Världscupen i hoppning

Det är smått fascinerande hur Lotta lyckas krångla till definitionen av "språng". Två försök och lika krångligt båda gångerna. :D
Började precis se sändningen, så har inte kommit dit än. Så jag kanske är fel ute nu, men det slog mig i bangenomgången (eftersom jag läste ditt inlägg innan jag började) att ordet språng används i två betydelser:
1. (Galopp)språng mellan hinder
2. Språng över hinder

Där engelskans obstacles - efforts- strides känns mindre förvirrande.
 
Började precis se sändningen, så har inte kommit dit än. Så jag kanske är fel ute nu, men det slog mig i bangenomgången (eftersom jag läste ditt inlägg innan jag började) att ordet språng används i två betydelser:
1. (Galopp)språng mellan hinder
2. Språng över hinder

Där engelskans obstacles - efforts- strides känns mindre förvirrande.

Det är precis där det går åt skogen för Lotta. ;)
 
Så glad över Ehnings vinst, men lite oväntat att Staut klantade sig så. :crazy: Jag gillar inte hans ridning så jag är ändå nöjd.
 
Började precis se sändningen, så har inte kommit dit än. Så jag kanske är fel ute nu, men det slog mig i bangenomgången (eftersom jag läste ditt inlägg innan jag började) att ordet språng används i två betydelser:
1. (Galopp)språng mellan hinder
2. Språng över hinder

Där engelskans obstacles - efforts- strides känns mindre förvirrande.

Hon definierade galoppsprång genom att prata om hinderdistanser och språng över hinder genom en uppräkning av antal hinder. Jag kan inte låta bli att tänka att det vore lättare att definiera det till en okunnig som ett "steg" och respektive ett "hopp".
 
Hon definierade galoppsprång genom att prata om hinderdistanser och språng över hinder genom en uppräkning av antal hinder. Jag kan inte låta bli att tänka att det vore lättare att definiera det till en okunnig som ett "steg" och respektive ett "hopp".

Vill man kan man ju säga nåt i stil med ”den sträcka det är från det att vänster framhov sätts i marken till nästa gång samma framhov sätts i marken” samt att olika hästar har olika långt däremellan.

Besökte Man o’ Wars grav och där hade de mätt ut hans galoppsprång. Mäktigt…
 
Hennes förklaring av vad som menas med "häst med mycket blod i sig" är även något långdraget. Det räcker med att säga att hästen har engelskt fullblod i sig. Det är lite petigt av mig, men ibland räcker det med färre ord.
 
Fast det är inte i den meningen hon säger att hästen har blod. Engelskt fullblod används sällan i aveln i dag.
Nej, jag vet, hon menar känslighet. Men det är ett uttryck som har sin rot i vad man avlat in i linjen, högt i blod syftar på fullblod. Jag vet inte hur aveln ser ut idag, men det finns oftast fullblod bak i ledet.
 
Blir faktiskt lite irriterad på hur undvikande de svarar så fort det handlar om kritik! Så som varför Guerdat inte tävlar GCT så är det först en lång utläggning om att han svarat på frågan i en längre intervju i en annan sändning (från i somras?) och sen mumlar de något om att köpa sig en plats följt av en lång utläggning i positivare ton att det faktiskt finns många tävlingsserier att delta i. Liksom, varför är de så platta och kan inte komma med kritik om något någonsin?! Här är det liksom inte ens deras åsikter utan någon annan som dessutom verkar ha framfört dessa i en annan SVT-sändning.
 
Blir faktiskt lite irriterad på hur undvikande de svarar så fort det handlar om kritik! Så som varför Guerdat inte tävlar GCT så är det först en lång utläggning om att han svarat på frågan i en längre intervju i en annan sändning (från i somras?) och sen mumlar de något om att köpa sig en plats följt av en lång utläggning i positivare ton att det faktiskt finns många tävlingsserier att delta i. Liksom, varför är de så platta och kan inte komma med kritik om något någonsin?! Här är det liksom inte ens deras åsikter utan någon annan som dessutom verkar ha framfört dessa i en annan SVT-sändning.
Ja, vad var det liksom. Kändes som att hon mumlade svaret och blev halvt avbruten. Hade inte klarat av att vara kommentator, man får ju inte säga någonting för då trampar man väl någon på tårna och blir av med jobbet.
 
Jag hade uppskattat om någon av kommentatorerna hade kommenterat på hästen som gick med tungan ute båda rundorna.

Lotta hade ju nån utläggning om betsling vid ett tillfälle, men inget om att hästen kan visa obehag tex genom att gapa eller ha tungan ute. Utan mer kring att ju enklare betsling desto bättre, men att nästan allt är tillåtet. Suck.
 
Blir faktiskt lite irriterad på hur undvikande de svarar så fort det handlar om kritik! Så som varför Guerdat inte tävlar GCT så är det först en lång utläggning om att han svarat på frågan i en längre intervju i en annan sändning (från i somras?) och sen mumlar de något om att köpa sig en plats följt av en lång utläggning i positivare ton att det faktiskt finns många tävlingsserier att delta i. Liksom, varför är de så platta och kan inte komma med kritik om något någonsin?! Här är det liksom inte ens deras åsikter utan någon annan som dessutom verkar ha framfört dessa i en annan SVT-sändning.
Jag ogillar det också men kan det inte ha något med public services opartiskhet att göra? Så för att föra fram alla argument Guerdat lagt fram så skulle de behöva väga upp med Tops kommentar på hans påståenden typ. Men det blir ju lite tramsigt att ens nämna det då, bara strunta i att prata om GCT när Guerat rider :confused: De nämner ju inte under en ritt av Bertram Allen i Falsterbo att han inte deltar i världscupen för att han satsar på andra tävlingar under innesäsongen, för det är ju helt irrelevant 🤷‍♀️
 
(Ligger fortfarande efter i sändningen men..) Jag gillade verkligen HvE's ridning! Het häst, men han bara satt där sjukt stilla i lätt sits. När det var dags för en förhållning såg det ut att vara lugnt tillbaka och inte det ryckande och slitande jag annars tycker att många ryttare pysslar med! Två tummar upp :)
 
(Ligger fortfarande efter i sändningen men..) Jag gillade verkligen HvE's ridning! Het häst, men han bara satt där sjukt stilla i lätt sits. När det var dags för en förhållning såg det ut att vara lugnt tillbaka och inte det ryckande och slitande jag annars tycker att många ryttare pysslar med! Två tummar upp :)

Han rider så stabilt och stilla! Jag gillar verkligen hur han rider!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I morgon onsdag startar hästfesten Gothenburg Horse Show i Scandinavium - bland höjdpunkterna under veckan finns bland annat världscupen...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa helg hoppar ryttarna de första hindren på väg mot världscupfinal i Göteborg nästa år. Oslo Horse Show är som alltid premiärtävling...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nyhet.nu) Nu i helgen är det premiär för årets säsong av världscupen i hoppning. Premiären sker i samband med Helsinki International...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp