Värmedyna

Abova

Trådstartare
Nu när det börjar bli kallt och rått ute blir de många timmarna i stallet lite kalla för hunden. Lägger jag ut lite hästtäcken i stallet på golvet går hon ibland och lägger sig där men ännu populärare är det att ligga kvar i bilen som jag ställer upp på gårdsplanen med dörr eller baklucka uppe medan jag går in och ut ur stallarna.
Är det riktigt rått och kallt får hon ha täcke men jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja erbjuda en värmekälla att ligga på. Även för de stunder hon ligger kvar i bilen ett tag medan jag trättar något ärende.

Jag skulle således vilja ha någon form av värmedyna och undrar lite vad som finns?

Värmedynda på 12 volt?
Jag har ju 12 volt i kombiutrymmet men vågar man lämna en sådan på när man inte är där, tänk om hon tuggar på kabeln ( 12 volt dör hon ju i och för sig inte av men... tänk om den kortsluts, börjar brinna ... :crazy:

Finns det några andra varianter som inte drivs av el?
En vän hade hört om en dyna som värmdes upp av att hunden rörde sig , som de där handvärmegrejerna med kristaller.. någon som hört om något sådant?

En annan variant sklle man värma i mocrovågsugn men det är ju sällan jag har någon sådan att tillgå när jag behöver.

BoT , visst men ger det verkligen någon extra värme ?
 
Sv: Värmedyna

Jag köpte en "filt" på djur maga*inet som har luftkanaler insydda.. Den leder bort värme på ena sidan och håller in värmen på andra. Den var ganska dyr, ska googla om vad den heter..
*återkommer strax*
 
Sv: Värmedyna

Jag skulle kunna tänka mig att använda en 12V därbak, OM jag på något vis kan bygga in ett litet skydd. Någon fiffig metallgrej att dölja sladden/uttaget med liksom - då alla andra material förstörs inom sekunder av Monstret annars..

Annars har jag faktiskt ingen aning om vad som kan hålla värmen uppe lika bra. Det mesta verkar bara hålla värme en kortare stund. Jag har ju också samma typ av päls på mina, och dom har termotäcken på sig numera i bilen/stallet/väntar på annat. Men den lilla fryser rätt lätt ändå, dom vuxna verkar inte vara kalla än - det kommer vid minusgrader.
 
Sv: Värmedyna

Jag skulle kunna tänka mig att använda en 12V därbak, OM jag på något vis kan bygga in ett litet skydd. Någon fiffig metallgrej att dölja sladden/uttaget med liksom - då alla andra material förstörs inom sekunder av Monstret annars..

Annars har jag faktiskt ingen aning om vad som kan hålla värmen uppe lika bra. Det mesta verkar bara hålla värme en kortare stund. Jag har ju också samma typ av päls på mina, och dom har termotäcken på sig numera i bilen/stallet/väntar på annat. Men den lilla fryser rätt lätt ändå, dom vuxna verkar inte vara kalla än - det kommer vid minusgrader.

Jo det är ju det där med tuggandet och gnagandet som jag inte riktigt känner mig lugn med.

För ett antal veckor sedan skulle jag sätta på vattnet i ridhuset, jag satte i sladden till pumpen i eluttaget men inget vatten kom.
Följde sladden hela vägen ner till bäcken och konstaterade att en skarv var urdragen ... hmm konstigt tänkte jag och greppade uttagen i varsin hand och tryckte till varpå det sa POFF ett par meter bort, där var kabeln nämligen helt AVGNAGD!:eek:

En liten rävunge kanske? ( har tuggat i sig ett par grimmor förr för mig) men kanske än mer troligt min lilla Terminator som ett par dar tidigare hade väldigt roligt nere vid ån när jag mockade.
Jag var bara glad att hon inte valde en kabel med el på, och jag är lite kabelnojig efter det!

Så visst med en 12 volts kabel kanske hon lär sig en nyttig läxa om hon tuggar av den eftersom det inte ger så mycket mer än en ordentlig kyss men däremot är jag då orolig över kortslutning och brandrisken, och den oron finns ju med ett batteri också så ännu hellre en variant helt utan ström.

Dessutom har jag ju valp nmr 2 på ingång så även om den här fröken kommer ur sin värsta tuggålder snart så är ju nästa hund lagom där då och tar över
 
Senast ändrad:
Sv: Värmedyna

BoT , visst men ger det verkligen någon extra värme ?

Ja det ger extra värme eftersom de keramiska trådarna värms upp av den värme som hunden ger ifrån sig men värmen försvinner inte genom täcket utan stannar kvar där.
Brukar känna under med handen när vovven haft på sig täcket och det brukar verkligen vara varmt och skönt.
 
Sv: Värmedyna

Nej, det finns ju fler aspekter utöver att hunden i sig kan få en stöt. Jag tror nog att någon form av metallskydd är det enda jag skulle våga lämna valp/unghund med i bilen faktiskt..

Om jag köper en "buss" nästa år som nästa bil, ska jag installera värme och kyl där bak för hundarnas skull, men det är ju ett rätt så avancerat - och säkerligen kostsamt - ingrepp att göra. Det kommer att gå på eget batteri, så att både värme och AC kan fungera hos hundarna även om bilen är avstängd, så att jag med gott samvete kan ha dom med året runt.
 
Sv: Värmedyna

*KL*

Om elfritt skulle jag rek BoT. Annars finns det värmedynor som kan drivas både på 230 V/12V/batteri.
 
Sv: Värmedyna

hmm ingen mer som har förslag, finns det verkligen inga fler "mekaniska" alternativ?

Ingen som har hört om någon variant med en kemisk reaktion som alstrar värme, eller som laddas upp ex av 12 voltsystemt men som håller värmen när man sen kopplar bort den?
 
Sv: Värmedyna

Jag funderar över samma sak och har fastnat för "microvågugnslösningen", dvs en dyna som värms i micron och sedan skall hålla värmen i ganska många timmar. Jag är dock tveksam till om de verkligen funkar så länge som det sägs enligt tillverkaren, någon som vet?
Tills vidare har vi en frigolitdyna som faktiskt reflekterar riktigt bra men jag skulle vilja ha något som ger värme, inte bara reflekterar.
 
Sv: Värmedyna

De jag har pratat med säger att det funkar sådär, först jättevarma ( för varma) sen svalnar de tyvärr fort.
Själv vill jag inte heller vara beroende av att ha en micro i närheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Värmedyna

Jag har lagt in en fårskinns fäll i bilburen den verkar väldigt uppskattat av hunden, hon verkar inte alls frysa när hon ligger på den jämfört med dynan hon hade innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
V
Hundhälsa I sin biabädd intill elementet, med en mikrovärmd vetesäck gömd under fleecefilten, ligger hon just nu och njuter efter en promenad...
Svar
16
· Visningar
7 605
Senast: Berin
·
Hästhantering Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc. 8 - 20 är...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: Bonyana
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 419
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp