Jag blir snart galen!

Alltså....jag tycker så synd om dej...me all denna värk.Påminner jättemycke om mej...fast du har upphöjt till 50..minst.Annars har vi på samma ställen i kroppen och samma smärtmönster.En sak som du skulle kunna be å få är ett blodprov för å testa så du inte har borrelia!

Blodprov har tagits flera gånger utan anmärkning så borrelia tror jag inte att det är. :)
 
Träffade ytterligare en ny läkare för någon vecka sedan som ordnade med remiss till magnetröntgen, och jag har redan fått en tid i oktober så här går det undan.

Jobbar ca 50% nu och det går väl helt okej, jag får bita ihop helt enkelt när det är som värst. Har fått nytt skrivbord på jobbet så jag kan stå och sitta, men båda delarna fungerar dåligt. :( Ska träffa arbetsterapeut på onsdag, får se vad den har att säga. Ska även till en ny sjukgymnast då också.

Det allra värsta är nog det faktum att jag inte kan rida alls just nu, och jag saknar det så mycket. Tur att jag har snäll pålle som ställer upp som krambjörn när jag mår dåligt!
 
Nu har jag äntligen fått ett svar på varför jag har så ont i ryggen!

Enligt läkaren visade magnetröntgen någon "bristning"/utbuktning/diskbråck mellan S1 och svanskotan. Min läkare ska ta kontakt med ortopedkliniken för att höra om de kan göra något åt detta eller om det ska självläka..

Jag är både glad och ledsen över resultatet. Glad över att det finns ett svar på varför jag har så ont, samt glad över att jag inte är psykiskt sjuk (en läkare jag träffade två gånger förut frågade min sjukgymnast om hon trodde att det var psykiskt fel på mig!) men jag inser ju själv att det kommer ta fruktansvärt lång tid att läka..

Ska prata mer med min läkare när hon har varit i kontakt med ortopederna, ska även fråga om jag kan/får börja rida igen! Har inte ridit nu på 2-3 månader, och jag saknar det! :(
 
Nu har det gått ett tag sedan den sista uppdateringen, men nu händer det saker! :up:

Ortopeden sa efter min MR att de inte tänker operera för det fanns inget att operera. Sen blev jag allt sämre, läkarna visste inte vad de skulle göra så de skickade ny remiss till ortopedmottagningen. Fick komma till en sjukgymnast som skulle göra en bedömning och ge bedömningen till ortopeden som sedan skulle fatta nytt beslut. Bara några dagar senare ringde den sjukgymnasten och sa: Ortopeden vill träffa dig, och du ska även få en ny röntgen men denna gång en CT-röntgen. Och imorgon är det dags. Först CT-röntgen och sedan träffa ortopeden. Jag är så sjukt nervös just nu.. :nailbiting:

Dessutom pajade höfterna för ett tag sedan. Läkaren trodde att det var trochanterit (tror jag att det hette) så det slutade med besök på akuten och kortisoninjektioner på båda sidorna. Det hjälpte i några veckor, nu är det tillbaka igen. Dessutom har de bytt smärtstillande till mig, så nu knaprar jag oxynorm varje dag eftersom inget annat som jag har provat hjälper längre.

Börjar bli less på den här jäkla smärtan, jag vill kunna leva ett normalt liv. Men en eloge till min arbetsgivare som har ordnat så jag har tillgång till hiss och slipper gå i trappor upp till tredje våningen varje dag! :bow:
 
Ja, här händer det grejer..

Och dagens besked slog ned som ett blixtnedslag. Det är såpass illa att jag kommer stelopereras. 25 år och stelopererad? Första tanken var: nu är livet över. Men sedan intalade jag mig själv att jag kommer fixa det här. Jag ska kämpa för att bli helt återställd.

Men ordet steloperation känns så.. konstigt. Ortopeden sa att jag kommer kunna skaffa barn i framtiden trots operationen (dock var det lite förslitningar på en kota tror jag som han var lite misstänksam på, men han sa att de får hålla koll på det isåfall) samt att jag kommer kunna fortsätta med hästarna. Bara det fick mig att bli något lugnare..

Men det är fortfarande väldigt många tankar som snurrar runt i huvudet.. Kommer jag kunna bo kvar i min lägenhet efter operationen? Kommer jag klara av att jobba? Hur pass bra kommer jag att bli? (Den frågan kunde han inte svara på..) men framförallt - vad gör jag med min häst när jag ska bli opererad? Jag antar att jag inte kan rida direkt efter op, så frågan är om jag ska redan nu börja leta efter en fodervärd eller om han bara ska få gå o skrota i hagen..
 
Jag förstår att det var ett riktigt jobbigt besked och det är självklart svårt att sia om framtiden men de jag vet som har blivit stelopererade har faktiskt fått tillbaka sina liv. När konvalescensen är över har de kunnat börja leva igen och det måste ju vara helt fantastiskt efter att ha haft ont i så många år.
 
Jag förstår att det var ett riktigt jobbigt besked och det är självklart svårt att sia om framtiden men de jag vet som har blivit stelopererade har faktiskt fått tillbaka sina liv. När konvalescensen är över har de kunnat börja leva igen och det måste ju vara helt fantastiskt efter att ha haft ont i så många år.


Det var ett tufft besked, men efter att ha googlat som en galning så känner jag mig lite lugnare.

Jag hoppas verkligen att jag blir fri från smärtan och kan leva mitt liv fullt ut. :)
 
Här finns en del fakta om steloperation i ländryggen som kanske kan vara betryggande att läsa: http://stockholm.spinecenter.se/sv/operationsinformation/steloperation-i-landryggen

Ordet steloperation låter ju dramatiskt, men det skall inte innebära att du blir helt låst i ryggen.
Ring 1177 också och diskutera med dem om inte läkaren har tid att informera mer just nu. Det gör dig förhoppningsvis lugnare.

Kram!

Tack för länken, det var en mycket bra film och bra information!

Jag ska få mer information av ortopeden när han har kollat mer på röntgenplåtarna eftersom han igår inte kunde svara på hur pass komplicerad operation det blir.. Jag ska även prata mer med min läkare om detta. :-)
 
Nu ska jag berätta för chefen också.. Nervös! Dock vet jag ju inte hur det blir med sjukskrivning framöver, men det är bra att de kan få informationen ändå så att de vet att jag kommer bli borta ett tag.
 
Vad bra att du känner dig lite lugnare nu. Jag skulle också bli väldigt bekymrad om någon sa att nu skall vi operera ryggen. :nailbiting: Men jag fungerar så att ju mer jag vet om vad som ska göras och varför, desto lugnare blir jag i allmänhet. Och för din del kommer operationen väldigt troligt att innebära förbättrad snarare än försämrad livskvalitet. :banana:
 
Hela dagen har varit som en berg- och dalbana. Suttit med tårar i ögonen på jobbet, men inte berättat för mina kollegor än för jag vill inte höra hur "synd" det är om mig, jag tänker faktiskt satsa på att bli återställd.

Berättade dock för chefen eftersom de måste ta in en ny vikarie under tiden jag blir borta. Han är så förstående, det kändes jättebra även om det tog emot att berätta.

Nu ska jag åka ut till min häst, och försöka bestämma hur jag ska göra med honom.. Usch, det allra tyngsta beslutet! :(
 
Hela dagen har varit som en berg- och dalbana. Suttit med tårar i ögonen på jobbet, men inte berättat för mina kollegor än för jag vill inte höra hur "synd" det är om mig, jag tänker faktiskt satsa på att bli återställd.

Berättade dock för chefen eftersom de måste ta in en ny vikarie under tiden jag blir borta. Han är så förstående, det kändes jättebra även om det tog emot att berätta.

Nu ska jag åka ut till min häst, och försöka bestämma hur jag ska göra med honom.. Usch, det allra tyngsta beslutet! :(

Vad bra att det finns en åtgärd! Tänk på att du har sådär 24 kotor i ryggen och att det kanske är 3-4 stycken som ska skruvas ihop. Om du har en segmentell instabilitet så borde du först få prova en stel korsett så du får känna hur stel du blir.
Och så har du ju en god chans att bli av med smärtan!
 
Vad bra att det finns en åtgärd! Tänk på att du har sådär 24 kotor i ryggen och att det kanske är 3-4 stycken som ska skruvas ihop. Om du har en segmentell instabilitet så borde du först få prova en stel korsett så du får känna hur stel du blir.
Och så har du ju en god chans att bli av med smärtan!

Tack för tipset om korsett, det borde jag prova! Jag har ett stort gäng som stöttar mig i detta så det känns mycket bättre nu. :) Jag ser verkligen fram emot att få bli smärtfri, det längtar jag verkligen efter!
 
Jag är så glad just nu! Jag pratade med stallägaren idag om detta, och att jag inte riktigt visste hur jag skulle göra med min häst under tiden jag går på rehabilitering osv efter operationen. Hon sa att det var lugnt, han får stå kvar i stallet och så ska de se till att han får komma ut på ridturer samt bli ordentligt ompysslad och när jag känner mig redo så är det bara att rida. Så jag behöver inte fatta något beslut om honom, han får vara kvar hos mig och stå kvar i samma stall!

Hon sa även att de dagar jag orkar (efter operationen då) så är det bara för mig att komma ut i stallet och bara vara där. Mysa lite med min häst och bara få koppla av lite grann. Resten tar de hand om! :love:

Jag har ju även fått börja rida igen, så idag firade vi det med en 15-20 min skrittrunda i skogen. Det var som terapi för själen. :love:
 
Dags för en ny uppdatering!

För exakt 3 månader sedan opererades jag! Jag fick ha en mycket fin ryggkorsett i 8 veckor efter operationen, värken var enorm och saknaden efter min häst var ännu större. Jag har inga skruvar/stänger (eller vad det heter) i ryggen, utan de tog ben från höften och packade ihop till en benkaka.

Men idag, 3 månader senare, mår jag för en gångs skull bra. Jag har verkligen fått mitt liv tillbaka! Jag har redan börjat jobba heltid igen, jag har mitt träningsprogram från sjukgymnasten som jag utför varje dag och jag har till och med börjat promenera mellan 1-3 km (vilket är långt för mig som knappt ens kunde gå 50 meter innan operationen pga smärta). :up:

Operationen blev lyckad, jag har dock lite ont då och då, men det sa sjukgymnasten att det är normalt. Jag har redan hunnit rida 4 gånger efter operationen, efter att sjukgymnasten gav klartecken till mig, och min underbara häst har varit så himla snäll trots att han har mycket energi i kroppen så har han ändå tagit det lugnt och varit så försiktig! :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
787
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp