Värme i ben

Vintersol

Trådstartare
Min häst hade varit orolig i hagen och rusat runt en del innan det upptäcktes.
Brukar vara lugn ensam i vanliga fall..
Nu har han varit värmeökad i vänster fram, insida av skenbenet vid senorna.
Ingen svullnad, ingen hälta.
Värmen kommer och går lite.
Ibland känner jag det inte med händerna men jag har en ir-termometer som visar en värmeökning på ca 3 grader.
När jag känner det själv brukar värmeökningen vara omkring 5-6 grader.
Hästen är torr o fin i benet. Ömmar ingenstans.
Har skrittat honom nu sedan 1 v tillbaka.
Ringer veterinären imorgon för rådfrågning.
Vad tror ni? Vad skulle ni ha gjort? Ringt vet eller avvakta?
Blir nojig för senskada..
Men samtidigt tycker jag han borde vara besvärad om det vore en senskada?
Har läst att man ska avvakta ca två veckor från skadetillfället innan man kan se skadans utbredning på ul-ljud.
Kyler benet med kyllera till natten.
 
Min häst hade varit orolig i hagen och rusat runt en del innan det upptäcktes.
Brukar vara lugn ensam i vanliga fall..
Nu har han varit värmeökad i vänster fram, insida av skenbenet vid senorna.
Ingen svullnad, ingen hälta.
Värmen kommer och går lite.
Ibland känner jag det inte med händerna men jag har en ir-termometer som visar en värmeökning på ca 3 grader.
När jag känner det själv brukar värmeökningen vara omkring 5-6 grader.
Hästen är torr o fin i benet. Ömmar ingenstans.
Har skrittat honom nu sedan 1 v tillbaka.
Ringer veterinären imorgon för rådfrågning.
Vad tror ni? Vad skulle ni ha gjort? Ringt vet eller avvakta?
Blir nojig för senskada..
Men samtidigt tycker jag han borde vara besvärad om det vore en senskada?
Har läst att man ska avvakta ca två veckor från skadetillfället innan man kan se skadans utbredning på ul-ljud.
Kyler benet med kyllera till natten.

Om det ENDA är en så liten värmeökning att du knappt ens känner den med handen, så vet jag inte varför du oroar dig så. Om det inte finns tillstymmelse till hälta eller svullnad, så hade jag ridit på som vanligt.
 
Jag slutade noja över sånna små grejer för längesen. Så länge hästen inte visar någon hälta, puls, svullnad , inte blir mer varm och man får ta och klämma hur som helst så brukar det inte vara någon fara. Rid på du, märker du på nått sätt att hästen har ont så åk till veterinären.
Herregud en ir termometer skulle ju göra att man alltid fick gå och vara orolig över att hästen är skadad...
 
Jag slutade noja över sånna små grejer för längesen. Så länge hästen inte visar någon hälta, puls, svullnad , inte blir mer varm och man får ta och klämma hur som helst så brukar det inte vara någon fara. Rid på du, märker du på nått sätt att hästen har ont så åk till veterinären.
Herregud en ir termometer skulle ju göra att man alltid fick gå och vara orolig över att hästen är skadad...
ja ni har nog rätt!
Jag är nojig av mig.
Men nåt är det iaf, ikväll var han lite ifylld i benet högt upp både in o utsida. Ca 6-8 grader varmare.
Pratat med vet som råder mig att skritta uppsuttet en v till o se vad som händer.
Jag är väldigt noga och känner o klämmer lite väl mycket kanske:)
Tack för svar
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 155
Senast: Robina
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 778
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 213
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 391
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp