Värktabletter

Smulis

Trådstartare
Inte ofta jag skapar trådar men jag är ganska desperat nu och jag har försökt googla mig blå utan att lyckas hitta svaret, kanske beror på att jag är så gräsligt trött med vem vet ^^ Jag vet dock att bukefolket brukar ha svar på alla möjliga och omöjliga frågor så därför chansar jag och frågar här med risk för att bli dumförklarad :angel:

Något utlämnande men vad sjutton, jag har ett knytnävsstort myom som jag inte kan göra något åt än på något år av en orsak som jag inte riktigt vill ta upp här men då det är rätt så stort så trycker det självklart på ibland där nere (tänk riktigt rejäla kramper som man kan få vid den tiden på månaden) ungefär så känns det. Hur som helst, panodil eller ipren och dylikt brukar inte hjälpa utan jag har varit tvungen att tagit 1 citodon/dag och ibland upp till 3 om dagen när det har varit som värst. Detta är dock tabletter som jag har haft kvar sedan tidigare och nu har jag bara två kvar och börjar få lite panik.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man kan kombinera två olika sorter (eller vad man ska kalla det) som då ger lite mer effekt än "bara" vanliga panodil/alvedon/ipren men jag kan för mitt liv inte komma på vad de hette :confused:

Tyvärr är detta inget jag vill ta upp med min husläkare heller även om hon är kanon men för det första tycker jag det är fruktansvärt pinsamt och så har jag lite fobi för läkare/sjukhus/vårdcentraler efter att ha spenderat mina första år så gott som dagligen på sådana ^^ Då testar jag hellre receptfria läkemedel och hoppas på det bästa helt enkelt :)

//Desperat Smulis
 
Du borde kunna ringa fråga 1177 helt enkelt vad man kan kombinera det med för att få högre smärtlindring men sen är väl det allra bästa att prata med din läkare ändå.
 
@em-pirre Ah så var det ja! Tack :) Det är på gyn jag har varit (givetvis) men då jag har ett annat problem som måste åtgärdas först så kan de inte göra något åt myomet än på ett tag. Kan inte gå in mer på exakt vad det är då det är lite väl personligt men annars hade det förmodligen åtgärdats inom kort.

@EmmaW Ja hjälper inte ibuprofen och paracetamol så lär jag förr eller senare göra det ändå men det får bli sista utvägen så att säga.
 
Du kan kombinera 50 mg diklofenak eller voltaren med 1 gram alvedon. Diklofenak och voltaren är samma sak och säljs receptfritt i 25 mg tabletter så du kan alltså ta max 2 stycken per gång var åttonde timme och alvedon säljs som 500 mg och det får du ta 2 stycken max 4 gånger/dygn. Det ger lite mer smärtlindring än enbart ipren som ger mindre smärtlindring än 25 mg diklofenak/voltaren eller alvedon. Försök ta alvedon och diklofenak/voltaren tillsammans så ofta det går för alvedonen boostar diklofenak/voltaren så att den ger mer effekt än om du tar alvedon kl 14 och voltaren kl 16 t ex. Läs på om tabletterna bara så att du tål dem innan du tar dem på fass.se så att du inte blir dålig.
 
Du kan kombinera 50 mg diklofenak eller voltaren med 1 gram alvedon. Diklofenak och voltaren är samma sak och säljs receptfritt i 25 mg tabletter så du kan alltså ta max 2 stycken per gång var åttonde timme och alvedon säljs som 500 mg och det får du ta 2 stycken max 4 gånger/dygn. Det ger lite mer smärtlindring än enbart ipren eller alvedon. Försök ta alvedon och diklofenak/voltaren tillsammans så ofta det går för alvedonen boostar diklofenak/voltaren så att den ger mer effekt än om du tar alvedon kl 14 och voltaren kl 16 t ex. Läs på om tabletterna bara så att du tål dem innan du tar dem på fass.se så att du inte blir dålig.

Plus ett på det!
Tänkte tipsa om Naproxen också. Naproxen funkar bättre för mig. Och det går att ta flera tabletter än vad som står på förpackningen, jag har ordinerat upp till 5 st av min gyn.
Och alltid kombinera med paracetamol, de hjälper varandra nämligen.
 
Plus ett på det!
Tänkte tipsa om Naproxen också. Naproxen funkar bättre för mig. Och det går att ta flera tabletter än vad som står på förpackningen, jag har ordinerat upp till 5 st av min gyn.
Och alltid kombinera med paracetamol, de hjälper varandra nämligen.
Men naproxen funkar olika för olika personer.
Jag vet att många får bra hjälp av det men för mig ger det ingen effekt över huvud taget.

jag åt Naproxen i många år eftersom min läkare sa att det var bra mot inflammationerna i musklerna. (som jag fick av att slita med hårt stallarbete) Men ville jag få ner värken för att kunna sova fick jag ta något annat.
 
@TinyWiny och @hier Tack tack! Ska skriva upp det och kolla med apoteket samt fass givetvis. Tror inte det ska vara några problem dock, än så länge är det bara en endaste tablettsort (inte värktabletter) som jag har reagerat negativt på men man vet aldrig, är dock inte allergisk mot något åtminstone eller ja inte vad jag vet :)
 
Jag skulle gå till Gyn och få hjälp med smärtlindring så länge.

Jag har ett stjälkat myom på ca 10cm som ska opereras bort nästa år om jag inte lyckas bli gravid först. Vilket inte är så troligt.
 
Diklofenak förstärker effekten av alvedon för mig, men gör ingenting om jag bara tar en diklofenak.

När jag bröt nyckelbenet fick jag diklofenak + citodon, det var lite väl starkt då jag sov i 2-3 timmar efter att ha tagit tabletterna. Varje gång.
 
En fråga, varför skulle 1177 vara "sista utvägen" när det är just sådana här saker de finns till för? Och du då garanterat får svar från utbildad vårdpersonal?
Och vården lär väl kunna hjälpa dig med ordentlig smärtlindring om du ber dem om hjälp, även om de inte kan åtgärda problemet nu?
 
@whwycd Nu var det visserligen inte 1177 jag menade som sista utvägen utan min läkare i så fall men jag ger inte mycket för 1177 heller då deras standardsvar brukar vara att man ska uppsöka vård/akuten eller liknande. Men då jag har haft så mycket med vården att göra i snart 27 år och blivit illa behandlad oräkneliga gånger så är det sista utvägen för mig personligen även om andra kan tycka annat givetvis men jag kan inte rå för hur jag känner det och därför vill jag testa receptfria läkemedel först.
 
Ah, då förstår jag. Ledsen att jag missförstod dig först :(
Har du testat att byta vårdcentral/vårdgivare? Idioter finns överallt, men stannar man hos dem kan man heller inte hitta de bra.
(det tog 29 år innan någon behagade att ens tänka tanken på att utreda min kroniska värk - det första som hände när jag bytte vc)
Hur som helst, jag kan nog inte svara bättre än de andra så jag hoppas ändå att det löser sig för dig, såklart! :)
 
@whwycd Nejdå det är ingen fara alls! Min läkare är riktigt bra, den enda faktiskt som jag har någorlunda förtroende för men jag kan ändå inte förmå mig till att ta upp det här inte än åtminstone :) Jag har relativt hög smärttröskel så hittar jag något receptfritt som åtminstone tar udden av det värsta så är det fullt tillräckligt för mig tills det kan bli åtgärdat permanent givetvis :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 512
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp