Jag blir snart galen!

Fast sjukgymnastik och rehabilitering kan ju vara helt olika upplagda, det är som att säga att du måste träffa en läkare utan att definiera vilken sort. Jag skulle ju tex aldrig gå till en neurolog med mina knäbesvär.. Även smärtenheter har ju sjukgymnaster och arbetsterapeuter knutna till sig, och de är experter på just långvarig smärta där iaf jag tycker att varken min tid eller kompetens räcker till- lika lite som om de på smärtenheten plötsligt skulle stå inför att rehabilitera en korsbandspatient.
 
Den här ortopeden svarar så mycket hon hinner i just den här tråden. Då tycker jag det är märkligt att rekommendera Google.
Det var inte jag som föreslog google från början, jag sa ju bara att Pigan rekommenderat TS att googla, när någon (?) trodde Pigan rekommenderade dig att googla.
 
Nja jag hade/har två krökar över 50 grader. Dessa balanserade varandra så till vida att jag såg ganska ok ut fram till dess man röntgade. Notera att jag passerade två läkarundersökningar utan anmärkning. Det var en lärare som hade erfarenhet som krävde undersökning. Sen drog det igång med korsettbehandling, operation osv
 
Nu har inte jag följt alla och def inte kollat utbildningar på alla användare på Buke. Oavsett om Cilla är ortoped eller ej så har flera läkare missat en hel del vad gäller mina olika problem. Två läkare missade scoliosen, min bröstcancer höll man på att missa, ganska taskig behandling då jag fick pacemaker osv. Kompisar som man klippt nerver till låret på när man skulle ta bort slemhinna ( endometrios), granne och en kollega som behandlades för ryggskott och som båda hade cancer som man visserligen håller i schack men som en dag inte längre kan hållas tillbaka. Så ja jag vill gärna ha lite second opinion. Notera att ingen av ovanstående behandlats på samma kliniker.
Eller hur. CillaW är ortoped för övrigt.
Inte lätt för alla att veta, men har man som användaren 'pigan' varit reggad sedan 2005 så kan man kanske tycka att det inte borde vara en nyhet.
 
Nu har inte jag följt alla och def inte kollat utbildningar på alla användare på Buke. Oavsett om Cilla är ortoped eller ej så har flera läkare missat en hel del vad gäller mina olika problem. Två läkare missade scoliosen, min bröstcancer höll man på att missa, ganska taskig behandling då jag fick pacemaker osv. Kompisar som man klippt nerver till låret på när man skulle ta bort slemhinna ( endometrios), granne och en kollega som behandlades för ryggskott och som båda hade cancer som man visserligen håller i schack men som en dag inte längre kan hållas tillbaka. Så ja jag vill gärna ha lite second opinion. Notera att ingen av ovanstående behandlats på samma kliniker.


Fast vettu, CillaW ställer inga diagnoser på någon över nätet. Hon delar med sig av sin kunskap på frågeställningar, ger tips och råd. Vill du ha diagnos eller individuella adekvata svar om din personliga hälsa ska du naturligtvis gå till en läkare och inte sitta på nätet och tro att du får lösningar på dina problem, hur många slagningar på google du än gör. Själv skulle jag ta ett svar från CillaW som mer relevant än tio googlingar eller som djungelordspråket säger - bättre en erkänt riktig och skicklig ortoped på buke, än tio googlesvar som kan komma från vilket hittepå som helst.

Läkare, det är inga tankeläsande gudar som har svaret på och laga precis jävla allt som blivit trasigt på människor. Men de vet så oerhört mycket mer än du och jag, och jag hyser den allra största respekt för dessa kunskapstankade människor som vigt sitt liv åt att hjälpa andra människor. Jag tycker din inställning till läkarkåren är riktigt riktigt tråkig. Precis som dina erfarenheter. Vill du skaffa dig en ännu tråkigare inställning till läkarkåren så ska du naturligtvis lyssna på ännu fler som anser sig vara dåligt behandlade av läkarkåren, men jag skulle råda dig att kanske ännu hellre lyssna på de oerhört många många många fler människor som fått hjälp av den där läkarkåren. Väljer man att bara se tråkigheter här i livet så ser man snart inget gott alls.
 
Efter denna helg så inser jag att jag måste göra någonting åt denna smärta. Frågan är om sjukgymnaster kan skriva remiss till smärtenhet eller ska man gå via VC?

Idag var jag och ett gäng vänner på marknad i ca 1-1½ timme, gick väldigt sakta med tanke på mina skador och dessutom ville vi hinna titta på saker också. Stannade flera gånger och vilade, ändå slutade det med att jag hade jätteont på slutet så jag fick skippa den mysiga filmkvällen och istället åka hem, knapra smärtstillande och lägga mig. :(

Jag vill också kunna hitta på saker med mina vänner utan att behöva vara orolig över smärta eller vara beredd på att åka hem pga smärtan, de hittar på mycket roligt tillsammans som jag inte kan vara med på pga smärtan.. :down:

Nästa helg ska jag på SM, som tur är kommer jag ha bilen med mig så jag kan ha kryckorna med mig som stöd när smärtan kommer.
 
Du måste gå via läkare för att få remiss till smärtenheten.

Det är skittråkigt när man inte längre kan hänga med på saker och ting. Du har dock fått många bra tips i den här tråden som jag tycker du ska läsa en gång till och faktiskt prova igen även om du blir sämre i början. Tyvärr kommer ingen kunna trolla bort smärtan utan det är man själv som får kämpa på och det blir ofta värre innan det blir bättre. Även om du får starka smärtstillande så har ju även mediciner jobbiga biverkningar.
I mitt landsting finns inte ens någon smärtläkare längre. Den smärtvård som finns är enbart till för patienter med cancersmärta. Det finns en privat smärtläkare men vem har råd att betala 3000 kr för varje besök? Alla andra (som inte har de pengarna) får helt enkelt klara sig med vårdcentralens läkare. Jag hoppas för din skull att det finns en bra smärtläkare i ditt landsting som kan hjälpa dig.
 
Du måste gå via läkare för att få remiss till smärtenheten.

Det är skittråkigt när man inte längre kan hänga med på saker och ting. Du har dock fått många bra tips i den här tråden som jag tycker du ska läsa en gång till och faktiskt prova igen även om du blir sämre i början. Tyvärr kommer ingen kunna trolla bort smärtan utan det är man själv som får kämpa på och det blir ofta värre innan det blir bättre. Även om du får starka smärtstillande så har ju även mediciner jobbiga biverkningar.
I mitt landsting finns inte ens någon smärtläkare längre. Den smärtvård som finns är enbart till för patienter med cancersmärta. Det finns en privat smärtläkare men vem har råd att betala 3000 kr för varje besök? Alla andra (som inte har de pengarna) får helt enkelt klara sig med vårdcentralens läkare. Jag hoppas för din skull att det finns en bra smärtläkare i ditt landsting som kan hjälpa dig.

Absolut, jag har fått många bra tips som jag tar åt mig och som jag tänker prova om inte sjukgymnasten kan göra något mer. Jag gör vad som helst för att bli bra igen.

Jag vet inte om det finns smärtläkare i mitt landsting, ska höra mig för om det finns. Får se vad sjukgymnasten säger också när jag ska dit igen, om jag blir skickad tillbaka till läkare igen eller om bara "ärendet" avslutas eftersom de inte kan göra någonting.
 
Var bor du någonstans?
På fredag ska min finska djupmassör se över mig för 10.000-mila-service, och jag kan ju alltid fråga honom om det finns nån i hans skrå att rekommendera i din trakt.
 
Var bor du någonstans?
På fredag ska min finska djupmassör se över mig för 10.000-mila-service, och jag kan ju alltid fråga honom om det finns nån i hans skrå att rekommendera i din trakt.

Det hade varit jättesnällt! :bow: Jag finns i Gävleborgs län, några mil utanför Hudiksvall.
 
Efter att ha läst igenom hela denna tråden inser jag att mina problem med ländrygg och höfter är nada
Och då kan jag ha så ont att jag inte kan sova på vänster sida för att det smärtar så mycket
Hoppas verkligen att du får hjälp så att du kan leva ett "normalt" liv
Smärta är ingen kul kompis
 
Det hade varit jättesnällt! :bow: Jag finns i Gävleborgs län, några mil utanför Hudiksvall.
Enligt min finske djupmassör finns det inte så många i Sverige - för honom kända - andra seriösa finska djupmassörer. Han kände till en i Sundsvall, men kunde inte gå i god för dennes kvalitet.

Däremot har han ett ärende själv i din trakt imorgon lördag, och skulle kunna ta med sig sin bänk i bilen för ett besök hos dig på söndagen innan han åker tillbaks från Hudiksvallstrakten.
En enda behandling kommer dock inte lösa dina problem, och göra dig fullt återställd. Men om du kört fast med alla andra infallsvinklar och tycker att du står i en återvändsgränd med dina bekymmer rekommenderar jag absolut det här - han gav mig en helt ny syn på en ond rygg kan bero på, och vad som ska till för att lösa upp detta elände.
Och han behöver nog veta redan ikväll om det blir nåt av, för gör sig inte omaket att ta med någon bänk om han inte har nå't bokat.

Jag pm-ar om kontaktinfo.
 
Enligt min finske djupmassör finns det inte så många i Sverige - för honom kända - andra seriösa finska djupmassörer. Han kände till en i Sundsvall, men kunde inte gå i god för dennes kvalitet.

Däremot har han ett ärende själv i din trakt imorgon lördag, och skulle kunna ta med sig sin bänk i bilen för ett besök hos dig på söndagen innan han åker tillbaks från Hudiksvallstrakten.
En enda behandling kommer dock inte lösa dina problem, och göra dig fullt återställd. Men om du kört fast med alla andra infallsvinklar och tycker att du står i en återvändsgränd med dina bekymmer rekommenderar jag absolut det här - han gav mig en helt ny syn på en ond rygg kan bero på, och vad som ska till för att lösa upp detta elände.
Och han behöver nog veta redan ikväll om det blir nåt av, för gör sig inte omaket att ta med någon bänk om han inte har nå't bokat.

Jag pm-ar om kontaktinfo.

Tusen tack för allting, typiskt bara att jag är bortrest hela helgen! :( Annars hade jag ringt på en gång, för jag gör vad som helst just nu för att bli bra!
 
Efter att ha läst igenom hela denna tråden inser jag att mina problem med ländrygg och höfter är nada
Och då kan jag ha så ont att jag inte kan sova på vänster sida för att det smärtar så mycket
Hoppas verkligen att du får hjälp så att du kan leva ett "normalt" liv
Smärta är ingen kul kompis

Åh fy, vad jobbigt! :(

Nä, smärta är inte roligt alls!
 
Nu har jag haft en skön och välbehövlig semester. Men problemet kvarstår, och ibland är jag pyttelite bättre för att sedan bli sämre än någonsin. Nu har det gått en månad sedan mitt sista besök hos den andra sjukgymnasten och jag har inte hört något från någon av dem, så jag tänkte ringa den ordinarie sjukgymnasten och höra vad som händer härnäst.

Körde bil en helg ca 70 mil (tur o retur) samt gick en hel del och jäklar vad dålig jag var efteråt. Kryckorna ligger i bilen hela tiden, utifall jag blir dålig. Kan/vill inte sjukgymnasten göra något mer har jag fått nummer till en naprapat som jag kommer kontakta för att höra om de kan göra någonting med mig.. Börjar bli skapligt less på att inte kunna leva ett normalt liv!
 
Äntligen börjar det hända saker!

Idag åkte jag upp till akuten med kraftig värk, yrsel, huvudvärk, sömnbrist och fick träffa samma läkare som jag var till i vintras/våras (kommer inte ihåg exakt när) som fick mig att totalt bryta ihop. Idag var dock läkaren lite mer "professionell" och det slutade med heltidssjukskrivning, samt remiss till multimodal rehabilitering.

Sjukgymnasterna kan inte göra så mycket mer, så nu får vi helt enkelt se hur det går med remissen till MMR och så ska jag till ytterligare en annan läkare nästa vecka, får se vad den har att säga också. Känns som ett litet framsteg men det är lång väg kvar.

Dock måste jag kolla upp det där med hemhjälp, för vanliga hushållssysslor kan jag inte göra längre. Ska prata med någon ansvarig på kommunen om det i veckan, för det känns så dumt att behöva be familjemedlemmar om hjälp hela tiden.

Var även i kontakt med naprapat ang detta, men det var tyvärr lång väntetid dit. Så nu hoppas jag på att läkarna kan hitta vad som är fel!
 
Alltså....jag tycker så synd om dej...me all denna värk.Påminner jättemycke om mej...fast du har upphöjt till 50..minst.Annars har vi på samma ställen i kroppen och samma smärtmönster.En sak som du skulle kunna be å få är ett blodprov för å testa så du inte har borrelia!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp