Tunna ömma sulor,råd önskas!

Malva1978

Trådstartare
Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består många av våra ridvägar till stor del av grus.
Vi har testat lädersulor. En vecka fick de sitta (märkte ingen direkt effekt) sen fick hon fick en hovböld. Hon går på lösdrift.
Funderar på om det bästa vore att sko av henne,ta ut en bootsutprovare och få boots till henne. Men är boots lika skyddande som sulor är?
Tänker att boots kanske är bättre med tanke på att hon går på lösdrift vilket just nu är väldigt blött. Boots går ju liksom att plocka av, och i hagen är hon aldrig öm. Inte heller öm på ridbanan.
Eller ska vi testa vidare med skor och sulor igen? Det finns ju en hel uppsjö av sulor har jag sett.
Kommer ju såklart att resonera med hovis,men vore ju toppen med lite tips och råd från er härinne!
 
Boots ger mer skydd. Flera boots modeller kan man desutssom ha inlägg i eller ullsulor. Funkar väldigt bra mot ömma hovar. Sole mate tex kan hjälpa stimulera sulan med.
Ja då är det nog ett bättre alternativ. Känns bättre i och med att hon då inte behöver gå med dem ständigt.
 
Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består många av våra ridvägar till stor del av grus.
Vi har testat lädersulor. En vecka fick de sitta (märkte ingen direkt effekt) sen fick hon fick en hovböld. Hon går på lösdrift.
Funderar på om det bästa vore att sko av henne,ta ut en bootsutprovare och få boots till henne. Men är boots lika skyddande som sulor är?
Tänker att boots kanske är bättre med tanke på att hon går på lösdrift vilket just nu är väldigt blött. Boots går ju liksom att plocka av, och i hagen är hon aldrig öm. Inte heller öm på ridbanan.
Eller ska vi testa vidare med skor och sulor igen? Det finns ju en hel uppsjö av sulor har jag sett.
Kommer ju såklart att resonera med hovis,men vore ju toppen med lite tips och råd från er härinne!
Det finns som du säger en hel massa olika sulor att välja mellan, med eller utan fyllnadsmaterial. Lädersulor är ett av de sämre alternativen, anser jag. De varierar en del i storlek allteftersom de blir blöta eller torkar och det kan göra att skon sitter sämre. Dessutom kommer det nästan undantagslöst in skit under sulan (vilket säkert är anledning till ponnyns hovböld). Jag hade valt antingen plastsula med någon typ av silikon- eller skumfyllning, alternativt flytsula (alltså en silikonfyllning som sitter på plats bara med hjälp av ett nät, ingen regelrätt sula). Min dotters sto, som har tunna sulor och dessutom tunna hovväggar av halvkass kvalitet, är skodd med mjuk plastsula + silikonfyllning fram (bak klarar hon sig utan sula) vilket är det som funkat bäst på henne. Vi har testat lädersula med sämre resultat samt flytsula med ok resultat (känns som hon får bättre skydd av plastsulan).

Jag hade personligen inte valt barfota + boots, men det kan säkerligen funka om man bara behöver bootsen vid ridning och hästens hovkvalitet är bra. Räkna dock med någon typ av "övergångsperiod" vid avskoning.
 
Det behöver inte vara sulan som hästen är öm i, kan också vara strålen som är dålig. Då blir dom också ömma.- Om hästen är öm med skor, så har jag svårt att se att sulor skulle hjälpa, tvärtom stänger man in massa bakterier. Har du på barfota boots kan du som sagt lägga i sulor och då ta av dom och rengöra hovarna dagligen. Finns även tex silver trasol som man kan rengöra i boots med så det inte bildas bakterier. Järnskor är bra på att dölja symptom, men dom läker inte problem som hästen har i hoven. Det betyder ju inte att man låter en häst som är öm gå utan skydd. Om hästen är öm med skor, så tycker jag faktiskt ägaren gör helt rätt att leta andra lösningar åt hästen.

utlåtande från hovslagare och veterinär.

0d2f4e448e74b3764a4233ab4676b2ee.png


bra artikel: https://www.theequinedocumentalist.com/post/horse-shoes-back-to-the-future
 
Det kan absolut vara värt att prova sko av, och ha bra boots + sula redo.

Men var redo på att det kan bli mycket jobb, hästen ska inte gå omkring och ha ont. Ni måste reda ut varför hästen är öm, behandla eventuell röta, skydda med boots på alla underlag hästen ömmar på.

Att ta en period med hoofwraps (en sorts plastgipslinda) eller limsko kan vara ett alternativ.
 
Tack snälla ni för alla tips och råd! Jag är inte så aktiv här men är väldigt tacksam! Det verkar definitivt råda delade meningar om vad som är bäst.
Vi kommer göra ett försök att sko med plastsula och fyllning när hovis kommer nästa vecka.
Lädersulor funkade inte. Får se hur hon funkar med plast. Känns ju inte optimalt att testa en sorts sula en litet tag,för att sen behöva rycka av skorna och lägga på en annan sort för att inse att det inte var rätt heller.
Hur länge vågar man mixtra med olika sulor och ev testa barfota och boots? När är det läge att istället bli rädd att det är något annat och börja utredning med röntgen och allt man kan göra?
Hovkvaliten får hon jämt och ständigt beröm för av både vet och hovis.
Ingen röta,strålen ser helt perfekt ut. Alla påpekar dock hennes tunna, sviktande sulor.
Hon går utan problem på ridbana,asfalt och skogsväg kan jag ju tillägga, så därför har jag hittills inte riktigt tänkt att det skulle kunna vara något annat "dolt" bekymmer än just sulorna.
 
Tack snälla ni för alla tips och råd! Jag är inte så aktiv här men är väldigt tacksam! Det verkar definitivt råda delade meningar om vad som är bäst.
Vi kommer göra ett försök att sko med plastsula och fyllning när hovis kommer nästa vecka.
Lädersulor funkade inte. Får se hur hon funkar med plast. Känns ju inte optimalt att testa en sorts sula en litet tag,för att sen behöva rycka av skorna och lägga på en annan sort för att inse att det inte var rätt heller.
Hur länge vågar man mixtra med olika sulor och ev testa barfota och boots? När är det läge att istället bli rädd att det är något annat och börja utredning med röntgen och allt man kan göra?
Hovkvaliten får hon jämt och ständigt beröm för av både vet och hovis.
Ingen röta,strålen ser helt perfekt ut. Alla påpekar dock hennes tunna, sviktande sulor.
Hon går utan problem på ridbana,asfalt och skogsväg kan jag ju tillägga, så därför har jag hittills inte riktigt tänkt att det skulle kunna vara något annat "dolt" bekymmer än just sulorna.

Jag hade röntgat så snart möjlighet finns. En bra hovis kan nämligen läsa av röntgenbilden och lägga upp en plan för verkning och skor/boots etc, utefter röntgenbilden.

En second opinion från en annan hovis kan också vara bra. Ibland kan en tunn sula vara orsakad av att hovisen karvar för mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 222
Hästvård Har en känslig ponnytant med halvtaskig hovkvaliteé. Med hjälp av bra foderstat och hovvård lyckas jag hålla det i schack. Varje vinter...
2
Svar
22
· Visningar
12 362
Senast: clubman
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 488
Senast: Amha
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp