Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Svårt.. Men jag skulle inte ha haft henne inne iaf.. Jag är värdelös på att kunna tänka mig hur litet/stort ett mått är, så 15*7 säger mig inte så mkt.. Men om det inte känns toklitet så skulle jag nog ha valt den hagen om det är mer avskilt så hon känner att hon är mer ifred om hon skulle vilja föla ute.

Inget föl här inatt! Dock har hon stått inne själv hela natten medan de andra hästarna var ute och det funkade kanon! Vill himla gärna att fölet kommer innan helgen! På fredag-söndag blir det bröllop, fest och kalas, visst har vi dem som bor på gården som tar över fölvaket då, men man vill ju själv stå för det egentligen! Vill ju inte missa något.. Men nattetid kan man ju fortfarande följa kameran på mobilen..
 
Sv: Vänta föl 2013

Dag 341 och här kniper märren. Ser inte ut att vilja klämma ut någon fölis inte.

Jag böjar bli trött nu. Ett fasligt springande. Tur mina barn är hjälpsamma med stallet och lite nattskift.

mvh eva
 
Sv: Vänta föl 2013

kl
328 dagar och inget föl. Känns som hon kommer försöka lura mig totalt och inte visa några tecken alls på fölning och smygföla... :cool:
 
Sv: Vänta föl 2013

KL
Ni som har hästar som gått till "BF", har de färdigt juver? Här är juvret smockfullt ända ut i spenarna, dock ingen tendens till vaxproppar. Bäckenbanden är helt släppta sedan ett tag tillbaka men det händer inget!? Idag 332 dagar. Hon har aldrig tidigare gått längre än 320 dygn!
 
Sv: Vänta föl 2013

KL

Dygn 334 här idag och ingen fölebebis än. Jag har faktiskt inte börjat vaka än eftersom jag inte misstänkt föl någon kväll så jag kan iaf inte klaga på att jag är trött :p
Men idag såg jag att juvret fyllts på ytterligare och det fanns inget "streck" där bak som det gjort innan. Nu fattas bara att spenarna ska fyllas ut :) Blir nog att börja vaka i helgen åtminstone!
 
Sv: Vänta föl 2013

*knapp*

Min madame idag på 305 dygn.

2700FDA0-BCDB-4235-A896-6F1392BE116D-3327-0000024A5E85E403_zps5327ec65.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Ja, jag tänkte första dagen som det började bli varmt att nu kommer den nog! Men icke! haha..
Jag har tänkt hela tiden att jag kommer aldrig känna mig stressad eller otålig utan den kommer när den kommer. Jovisst.. Det blev inte riktigt så ;)
 
Sv: Vänta föl 2013

14 dgr kvar idag och jag läääängtar!!

Pappa Floricello visade upp sig nere i Danmark där han nu är godkänd,
jag är såå nöjd med mitt hingsval!

130482.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag är också jättenöjd :love: Dock förstår jag inte riktigt danskarnas poängsättning, 7a på den traven? O_o
 
Sv: Vänta föl 2013

Type og kropsform: Højtstillet, storrammet, velrejst hingst af særdeles god type. 8
Hoved og hals: Kønt hoved. Passende lang, velansat og velformet hals. 8
Skulder og manke: Lang skrå skulder. Lang velmarkeret manke. God albuefrihed. 8
Overlinie og bagpart: God overlinie, dog lidt stram lænd. Langt, velformet,
muskuløst kryds. God lårmuskulatur.7
Forlemmer: Passende føre. Svingende for. Velformede hove. 7
Baglemmer: Passende føre. Velformede hove. 8
Skridt: Taktfast. 8
Trav: God forbensaktion, men savner tilstrækkelig indundergriben. 7
Galop: Velbalanceret. 8
Helhed: 8
 
Sv: Vänta föl 2013

Snålt, de är säkert sura för att vi inte godkände deras vinnare ;)

jag är skitnöjd, han utvecklas precis som jag hade hoppats och är precis det jag vill ha i en häst. Sir Donnerhall II är skitball men jag gillar Floricello bättre.

130484.jpg
:love:

Och så fantastiskt bra Andreas rider honom!
 
Sv: Vänta föl 2013

Det verkar vara många ston som kniper nu, även fast värmen kommit.

Kl

Här har vi vakat i två månader.
Hon har nu börjat trycka upp rumpan mot väggarna och kliar sig även en del.
Har fortfarande inte legat ner på länge förutom enstaka rullningar i hagen.
Inte mycket mer till juver men sprutar vätska så fort man rör vid dem.

Hur har ni underlaget i boxen?
Mina står enbart på halm och dräktiga har bädd.
Nu har hon börjat riva upp bädden i halva boxen och bajsar så det blir i lager med halmen. Halm-bajs-halm-bajs-halm...
Vet inte hur länge jag kan ha kvar bädden :(

Man säger att stona "bäddar" i slutet, vad menas med det?


dsc_0418_516e96d1ddf2b36c74961cbf.jpg


Ponnytanten igår
 
Sv: Vänta föl 2013

Min står på halm, men inte bädd. Hon har inte legat ner den sista månaden, men rulla det gör hon då GRRRR!!! Däremot så har vi fått dra ner på både kraft och hö, då hon inte äter upp allt. Krafte började hon lämna för 3 dar sedan. SÅ nu får det vara nog tycker vi. Inga vaxproppar, men fullt juver och stenhårda. Genomskiljning vätska som går åt det lite gulare hållet.
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, jag känner igen det där!
Tror de gillar lerinpackningar ;)

Jag har fått dra ner på lucernet ett helt kilo då hon inte orkar mer än 0.5. Pelletsen äter hon dock upp med glädje!
Båda mina har lämnat kvar hösilaget ute, tror det kan vara för att de hellre går och betar det lilla som kommit upp.

Jag funderar nästan på att ta bort bädden, men jag vet inte om det bli för halt. Eller jag halmar så klart rejält men vad jag har läst så bör man inte bara ha halm.


Nu tycker jag att det är dags för dem att föla!
De små liven borde varit ute för länge sedan :mad:
 
Sv: Vänta föl 2013

Ma romer: Då har vi precis samma då!

Min står på halm med tjockt lager spån under. Jag mockar bort allt bajs men låter kisset vara.. Sen öser jag på med massor med halm varje dag.
 
Sv: Vänta föl 2013

kl

Tycker inte det händer mycket här :mad: 5 dagar till BF! Juver ej helt klart men bäckenband släppta. De här sista dagarna är verkligen nervpåfrestande :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Alexandra_W
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp