så som man tyckte i VPK.
De flesta i yråden minns nog inte 50-talet. Väldigt mycket var stolligt då med dagens ögon sett. Tänk tex på synen på könen, familjen, sexualitet och etniciteter. Att man sedan ändrar sig, får väl duga. Tex är ju Pippi Långstrump-böckerna bitvis rasistiska, vilket så vitt jag vet Astrid Lundgren inte har ställts till svars för.
 
De flesta i yråden minns nog inte 50-talet. Väldigt mycket var stolligt då med dagens ögon sett. Tänk tex på synen på könen, familjen, sexualitet och etniciteter. Att man sedan ändrar sig, får väl duga. Tex är ju Pippi Långstrump-böckerna bitvis rasistiska, vilket så vitt jag vet Astrid Lundgren inte har ställts till svars för.

Redan i en intervju på 70-talet (Expressen) svarar Astrid på detta. Just nu vägrar telefonen att samarbeta men sök på " skulle inte varit negerkung-SVT"
 
De flesta i yråden minns nog inte 50-talet. Väldigt mycket var stolligt då med dagens ögon sett. Tänk tex på synen på könen, familjen, sexualitet och etniciteter. Att man sedan ändrar sig, får väl duga. Tex är ju Pippi Långstrump-böckerna bitvis rasistiska, vilket så vitt jag vet Astrid Lundgren inte har ställts till svars för.
Nej, hon har ju varit död se'n 2002.
Hade hon levt idag är jag inte alls säker på att ingen skulle ställa henne till svars.
 
Jag ser ett problem med att majoriteten av kulturelit och journalistkår alla har samma politiska läggning, jag ser gärna att det är en blandning.

Jag håller med dig helt, men ryser riktigt illa när jag tänker på om det hade varit högerkrafter som hade dominerat istället i journalistkåren och kultureliten. Trots att jag själv absolut inte är "vänster".
 
Redan i en intervju på 70-talet (Expressen) svarar Astrid på detta. Just nu vägrar telefonen att samarbeta men sök på " skulle inte varit negerkung-SVT"
Ah, hade jag missat. Jag har mest noterat att andra brukar bli sura på mig när jag påpekar det rasistiska i berättelsen. Jag har inga problem med Astrid Lindgren (förutom att det är något med hennes meningsbyggnad som gör att jag inte förmår läsa hennes böcker högt utan att staka mig hela tiden).
 
De flesta i yråden minns nog inte 50-talet. Väldigt mycket var stolligt då med dagens ögon sett. Tänk tex på synen på könen, familjen, sexualitet och etniciteter. Att man sedan ändrar sig, får väl duga. Tex är ju Pippi Långstrump-böckerna bitvis rasistiska, vilket så vitt jag vet Astrid Lundgren inte har ställts till svars för.
Jag minns, jag växte upp i ett liberalt hem där man pratade om de tre kommunisterna i byn som vi pratar om terrorister.
Ensamstående mödrar var ju så tabu och skuldbelagt så ja , de gömdes undan. Sex pratades inte om hemma utan 1960 nämndes det i förbifarten på nån biologilektion. Osv
 
Ehh, vad undrar du? Folk var lite stolliga förr sett med dagens ögon, de kallade sig leninister och skrev barnböcker där negerkungar förekom och annat underligt. Ser ingen mening i att vara upprörd över det. Helt enkelt. Som jag skrev.
Ok.
Det här är vad du svarar på - jag är inte riktigt säker på att du är med i matchen:

Ordväxlingen i sin helhet:
"Stalin förstod att ställa hela sin livsgärning i de framväxande, de progressiva, de oemotståndligt segrande krafternas tjänst. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän." - C.-H. Hermansson, senare partiledare, i riksdagen efter Stalins död.

Det var ett besvärande citat. Jag hoppas att han ändrade åsikt med tiden. gjorde han inte det hoppas jag att han blev motsagd av hans partimedlemmar. Ialf av flertalet.

Emotsagd av de egna blev han säkerligen inte, då det begav sig.
Även om få vänstermänniskor tycks komma ihåg det idag, så var det precis så som man tyckte i VPK.
 
Ah, hade jag missat. Jag har mest noterat att andra brukar bli sura på mig när jag påpekar det rasistiska i berättelsen. Jag har inga problem med Astrid Lindgren (förutom att det är något med hennes meningsbyggnad som gör att jag inte förmår läsa hennes böcker högt utan att staka mig hela tiden).


Lätt hänt ☺️
 
Fast det var under den statliga perioden sånt här pågick. Kan ju vara värt att fundera på. Och staten som arbetsgivare är ju lite annat nu än förr. Att tro att allt blir bättre är ju inget som är säkert. Sen att det är många fördelar, ja absolut.

Enligt Dressytjejen beskriver hon sin skolgång under sent 1990-tal till tidigt 2010-tal och då var skolan kommunal sedan länge. Kommunaliseringen genomfördes 1991.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp