Värde på utdömd häst?!

"men var det inte så att säljaren fick ut mer om hästen gick till slakt istället för att säljas vidare?"

Nej, ägaren skulle få lika mycket av köparen som efter en slakt.
Ägaren vägrade sälja om hon inte gick med vinst.
Innan hästen skulle åka iväg till slakt lade köparen ett högre bud och då såldes hästen eftersom ägaren gick med vinst.


"Hur många står och köper en häst för 10 000:- som är utdömd?"

Jag känner inte till många. Detta är för mig det tredje fallet där en köpare dykt upp och anmält sitt intresse till att köpa utdömd häst.
I detta fall liksom de andra har utdömande veterinär + ytterligare en opartisk veterinär medgivit att hästen har chans till tillfrisknande om den får vård och den vila som behövs.
Gällande de andra två fallen har hästarna blivit bra med denna vet vi ju inte än.
 
Ja, stämmer det att ägaren skulle krävt mer än vad denne fått vid slakt - ev. avräkning så håller jag med om att det är för-
devil.png
! Jag fattade det som att ägaren skulle sålt hästen för lite och ingenting istället för slakt.
 
Senast ändrad av en moderator:
TACK för den
bow.gif
!!
 
Senast ändrad av en moderator:
För er som är intresserade så kan jag meddela att detta utömda halvblod blev opererad under ny ägares regi för 3 månader sedan.

Idag, två besök efter operation, så blev han helt friskförklarad på klinik.

Så detta är bara en av alla hästar som blir utdömda utan att egentligen vara fysiskt slut.
Jag har varit med om det alldeles för många gånger...

Hur som haver, det som gläder mig lite extra är att gamla ägaren nu sliter sitt hår för att hon sålde hästen så billigt.

Tycker fortfarande hon handlade snålt och omoraliskt - tur att det fanns någon som ville ge hästen en välförtjänt chans.
 
För er som är intresserade så kan jag meddela att detta utdömda halvblod blev opererad under ny ägares regi för 3 månader sedan.

Idag, två besök efter operation, så blev han helt friskförklarad på klinik.
Inte direkt otippat alltså.

Så detta är bara en av alla hästar som blir utdömda utan att egentligen vara fysiskt slut.
Jag har varit med om det alldeles för många gånger...
 
slaktpriset skulle jag tycka är skäligt.
Själv skulle jag. liksom andra här, inte sälja min häst om den blivit utdömd pga utdömdheten orsakats av att hästen inte mår bra/håller för hård träning etc. Däremot skulle jag kunna tänka mig att låna ut honom på foder som promenadhäst om han skulle hålla för det.
 
Jo, jo men denna häst blev för några månader sedan utdömd, nu är han opererad och friskförklarad.
Om inte den nya ägaren gått med på att betala mer än slaktvärdet så hade hästen slaktats.

En utdömd häst är inte alltid en slut häst.
 
Jag sitter faktist lite i den situationen..
Jag fick ett halvblod på livstids foder eftersom han skulle dömas ut. Anledningen var kotledsinflammation.
Efter att jag fått hem honom fick jag veta att han ska äta straid i resten av sitt liv, med en månadskostnad på ca 1600 kr.
Jag har försökt få reda på om det finns någon alternativ behandling utan resultat.
Jag har tänkt mycket på denna killen för det känns inte bra att veta att han antagligen har ont, min åsikt är att det nog hade varit bäst att ta bort honom..Dessutom så kommer jag inte att betala så mycket varje månad för en häst som inte ens är min. Ägaren sa också att det var för mycket för hennes plånbok. Funderade lite på om man dessutom inte blir immun av att äta samma medicin alltid ?

Några råd ?

mvh
 
Jag är tveksam till om det verkligen är ett bra hästliv, att tvingas äta medicin varje dag för att kunna fungera... Jag tycker det INTE. Frågan är varför hästen har återkommande problem, om det går att göra något åt grundproblemet. Om det t ex beror på att hästen är felbyggd (olämplig ridhäst) tycker jag inte det finns någon anledning att låta hästen vara kvar.
 
Min häst är opererad i Mars, har haft skadan över 2 år innan vi hittade den. Han har fått 50/50 och veterinären vill vänta 10 månader. Då har jag valt längsta konvalicenttiden. Jag får honom utdömd nu om jag vill=vill jag ej.
Men om han inte är bättre om 10 månader hur länge tycker du jag skall kämpa då? Hästen har inget roligt liv skall du veta. Liten sjukhage. Bara skritta. Inte kan jag ha honom så i flera år?? Inte bara för det ekonomiska (3500 kr/månad)men orkar man hur länge som helst= inte jag iallafall. En tjej har blivit kär i honom och "tar honom som han är". Inte f-n lämnar jag bort min skadade häst till nån annan. Hur skall jag kunna veta att inte hon hoppar, galopperar etc även om hon säger att hon inte skall. Jag skiter i försäkringspengarna!
 
Vi hade en skadad häst(en vurpa), remiss till ulltuna, en sommar med skrittpromenader och boxvila, sen skedde undertet hästen blev friskförklarad! Allt var frid och fröjd i 1,5år. Sen blev hästen halt och fick då vetbeskedet att hästen inte skulle hålla för vår versamhet. :( Så en frisdkförklaring är ingen garant för att skadan inte kan hå upp.
(sen fick hästen det bra som familje häst :bump:)
 
Visst kan hästen bli dålig igen men dåliga, det kan alla hästar bli.
De flesta halvblod blir förr eller senare sjuka/skadade, det kan jag säga dels av erfarenhet och dels som involverad i försäkringsbranschen.
Det finns en anledning till att A1 är otroligt dyr på halvblod.
Inte är det för att hästarna förolyckas, det beror på att de blir utdömda för ridrelaterade skador.

T.ex. kan en häst ha konstant återkommande kotledsinflammationer och därför bli utdömd, inget ovanligt.
Samma häst får gå i hage ett år och återhämta sig, säljs därefter till annan ryttare. Vips fungerar hästen för ryttaren rider den korrekt.

Anledningen till återkommande skadad häst är MÅNGA gånger ryttaren och det finns ofta bara två utvägar:
1. Dömma ut
2. Byta ryttare

Hur många hästägare tror ni vill kännas vid att det kanske är de själva som är orsaken till den sjuka/skadade hästen?

Jag känner ingen som velat ta till sig att det kan vara deras ridning som är orsaken.

Har under åren fått ett hyfsat stort kontaktnät bland ryttare främst då inom halvblod/tävling/träning.
Vissa ryttare har kvar sina hästar eller säljer dem när det är dags för pensionering andra ryttare avverkar hästar upp till vartannat år för deras hästar håller aldrig.....OTUR?!
Trot den som vill, de själva är övertygade om att de är otursförföljda.

Jag har sett halvblodshästar komma och gå i tidig ålder.
Många blir utdömda trots att de har en fullvärdig chans till ett normalt liv.

Ni kanske är medvetna om att Många hopphästar skolas om till dressyrhästar för att de inte klarar av hoppningen?
Minst lika många...om inte fler, får aldrig den chansen utan blir istället utdömda.


Ingen kan säga till mig att hästar inte blir utdömda utan skälig anledning.

Sedan finns det gånger då man inte har något val, hästen kanske är gammal och då är det dumt att operera och längre vila på gammal häst sliter mer än det bygger upp.
Sedan kan det vara så att skador återkommer och kanske beror det på hästen, kanske på ryttaren.
Vilket val man tar är upp till varje person MEN man skall veta om att allt är inte vad det tillsynes vara.

Man skall veta om att det slaktas otroligt mycket hästar som dels inte fått någon rimlig chans och dels pga ryttarens slitage på hästen.

Sedan finns det hästar som rids illa, skos felaktigt o.s.v. som ALDRIG blir sjuka - tur för dem.

Det finns kedjerökare som inte dör av cancer heller...därför är rökning inte skadligt :smirk:.
 
"Måste ändå tillägga att även om hästen friskförklarats vet ingen i dagsläget hur den kommer att hålla i framtiden".

Självklart inte, den garantin har man inte på någon häst. Det är heller inget som säger att hästen inte kommer råka ut för något annat heller.

Som jag tidigare skrivit så finns det en anledning till att A1 på halvblod är Dyr, halvblod går åt på löpande band och många gånger beror det inte på hästen utan på ryttaren.
 
Alisson
"Sen blev hästen halt och fick då vetbeskedet att hästen inte skulle hålla för vår versamhet".

Allt beror ju på vad det är för symptom. Skador och röntgenförändringar är svåra att rå på men tyvärr slås de flesta hästar ut p.g.a. ridrelaterad förslitning.

Om det inte beror på ryttaren så finns det bara en ytterligare anledning till dessa "sköra" hästar.
Vi har en rutten avel i Sverige, bara prestation och inte hållbarhet...?!

Det är också en intressant fråga men jag tror tyvärr mer på felaktig ridning.
 
Det var pålagringar i framknänen som kommit efter vurpan. Vid vurpan var hon ren och efter 1,5 år så hade hon fått dom. Det handlar inte om ett halvblod utan en nordistravare (aldrig startad). Hon gick dessutom inte som ridhäst(mer än lulla i skogen) utan mest som körhäst. Lufsa runt på vägarna med vagn efter sig(även gått några år som avelssto). Inte speciellt ansträngande. Hon var 13 när hon blev "utdömd".
Innan hade stoet aldrig varit halt eller skadad på något sätt. (mer än småsår som tvättats med vatten)

Aveln inom nordisvärden är bra mkt renare än inom halvblodsvärden.
 
Sv: Värde på utdömd häst?!

Har ett dräktigt sto i fjärde månaden med kotledsinflammation. har behandlats med sprutor m.m.. En av veterinärerna tyckte jag skulle döma ut henne, men att hon skulle fungera som fölmärr. Haltar kraftigt gör hon och han tror inte hon blir bra och OM hon blir bra kommer hon i alla fall inte hålla för ridning. Hon springer och busar i hagen i full galopp och lever ett lyckligt hästliv och verkar inte lida nämnvärt av sin skada. Jag tänker låta henne få leva fast hon kanske aldrig mer kan ridas. Det är hon värd!
Skulle aldrig kunna slakta henne av obrukbarhetsskäl, även om hon bara kostar. Det älskar jag henne för mycket för! Skulle aldrig heller kunna lämna iväg henne någon stans. Det skulle kännas otryggt!
Har en häst skänkt er så mycket glädje i era liv så är de värda att leva vidare (helst få stanna sitt liv ut hos er!)!! Slakta de inte bara för att de kostar lite i drift!!
 
Sv: Re: Värde på utdömd häst?!

fio skrev:
Jag skulle aldrig sälja min utdömda häst för att någon skall försöka få den frisk, jag förutsätter att vet. redan har gjort allt i sin makt för att få hästen frisk.


Det jag tror hon vill få fram (trådskaparen) är att i detta fall försökte inte veterinären det, utan ägaren tjatade tills sig utdömning (vilket jag varit med om också) och vet. gick med på det. Kanske gick vet. med på det för att h*n trodde att hästen skulle slaktas.
Om hästen är utdömd kan man triangelmärka den och sedan sälja den för mellanskillnaden som man inte får ut.
Ex. om man har ett sto som inte kan ridas men som kan användas i avel!
Jag har varit med om en ridskolehäst som inte höll för ridskola, men skulle hålla för lättare ridning. Den såldes på detta sätt.

:)


Du förutsätter att vet. redan gjort allt i sin makt, för att du är en god hästägare som skulle göra allt som gick för att rädda din häst.
Därför så är det rätt att inte sälja en hästen. Men i fallet som trådskaparen skriver om så har ju inte ägaren försökt allt enligt henne. Då är det väll inte fel att ge hästen en andra chans.
Alla hästägare är inte änglar. Endel tänker bara på pengar!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 809
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 965
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp