Bukefalos 28 år!

Världscupen i hoppning

Veldig mange som ikke drar på Oslo Horse Show pga prisen på bilettene. Det koster mer for en bilett der enn å dra på GHS med messen og mye mer variert program.
De fleste jeg kjenner synes OHS er dyrt og kjedelig, ingen messe tilbud og dyr og dårlig mat.

Personlig boikotter jeg Verdenscuppen pga hvor de skal ha finalene. Og hoppning er skit tråkigt å se på.
Är ju så tråkigt med alla dessa tävlingar där VIP läktaren tar upp hälften av platserna. Ser ut så i Oslo också. Låt de som är intresserade av sporten komma in istället.
 
Är ju så tråkigt med alla dessa tävlingar där VIP läktaren tar upp hälften av platserna. Ser ut så i Oslo också. Låt de som är intresserade av sporten komma in istället.
Fast det fanns gott om plats på läktaren.

Vad gäller priset så kostar GHS drygt 30% mer än Oslo i år. Sen att en flaska vatten kostar 50:- får stå för Norge :D.
 
Fast det fanns gott om plats på läktaren.

Vad gäller priset så kostar GHS drygt 30% mer än Oslo i år. Sen att en flaska vatten kostar 50:- får stå för Norge :D.
Jo jag såg det. Tänkte på att det var väldig tomt på läktaren även i fjol.
Men det är ett fenomen som ses på fler ställen ett exempel var EM. Liten läktare för allmänheten och gigantiska VIP läktare. När FEI pratar om att man vill bredda sporten känns det som fel väg att gå.
 
Jo jag såg det. Tänkte på att det var väldig tomt på läktaren även i fjol.
Men det är ett fenomen som ses på fler ställen ett exempel var EM. Liten läktare för allmänheten och gigantiska VIP läktare. När FEI pratar om att man vill bredda sporten känns det som fel väg att gå.
Fast det jag menade var att det fanns biljetter att köpa (dvs VIP-en tog inte alla platser).

Jag tycker nog att Oslo ser ut som de flesta internationella evenemang. Det är ju Sverige som sticker ut här eftersom ridsporten är så otroligt folklig. Det tror jag inte den är någon annan stans i världen (och särskilt inte i Norge kan tilläggas). Även ryttarna brukar ju hylla Sverige och publiken här för att vi är så engagerade.
 
Fast det fanns gott om plats på läktaren.

Vad gäller priset så kostar GHS drygt 30% mer än Oslo i år. Sen att en flaska vatten kostar 50:- får stå för Norge :D.
Når jeg var på GHS så betalte jeg mindre for 1 hel dag, med kur finalen i verdenscuppen, enn det kostet for 1 bilett på OHS samme året. Og GHS har jo messen, som er 10 ganger så stor som i Oslo, med mye bredere utvalg.
Jeg var på OHS i fjor, på impuls da jeg ikke hadde noen hest å betale for. Det var det sprang, sprang, sprang, show, sprang, sprang show klasse, og enda sprang klasse. (Sprang=hoppning på norsk)
 
Når jeg var på GHS så betalte jeg mindre for 1 hel dag, med kur finalen i verdenscuppen, enn det kostet for 1 bilett på OHS samme året. Og GHS har jo messen, som er 10 ganger så stor som i Oslo, med mye bredere utvalg.
Jeg var på OHS i fjor, på impuls da jeg ikke hadde noen hest å betale for. Det var dprang, sprang, sprang, sprang, show, sprang, sprang show klasse, og enda sprang klasse. (Sprang=hoppning på norsk)
Jag köpte biljett till GHS i veckan och den kostade 750:- (söndag dvs världscupen, möjligt att något mer ingår - har inte kollat). Oslo kostade 560:- och det var för hela dagen inkl familjeshow osv (jag såg bara världscupen dock).

För mig som bara vill se hoppning är det du beskriver perfekt!
 
Ja, det är en sådan ryttare som jag låter bli att titta på (han och någon italienare som jag inte minns namnet på, och säkert ett par till). Tur att hans barn rider bättre!

Jag håller med! Varken han eller italienarna rider så snyggt! Det ser faktiskt riktigt gräsligt ut

En sak reagerade jag på som kommentatorerna sa när Gulliksen skulle starta. De sa nåt om att hoppas att han kan rida med sin skadade arm. Eller nåt sånt. Borde vi inte ha en besiktning av ryttarna också? Inte schysst mot hästarna med ryttare som kräver att de presterar på topp när ryttaren själv är skadad och inte kan ge full support...
 
Jag köpte biljett till GHS i veckan och den kostade 750:- (söndag dvs världscupen, möjligt att något mer ingår - har inte kollat). Oslo kostade 560:- och det var för hela dagen inkl familjeshow osv (jag såg bara världscupen dock).

För mig som bara vill se hoppning är det du beskriver perfekt!
Når jeg var i Oslo i fjord så kostet en bilett 850 kr, og det var ikke den dyreste biletten.
 
Når jeg var i Oslo i fjord så kostet en bilett 850 kr, og det var ikke den dyreste biletten.
Oj vad konstigt, jag betalade 1217 kronor och 15 öre (svenska) för två biljetter förra året (ja nu blev jag stönig och var tvungen att kolla 🤷🏻‍♀️).

För världscupen alltså.
 
Jag håller med! Varken han eller italienarna rider så snyggt! Det ser faktiskt riktigt gräsligt ut

En sak reagerade jag på som kommentatorerna sa när Gulliksen skulle starta. De sa nåt om att hoppas att han kan rida med sin skadade arm. Eller nåt sånt. Borde vi inte ha en besiktning av ryttarna också? Inte schysst mot hästarna med ryttare som kräver att de presterar på topp när ryttaren själv är skadad och inte kan ge full support...
Håller med angående besiktning av ryttare. De sa ju dessutom att han gick på smärtstillande??!
 
Oj vad konstigt, jag betalade 1217 kronor och 15 öre (svenska) för två biljetter förra året (ja nu blev jag stönig och var tvungen att kolla 🤷🏻‍♀️).

För världscupen alltså.
Jeg var der lørdag, den lengste dagen, kan ikke sjekke bilett prisene siden showet er over, men det kan hende at søndagen, når verdens cupen går er billigere siden det er en kortere dag. Men skal jeg sammenligne så må jeg jo sammenligne med lørdagen, som er den eneste dagen som har samme lengde som en heldags bilett på GHS.
Tror at de dyreste bilettene på lørdag ligger på rett under 1000 kr
 
Hoppning är det enda som min häst-ointresserade man självmant väljer att sitta bänkad framför tillsammans med mig :D

"Ooooooo är det dags för PLOCKEPINN nu!?"- lät det igår.

Han börjar tom känna igen ryttare och deras hästar och har stenkoll på reglerna ;)
Är så himla glad över att jag hittat en pojkvän som faktiskt tycker om och kika på ridsport! Dock är han lite mer team dressyr än hoppning då "hoppning är ju bara samma sak hela tiden". Väntar tills han börjar förstå dressyren och han ser att det är än värre när det gäller samma sak, haha!!
 
"Han går på smärtlindring, men han ville försöka ändå". Alltså, hur mycket smärtlindring/andra "hjälpmedel" är egentligen tillåtet inom ridsporten på den här nivån? När blir det liksom klassat som doping?
 
Är så himla glad över att jag hittat en pojkvän som faktiskt tycker om och kika på ridsport! Dock är han lite mer team dressyr än hoppning då "hoppning är ju bara samma sak hela tiden". Väntar tills han börjar förstå dressyren och han ser att det är än värre när det gäller samma sak, haha!!

Ja min man insåg ju det där väldigt snabbt tyvärr, så "bensprattlet" som han så fint kallar det får jag kolla själv på 😛
 
Ja min man insåg ju det där väldigt snabbt tyvärr, så "bensprattlet" som han så fint kallar det får jag kolla själv på 😛
Ja vi får se hur länge det håller i, haha! Han är dock väldigt pepp på att åka till Falsterbo. Han har redan planerat att han vill vara där hela veckan, och i princip betala vad det kosta vill för att alltid ha så bra platser på läktarna som möjligt. Tror han dock är mest pepp på att gå runt och se om de ställer ut några maskiner någonstans och dricka bubbel:D
 
"Han går på smärtlindring, men han ville försöka ändå". Alltså, hur mycket smärtlindring/andra "hjälpmedel" är egentligen tillåtet inom ridsporten på den här nivån? När blir det liksom klassat som doping?
De kan ansöka om dispens för läkemedel som inte är tillåtna annars (Therapeutic Use Exemption).
Annars så behöver de följa Wadas riktlinjer.

* The FEI defines the in-competition period as the period commencing one (1) hour before the beginning of the first horse inspection the day before a competition in which the athlete is scheduled to participate through to the end of the last competition at the event for that athlete or the sample collection process related to such competition.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I morgon onsdag startar hästfesten Gothenburg Horse Show i Scandinavium - bland höjdpunkterna under veckan finns bland annat världscupen...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa helg hoppar ryttarna de första hindren på väg mot världscupfinal i Göteborg nästa år. Oslo Horse Show är som alltid premiärtävling...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nyhet.nu) Nu i helgen är det premiär för årets säsong av världscupen i hoppning. Premiären sker i samband med Helsinki International...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp