Värmande liniment + täcke

Liten

Trådstartare
Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt hästen förut och då fått rådet av ET att massera lite med ett värmande liniment. Tidigare har jag använt arnika gel, och det gjorde jag idag också (busväder och riktigt öm häst trots täcke). Men jag funderar över alternativen. Jag har inte pysslat så mycket med liniment i allmänhet i mitt hästliv (ryggen på nuvarande, och lite på benen och insida lår på förra på ETs inrådan), och känner att jag inte har stenkoll när jag står framför de femtioelva sorterna i hyllan. Jag har förstått att vissa kan blistra om en täcker över med t.ex lindor, och jag lägger i regel på ett täcke efteråt. Det står inget om det på de har har hemma (Radital gel, arnika gel). Så, vilka sorter är ok att täcka? Vilka är inte det? Är gel generellt "mildare" än flytande liniment? Hm hm hmm :D
 
Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt hästen förut och då fått rådet av ET att massera lite med ett värmande liniment. Tidigare har jag använt arnika gel, och det gjorde jag idag också (busväder och riktigt öm häst trots täcke). Men jag funderar över alternativen. Jag har inte pysslat så mycket med liniment i allmänhet i mitt hästliv (ryggen på nuvarande, och lite på benen och insida lår på förra på ETs inrådan), och känner att jag inte har stenkoll när jag står framför de femtioelva sorterna i hyllan. Jag har förstått att vissa kan blistra om en täcker över med t.ex lindor, och jag lägger i regel på ett täcke efteråt. Det står inget om det på de har har hemma (Radital gel, arnika gel). Så, vilka sorter är ok att täcka? Vilka är inte det? Är gel generellt "mildare" än flytande liniment? Hm hm hmm :D
Arnika kan man både täcka och bandagera över. testar man ett nytt liniment är det alltid bra att testa en liten klick på hästen först på något lite mer okänsligt ställe än rygg innan man använder det "på riktigt" ifall de skulle vara överkänsliga mot någon ingrediens.
Back on track täcke är oxå super för hästar med lite känslig rygg som behöver lite extra cirkulation i musklerna. (dock inte i kombo med liniment)
 
Radital tycker jag är bra. Jag täckar över ibland, om det gäller ett tunnt täcke, på vintern vågar jag inte. Sen beror det nog också på hästen, en häst jag hade höll på att klättra ur boxen av Radital på ryggen, utan täcke.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite funderingar kring dethär med liniment. Senaste året har jag bara använt arnika gel på min ponny, speciellt på ryggen när...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: jozzan1234
·
Hästvård Från början: Dotterns ponny blev väldigt stel i bakbenen efter ett rejält regnväder en natt i slutet av augusti (hon gick ute dygnet...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: jamman
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp