värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Det kan ju vara svårt att lägga ut ngt sånt här utan att bli ifrågasatt även om avlivning är det enda vettiga.
PL
 
Sv: värde av slakthäst

vad det är för fel på den är oväsentligt.
 
Sv: värde av slakthäst

Det spelar ingen av oss någon roll vad som felas hästen, det är ett beslut som ägaren tar, i detta fallet prince77.
Rätt eller fel, det är upp till henne att avgöra.
 
Sv: värde av slakthäst

Jag var bara nyfiken eftersom den skall avlivas så antar man ju att det är något fel på den!?

Man slaktar väl inte friska hästar!?? Om de inte är väldigt gamla då
 
Sv: värde av slakthäst

Hellre slakta en frisk häst än att den kommer i fel händer. :bow: Ännu hellre slakta en sjuk eller skadad häst än att någon som har mer vilja än kunskap ska "rädda" den och istället förlänga lidandet. :devil:

Alla som gnäller nu, var är ni när alla vbl som inte längre har ngn karriär på travet åker på slakt, var är ni när alla när de misskötta hästarna behöver nya hem, var är ni när alla hästar går på export till Italen bla? :mad:

Nä, sopa framför egen dörr innan ni sätter igång med att ifrågasätta varför någon tar sitt ansvar och ser till att en häst inte riskerar att utsättas för mer lidanden a la Pinnen eller enkel biljett till Italien. :mad:
 
Sv: värde av slakthäst

Mia_R skrev:
Alla som gnäller nu, var är ni när alla vbl som inte längre har ngn karriär på travet åker på slakt, var är ni när alla när de misskötta hästarna behöver nya hem, var är ni när alla hästar går på export till Italen bla? :mad:

Nä, sopa framför egen dörr innan ni sätter igång med att ifrågasätta varför någon tar sitt ansvar och ser till att en häst inte riskerar att utsättas för mer lidanden a la Pinnen eller enkel biljett till Italien. :mad:

jag "räddade" en galoppör som förmodligen hade blivit slutkörd å antingen pajjat å förmodligen aldrig blivit såld (hon e j*t stark å va halvgalen på banan)....
håller med om att man inte ska "hacka" på någon annans beslut... håller även med om att man inte "ska" avliva friska hästar...
alla hästar som måste sluta ska göra det på ett värdigt å humant sätt...

lite som med katter, varför ska folk hålla på å skaffa kattungar, rädda de som behöver hem å redan lever istället!!
 
Sv: värde av slakthäst

det är inga pengar i slakt, en bonde får för ett bra svin 11kr/kg det kostar han 9kr/kg att föda upp grisen om den är frisk.

Sen säljer det en fläskfile för knappt ett kg för 40kr i affärerna!
 
Sv: värde av slakthäst

Hellre skickar jag min häst till slakt om jag måste och får en slant än jag ser till att den avlivas hemma och det kostar mig dubbelt så mycket. Hästen är inte mer död om den får en trotjänaravlivning än slaktas på ett slakteri, men jag kan få ut lite pengar på honom som jag senare kan lägga till e n ny häst. Istället för att ta 5-6000 kr från hästbudgeten för att avliva. Visst, hästen är värd en trotjänaravlivning, men är han värd att vinschas upp på en lastbil med benen åt alla håll och släppas där så att han dumper ner ganska våldsamt? Är han värd att ligga där en varm sommardag med flugor som sitter påp honom och äter medan lastbilen kör för att kremera honom? Mig kvittar det om han blir kött, för mig är han ju död i vilket fall som helst. Skillnaden hade kanske varit om jag hade kunnat gräva ner honom, men nu kan jag ju inte det.
Det ena sättet är inte mer rätt än det andra!
 
Sv: värde av slakthäst

Vart bor du?? Här kostar svensk fläskfilé 99 kr kg och dansk 79 kr!
 
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Man slaktar väl inte friska hästar!?? Om de inte är väldigt gamla då
Jo det händer dagligen att man slaktar friska hästar.
Alla vbl som går på slakt, tror du inte dom flesta är kärnfriska hästar?
Och självklart slaktar inte jag en frisk häst eftersom jag jag alltid förlorar på det än om jag säljer den vidare.
Och en död häst är det aldrig synd om
 
Sv: värde av slakthäst

Mia_R skrev:
Hellre slakta en frisk häst än att den kommer i fel händer. :bow: Ännu hellre slakta en sjuk eller skadad häst än att någon som har mer vilja än kunskap ska "rädda" den och istället förlänga lidandet. :devil:

Alla som gnäller nu, var är ni när alla vbl som inte längre har ngn karriär på travet åker på slakt, var är ni när alla när de misskötta hästarna behöver nya hem, var är ni när alla hästar går på export till Italen bla? :mad:

Nä, sopa framför egen dörr innan ni sätter igång med att ifrågasätta varför någon tar sitt ansvar och ser till att en häst inte riskerar att utsättas för mer lidanden a la Pinnen eller enkel biljett till Italien. :mad:

Ojojoj

Nä jag tycker det är fel att slakta en ridhäst eller travare eller fullblod eller vad som helst med just det du skriver som orsak dvs att inte riskera att det hamnar i "fel händer" :mad:

Vad är i fel händer då?? Vem avgör det?? Jag anser att det är den mest egoistiska kommentaren som finns, just att man tror att den mår bäst hos just en själv!!

Och sopar framför sin egen dörr ??? Exakt vad menar du med det?? Jag har räddat flera hästar från just slakt, bla denna nedan:

boy.jpg


Kan ju tillägga att han tog SM silver i ft sedan med just mig!!

Jag blir bara undrande just för att jag vet att prince77 är hästhandlare och vill tjäna pengar på sina säljhästar. Då tycker jag att det är underligt att man vill avliva en fullt frisk ponny (om den nu är det dvs) eftersom de flesta sådana gå att göra i ordning och få betydligt mer än vad som ger vid slakt.

Jag anser inte heller att det är speciellt humant för hästar att få åka iväg till slakterier för att bli kött eller att avlivas just där för den delen.

Och Pinnen var det ju en helt annan historia kring, den var sjuk redan och skulle avlivas just pga sina skador. Något helt annat!
 
Sv: värde av slakthäst

Enya skrev:
Hellre skickar jag min häst till slakt om jag måste och får en slant än jag ser till att den avlivas hemma och det kostar mig dubbelt så mycket. Hästen är inte mer död om den får en trotjänaravlivning än slaktas på ett slakteri, men jag kan få ut lite pengar på honom som jag senare kan lägga till e n ny häst. Istället för att ta 5-6000 kr från hästbudgeten för att avliva. Visst, hästen är värd en trotjänaravlivning, men är han värd att vinschas upp på en lastbil med benen åt alla håll och släppas där så att han dumper ner ganska våldsamt? Är han värd att ligga där en varm sommardag med flugor som sitter påp honom och äter medan lastbilen kör för att kremera honom? Mig kvittar det om han blir kött, för mig är han ju död i vilket fall som helst. Skillnaden hade kanske varit om jag hade kunnat gräva ner honom, men nu kan jag ju inte det.
Det ena sättet är inte mer rätt än det andra!

:eek:

Hur kan du på allvar tycka ett det är mer humant att avliva på slakteri!!!!

Alla hästar känner bloddoft och dessutom så är det människor som är okända för just hästen som gör det. Tror ju att det är mer "värdigt" för hästen att hängas upp i en slaktkrog på slakteriet???

Jag vet inte vilka avlivningar du varit med om men hos oss har den aldrig släppts ner med en duns i lastbilen, dessutom så har de aldrig någons legat kvar utan körts direkt till destruktion.

Vi har inte betalt mer än 3000kr i trotjänaravlivning dessutom så de flesta gånger så är hästen försäkrad och då kan man ju faktiskt använda en del av den summan om man inte har råd att avliva den på ett värdigt sätt :mad:

Tacka gud för de nya hästpassen där det garanterat skrivs in om de bahandlats för ngt vilket i många fall gör att man inte kan skicka iväg sin "vän" till slakterier!!!
 
Sv: värde av slakthäst

prince77 skrev:
Jo det händer dagligen att man slaktar friska hästar.
Alla vbl som går på slakt, tror du inte dom flesta är kärnfriska hästar?
Och självklart slaktar inte jag en frisk häst eftersom jag jag alltid förlorar på det än om jag säljer den vidare.
Och en död häst är det aldrig synd om

Det lät som omd en var friskt i dina inlägg, och om den är sjuk och behandlad, vilket man ju brukar försöka med först :smirk: så är den ju inte berättigad till att slaktas för köttproduktion.
 
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Det lät som omd en var friskt i dina inlägg, och om den är sjuk och behandlad, vilket man ju brukar försöka med först :smirk: så är den ju inte berättigad till att slaktas för köttproduktion.

Det beror väl på vad den är behandlad med?
 
Sv: värde av slakthäst

SKicka till slakteri kan du gör men köttet går till destruktion dvs blir inte mat. Och tack och lov säger jag också för att kunna skicka hästen till slakteri när det är så dags. Och ännu mer tack för att du kan välja vilket alternativ du vill använda - slakteri eller trotjänaravlivning.
 
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Ojojoj

Nä jag tycker det är fel att slakta en ridhäst eller travare eller fullblod eller vad som helst med just det du skriver som orsak dvs att inte riskera att det hamnar i "fel händer" :mad:

Vad är i fel händer då?? Vem avgör det?? Jag anser att det är den mest egoistiska kommentaren som finns, just att man tror att den mår bäst hos just en själv!!

Och sopar framför sin egen dörr ??? Exakt vad menar du med det?? Jag har räddat flera hästar från just slakt, bla denna nedan:

boy.jpg


Kan ju tillägga att han tog SM silver i ft sedan med just mig!!

Jag blir bara undrande just för att jag vet att prince77 är hästhandlare och vill tjäna pengar på sina säljhästar. Då tycker jag att det är underligt att man vill avliva en fullt frisk ponny (om den nu är det dvs) eftersom de flesta sådana gå att göra i ordning och få betydligt mer än vad som ger vid slakt.

Jag anser inte heller att det är speciellt humant för hästar att få åka iväg till slakterier för att bli kött eller att avlivas just där för den delen.

Och Pinnen var det ju en helt annan historia kring, den var sjuk redan och skulle avlivas just pga sina skador. Något helt annat!



Jag skulle hellre ta bort min "vän" än att sälja honom. Han var väldigt svårriden och eftersom att han var varmblod så är det väldigt lätt så att nån som kanske inte har råd med någon annan häst köper ett varmblod, klarar sedan inte av den, äsljer vidare till nån som kanske inte har något hästvett alls. Nej, hellre skulle jag isf ta bort honom. Om man inte har möjlighet att sälja den till nån man känner eller skriva kontrakt på att hästen inte får säljas vidare.. Men men bara min åsikt..
 
Sv: värde av slakthäst

Min häst släppte dom ner med en duns i containern :cry: , värsta jag har vart med om i hela mitt liv, men hästen var ju redan död så den bryr sig ju inte om vad som händer med den efteråt (dum förklaring), det är ju för ägaren det är obehagligt... men hon fick trotjänaravlivning som gick bra, hon dog direkt.
Jag tycker att det är det som är huvudsaken, att själva avlivningen går snabbt och bra, vad som händer med den efteråt är egentligen inte så väsentligt, iallafall inte för hästen.
 
Sv: värde av slakthäst

Håller med dig till hundra procent..... Hur man ens kan tänka på att tjäna pengar på att döda någon är för mig helt ofattbart... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
901
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: co-SMAD4
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp