värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

me herregud.
Bönder som föder upp nöt och svin för just slakt, vad tänker dom på?
Jo att tjäna pengar.
vad är det för skillnad om jag vill vinna pengar istället för att förlora pengar vid en avlivning när det är helt oväsentligt för hästen vart den avlivas?
 
Sv: värde av slakthäst

i vilket inlägg drog du slutsatsen att hästen var frisk och inte sjuk :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Alla hästar känner bloddoft och dessutom så är det människor som är okända för just hästen som gör det.
alla slaktare är okända för hästen + att man som hästägare faktist oftast har möjlighet att vara med vid "skottet" också på slakteri, så det blir ingen större skillnad vid slakt på slakteri som vid slakt hemma.

olgaklara skrev:
Jag vet inte vilka avlivningar du varit med om men hos oss har den aldrig släppts ner med en duns i lastbilen, dessutom så har de aldrig någons legat kvar utan körts direkt till destruktion.

Det är ju inte själva avlivningen hon menade här utan hanteringen efter
Och om ni alltid haft sista hästen som slaktas för dan så att den körts direkt till destruktion så har ni bara haft tur. För dom hämtar upp flera hästar i taget, inte bara 1 i taget.


olgaklara skrev:
Vi har inte betalt mer än 3000kr i trotjänaravlivning dessutom så de flesta gånger så är hästen försäkrad och då kan man ju faktiskt använda en del av den summan om man inte har råd att avliva den på ett värdigt sätt :mad:
jag betalde 7000kr när jag avlivade akut hemma på stallplan, och det är pengar jag hellre använder till annat.
och vem är du att avgöra vad som är värdigt för en häst?

olgaklara skrev:
Tacka gud för de nya hästpassen där det garanterat skrivs in om de bahandlats för ngt vilket i många fall gör att man inte kan skicka iväg sin "vän" till slakterier!!!

jag hoppas för din skull att du är vegetarian, annars är det tydligt dubbelmoral. vad gör att en häst förtjänar avlivning hemma när ett annat djur inte gör det?
 
Sv: värde av slakthäst

Mitt svar var inte riktat enbart till dig även om det tolkades så. Jag känner mycket väl till dig efter många år på nätet så du kan ta det lugnt, men alla hästar går inte ett "omplacera" av olika orsaker. Det är inte frågan om att den har det bäst hos bara sin ägare, utan det kan vara en häst som av olika anledningar kan vara farlig att hantera eller svårhanterlig för alla utom mycket vana personer, som inte köper problemhästar som inte går att tävla upp i klasserna. Hästar som inte har något avelsvärde och inte heller något ekonomiskt värde utan riskerar att hamna på slakttransporterna till Italien mm.

Det finns massor med hästar som är fullt friska som slaktas för att ingen vill ha dem! Sen att det alltid är tråkigt med djur som dör är en annan sak, men som sagt äter man kött ska man inte klaga på att folk låter slakta sina djur även om det är hästar.

Jag anser faktiskt att det är bättre för en häst att slaktas på plats antingen hemma eller ett slakteri här i Sverige, än att man riskerar att den hamnar på transporterna söderut. :crazy: Skulle du som rider svår fälttävlan köpa på dig en sur gammal travare som inte duger till varesig avel eller knappt skogsmulleridning? Jag tror faktiskt inte det. :smirk:

Så det jag menar med min utläggning är att är man själv inte intresserad av att köpa på sig alla gamla uttjänta travare, alla felhanterade och alla andra hästar som kostar ett par tusenlappar så ska man inte klaga. En död häst lider som sagt var inte och hellre det än att det blir ytterlige en i mängden av tragiska öden i tidningarna för att ingen har tid, ork, pengar eller plats att ta hand om alla.

Kolla annonserna här på buke, hur seriösa verkar de vara som söker hästar som inte får kosta mer än några hundra- eller tusenlappar? Jag kan ärligt säga att jag hellre slaktar än skulle sälja till många av de som annonserar efter häst. :eek:
 
Sv: värde av slakthäst

Hej! Moraliserar inte över ev slaktande hit eller dit men har följt tråden. Självklart har du all rätt i världen att slakta hästen, men om problemet bara är att du inte har någon nytta av den, varför i all världen gör du inte något vettigt av den o säljer den istället? Det borde ju dessutom ge en betydligt bättre inkomst? Bara nyfiken...

Valfrihet är bra o man kan se olika perspektiv på saker och ting i alla lägen. Vad jag däremot förskräcktes över var den inläggsskrivare som visserligen faktiskt verkade tycka att avlivning hemma var det bästa men å andra sidan hellre valde slakteriet av rent ekonomiska skäl. Visserligen är ju pengar viktiga grejer, men det finns väl sådant som är ännu viktigare...?

Därmed inte sagt att jag tycker det är fel att åka till slakteri (själv väljer jag dock att ta hem Djurambulansen, som är de som sköter trotjänaravlivningar här runt):
 
Sv: värde av slakthäst

En död häst är väl en död häst även om den slaktas på slakteri? Vad jag har hört så behöver man inte ens gå in med hästen utan kan stå vid transporten eller något sådant. För mig spelar pengar roll och min häst är inte mer död för att jag lägger en massa tusenlappar på honom när han ska dö, när det nu finns ett sätt att avliva på som fungerar precis lika bra. Hästen lider inte mer av att slaktas på slakteri än om det gjordes hemma. Kan du förklara för mig vad du menade med att det finns viktigare grejer? Ja självklart finns det viktigare saker, men just var man avlivar är en smaksak och jag föredrar att slakta på slakteri.
 
Sv: värde av slakthäst

prince77 skrev:
alla slaktare är okända för hästen + att man som hästägare faktist oftast har möjlighet att vara med vid "skottet" också på slakteri, så det blir ingen större skillnad vid slakt på slakteri som vid slakt hemma.

Självklart är det en stor skillnad att avliva hemma eller åka till slakteri, inget snack om saken. En hemma van miljö går inte att jämföra med ett slakteri

Det är ju inte själva avlivningen hon menade här utan hanteringen efter
Och om ni alltid haft sista hästen som slaktas för dan så att den körts direkt till destruktion så har ni bara haft tur. För dom hämtar upp flera hästar i taget, inte bara 1 i taget.

Då har ni absolut inte samma trotjänar avlivning som vi här nere då :confused: , här finns det endast en enda häst och de kommer hem till en med en helt vanlig hästlastbil med en vinsh som de drar in hästen med efter avlivning. Ingen kontainer här inte




jag betalde 7000kr när jag avlivade akut hemma på stallplan, och det är pengar jag hellre använder till annat.
och vem är du att avgöra vad som är värdigt för en häst?

De som avlivar här tar 1500kr



jag hoppas för din skull att du är vegetarian, annars är det tydligt dubbelmoral. vad gör att en häst förtjänar avlivning hemma när ett annat djur inte gör det?

Hästar är i mina ögon en VÄN och ett husdjur ingen köttproducerande varelse. Jag jämför mina hästar med mina hundar. De har precis lika mkt värde för mig. Oavsett om det är en försäljningshäst eller min egen
 
Sv: värde av slakthäst

prince77 skrev:
i vilket inlägg drog du slutsatsen att hästen var frisk och inte sjuk :smirk:

Eftersom du ville avliva den och få ut pengar för köttet..

I de flesta föräljningstall så brukar man behandla en sjuk häst först.


Hade jag fel då :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

ako skrev:
Hej! Moraliserar inte över ev slaktande hit eller dit men har följt tråden. Självklart har du all rätt i världen att slakta hästen, men om problemet bara är att du inte har någon nytta av den, varför i all världen gör du inte något vettigt av den o säljer den istället? Det borde ju dessutom ge en betydligt bättre inkomst? Bara nyfiken...

men förstår du inte vad jag skriver?
Hästen är ju inte frisk= jag har ingen nytta av den,så länge jag inte kan lura på nån annan den, men det är ingenting jag vill göra.
 
Sv: värde av slakthäst

Nej nu tycker jag att många av er har gått till överdrift här. För det första så var tråden helt löjlig att starta. Eftersom det har varit så många skriverier om slakthästar här redan. Sedan hade du ju kunnat ringa slakteriet och fråga om du nu verkligen vill veta det. Jag menar det känns mer som om du vill starta en debatt och ditt skrivande ibland är inte särskilt snällt. Det känns som om du vore helt rå och okänslig för hästen. Jag beklagar att han har kommit till dig. Det är ju synd att hästar inte kan välja sin matte eller husse. Tänk vad många hästar som skulle byta ägare då. :angel: Det finns väldigt känsliga personer här som tycker om hästar och gör allt för att dom ska ha det bra.

Hålla på och tjafsa om vilket som är bäst för hästen det är löjligt tycker jag. Det måste väl alla fatta att det bästa är ju slakt hemma. Dom hinner inte reagera som dom skulle göra när dom kommer till slakteriet. För där är det inte tyst det finns djur där som har dödsångest osv...Dom kan känna blodlukten och ana vad som ska ske. Är det verkligen ens bästa vän så tycker jag gott man kan ta bort sin vän hemma om det så kostar några tusenlappar mer.

Sedan dra upp det där med pinnen. Det är ju löjligt. Han var ju sjuk och hon lurades att tro av en hästpratare att han ville leva ändå osv..det är ju en helt annan sak. Nu pratar vi ju om var vi skulle vilja slakta och om hon inte skulle kunna säja hästen vidare för samma summa och hästen kan få det bra resten av sitt liv ev.

Jag har själv tagit hand om ett halvblod som var ohanterad osv han skulle slaktas alltså. Han var då 15 år gammal. Visst var det mycket jobb men det var det värt. Nu är han 21 år och jättehärlig att rida på osv...Så visst finns det folk som vill ta hand om problemhästar om det nu var en sådan. Jag vet ju inte, hon skriver olika svar hela tiden. Ibland har hon ingen användning av hästen och ibland svarar hon vad vet du om att hästen inte är sjuk. Nej, vi vet inte men du kanske kan tala om för oss så vi slipper gissa. :confused:

I min bekantskapskrets så gör vi allt för hästen (sin vän) innan man slaktar iaf. Det låter lite löjligt att behöva slakta en häst bara för att man inte har någon användning av hästen längre.
Nu vet jag att många kommer att kasta skit på mig men jag måste också få säga min mening i detta. Och det här tycker jag iaf och det står jag för. :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

:rofl: ja vad säger man om ditt inlägg.
Hade jag haft råd/lust så hade jag kunnat ha stallet fullt av hästar som inte går att använda men så är inte läget nu.
Jag förmedlar friska hästar.
 
Sv: värde av slakthäst

Ja du behöver inte säga ett dugg. Jag vet vart du står. Jag svarar till dom som mest var upprörda över ditt beteende.
Jag skulle också kunnat haft stallet fullt med egna hästar om jag velat. Men jag är inte så dum att jag tror att bara jag kan sköta dom. Det finns betydligt mer folk i landet här som säkert kan sköta en häst bättre än du tex.

Har tittat lite på dina inlägg tidigare. Är det den där D-ponnyn som ingen kan rida som det gäller eller?
 
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Nej nu tycker jag att många av er har gått till överdrift här. För det första så var tråden helt löjlig att starta. Eftersom det har varit så många skriverier om slakthästar här redan. Sedan hade du ju kunnat ringa slakteriet och fråga om du nu verkligen vill veta det. Jag menar det känns mer som om du vill starta en debatt och ditt skrivande ibland är inte särskilt snällt.

Det här är ett debattforum... Jag (och många andra) har startat trådar om saker jag kunde ringt nånstans och tagit reda på, ska du sålla bort dom blir det inte många kvar. Vad som är snällt eller inte är en bedömningsfråga, du tolkar det som inte snällt, jag som realistiskt.
 
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Sedan hade du ju kunnat ringa slakteriet och fråga om du nu verkligen vill veta det.
Men vad är detta forum till för?
Jo frågor/svar och diskussion.
Då behöver vi inte många forum här eftersom man kan ringa till veterinärer,hovslagare,olika firmor för att få svar på sina frågor istället för att ställa dom här :smirk:

gejsa skrev:
Jag menar det känns mer som om du vill starta en debatt och ditt skrivande ibland är inte särskilt snällt. Det känns som om du vore helt rå och okänslig för hästen. Jag beklagar att han har kommit till dig.
Själv tycker jag inte det är något att debattera.
Ja, det vore bättre han kom till någon som ville "rädda" honom och förlänga livet :smirk:

gejsa skrev:
Det är ju synd att hästar inte kan välja sin matte eller husse. Tänk vad många hästar som skulle byta ägare då. :angel: Det finns väldigt känsliga personer här som tycker om hästar och gör allt för att dom ska ha det bra.
Ja, jag antar att alla gillar hästar här eftersom det är ett hästforum? :confused:

gejsa skrev:
Hålla på och tjafsa om vilket som är bäst för hästen det är löjligt tycker jag. Det måste väl alla fatta att det bästa är ju slakt hemma.
Vem är du, kvinnan som kan tala med hästar eller :angel:

gejsa skrev:
Dom kan känna blodlukten och ana vad som ska ske.
Så hästen känner blodlukt och tänker----> nu kommer jag att dö? hur vet du att den förstår de?

gejsa skrev:
Är det verkligen ens bästa vän så tycker jag gott man kan ta bort sin vän hemma om det så kostar några tusenlappar mer.
Jag är inte av samma åsikt helt enkelt

gejsa skrev:
Så visst finns det folk som vill ta hand om problemhästar om det nu var en sådan.
Om du läst ovan så är det en fysisk sjuk häst, problem hästar är det minsta problemet.

gejsa skrev:
Jag vet ju inte, hon skriver olika svar hela tiden. Ibland har hon ingen användning av hästen och ibland svarar hon vad vet du om att hästen inte är sjuk. Nej, vi vet inte men du kanske kan tala om för oss så vi slipper gissa. :confused:
och jag har icke svarat olika saker
Hästen är icke frisk, varför ska jag sitta här och uttala mig om hästen prognos, det är oväsentligt

gejsa skrev:
Det låter lite löjligt att behöva slakta en häst bara för att man inte har någon användning av hästen längre.
tyvärr är jag inte gjord av pengar att jag kan hålla "slakthästar" vid liv. Jag väljer då att ta bort den och in med friska hästar.
Jag tycker du låter löjlig som tycker att man ska hålla oandvändbara hästar vid liv, många har det tufft att betala för 1 häst, varför betala för en häst man inte ens kan nyttja?
 
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Ja du behöver inte säga ett dugg. Jag vet vart du står. Jag svarar till dom som mest var upprörda över ditt beteende.
Jag skulle också kunnat haft stallet fullt med egna hästar om jag velat. Men jag är inte så dum att jag tror att bara jag kan sköta dom. Det finns betydligt mer folk i landet här som säkert kan sköta en häst bättre än du tex.
Ok, men det är en fysisk sjuk häst och om inte en veterinär rår på det, varför skulle du eller nån annan göra det?

gejsa skrev:
Har tittat lite på dina inlägg tidigare. Är det den där D-ponnyn som ingen kan rida som det gäller eller?

vet inte vilken du menar nu :confused:
 
Sv: värde av slakthäst

Jo men det finns så mycket om detta och det river upp gamla sår på så många. Realistiskt skriver du. Visst ska alla våra djur dö någon gång även vi. Men man kan avliva på ett mer humant sätt en att åka till ett slakteri. + är hästen frisk och det går att få den ok så finns det tusen andra som gärna tar emot hästen med öppna armar. Eftersom det var en D-ponny alltså. Travare finns det ju tyvärr så många. Men det är ju tyvärr sportens fel och uppfödarna. Där är det ju tyvärr så "vinna eller försvinna".
Men man kan göra det hemma det är det som jag skriver om. Läs först och skriv sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
901
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: co-SMAD4
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp