Världens bästa hemmapizza?!

Roxer

Trådstartare
Såhär på nyårsdagen säger ju traditionen att det ska vara pizza till lunch/middag. I år gör vi den själva även om vi har en fantastisk pizzeria i byn.
Nu vill jag ha era bästa förslag på pizzatoppings, deg, tomatsås ostblandningar m.m. Ja, vad lyfter pizzan till nya nivåer?

Jag gillar svamp på pizzan men tycker att champinjoner är lite trista utan hjälp. Jag brukar därför skiva färska champinjoner och steka ihop med några vitlöksklyftor i olja tills vätskan kokat in. När vätskan kokat in häller jag på lite soja och balsamvinäger samt saltar och pepprar. Sååå gott, gärna med någon typ av nötkött på.

I degen har jag gärna emmer eller fullkornsvetemjöl. Tycker botten blir krispigare då.
 
Jag kokar en tomatsås av passerade tomater som är kryddad med pressad vitlök, svartpeppar och oregano. Till det slänger jag i grönsaksbuljong. Sen tillhör jag skaran som tycker att det ska vara mycket tomatsås på en pizza så en 500g förpackning med tomatsås räcker till 2,5, max 3 pizzor
 
Såhär på nyårsdagen säger ju traditionen att det ska vara pizza till lunch/middag. I år gör vi den själva även om vi har en fantastisk pizzeria i byn.
Nu vill jag ha era bästa förslag på pizzatoppings, deg, tomatsås ostblandningar m.m. Ja, vad lyfter pizzan till nya nivåer?

Jag gillar svamp på pizzan men tycker att champinjoner är lite trista utan hjälp. Jag brukar därför skiva färska champinjoner och steka ihop med några vitlöksklyftor i olja tills vätskan kokat in. När vätskan kokat in häller jag på lite soja och balsamvinäger samt saltar och pepprar. Sååå gott, gärna med någon typ av nötkött på.

I degen har jag gärna emmer eller fullkornsvetemjöl. Tycker botten blir krispigare då.

Jag tycker hemmagjord pizza är så oändligt mycket godare än köpepizza!

En bra botten gjord på pizzadeg som fått jäsa ordentligt! Sedan en god tomatsås, jag brukar ha i lite vitlök, diverse örter, passerade tomater och låta puttra länge. Vi brukar ha på lite olika saker beroende på vad vi har hemma, men salami, mögelost av olika slag, brie, mozzarella, pesto, tomatskivor, paprika, svamp eller skinka är gott. När pizzan är klar är det gott att toppa med ruccola, basilika, rostade pinjenötter eller vitlöksolja :d
 
Jag kokar en tomatsås av passerade tomater som är kryddad med pressad vitlök, svartpeppar och oregano. Till det slänger jag i grönsaksbuljong. Sen tillhör jag skaran som tycker att det ska vara mycket tomatsås på en pizza så en 500g förpackning med tomatsås räcker till 2,5, max 3 pizzor

Ja, jäkla snålisar med tomatsås! Har inte hittat den ultimata än. Kanske ska prova din modell. 👌
 
Tunn botten, en blandning av creme fraiche och ost blandat i ett tunt lager på, sedan skivade päron, rejält med gorgonzola eller St Agur och hackade valnötter. Vit pizza alltså. Ugnen på så hög temperatur det går, och en plåt inne så den är riktigt het, ut med plåten, på med pizzan och grädda i 5-7 min. Gärna ruccola på efter. Oslagbart!
 
Tunn botten, en blandning av creme fraiche och ost blandat i ett tunt lager på, sedan skivade päron, rejält med gorgonzola eller St Agur och hackade valnötter. Vit pizza alltså. Ugnen på så hög temperatur det går, och en plåt inne så den är riktigt het, ut med plåten, på med pizzan och grädda i 5-7 min. Gärna ruccola på efter. Oslagbart!

Vit pizza är ju så jäkla gott. Fick en variant av det du skrev fast på smördeg runt jul. Riktigt smaskigt. 🤤
 
Såhär på nyårsdagen säger ju traditionen att det ska vara pizza till lunch/middag. I år gör vi den själva även om vi har en fantastisk pizzeria i byn.
Nu vill jag ha era bästa förslag på pizzatoppings, deg, tomatsås ostblandningar m.m. Ja, vad lyfter pizzan till nya nivåer?

Jag gillar svamp på pizzan men tycker att champinjoner är lite trista utan hjälp. Jag brukar därför skiva färska champinjoner och steka ihop med några vitlöksklyftor i olja tills vätskan kokat in. När vätskan kokat in häller jag på lite soja och balsamvinäger samt saltar och pepprar. Sååå gott, gärna med någon typ av nötkött på.

I degen har jag gärna emmer eller fullkornsvetemjöl. Tycker botten blir krispigare då.
Det är ju lite sent på det nu, men annars säger jag surdegsbotten på baksten! Tillför både smak och konsistens.

Och att inte ha för mycket pålägg på och vara riktigt snål med tomatsåsen, som ska ha kokat länge och gärna innehålla chili, utöver finhackad lök, vitlök, bra burktomater och olivolja och vad mer man nu känner för.
 
Senast ändrad:
Jag vill ha mycket tomatsås, det är den som ska sätta smaken så den ska vara riktigt fyllig och rik, samt helt slät. Gärna lite kryddig, men inte för mycket. Sparsamt med ost, mozzarella är aldrig fel, och som topping föredrar jag ordentligt med ostronskivling. Så gott! Botten ska vara tunn och krispig :d
 
Det är ju lite sent på det nu, men annars säger jag surdegsbotten på baksten! Tillför både smak och konsistens.

Och att inte ha för mycket pålägg på och vara riktigt snål med tomatsåsen, som ska ha kokat länge och gärna innehålla chili, utöver finhackad lök, vitlök, bra burktomater och olivolja och vad mer man nu känner för.

Baksten har jag, den används flitigt. :) fåse om jag kan få igång surdeg till nästa omgång.
 
Vilken är eran bästa pizzadeg? :)

Provar en ny idag.

2 dl vatten
2 msk olja
1 msk honung
2 msk vitt vin
25 g jäst
1 tsk salt
5-6 dl vetemjöl

Kör den i bakmaskinen och låter den jäsa lite extra. Har ett vetemjöl som är grövre än det vanliga. Köper det på en gårdsbutik i närheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp