Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc.

8 - 20 är egentligen 'i snålaste laget' för mig, och var en påtvingad lösning för att ge svårfödda fbl tid att hinna äta ikapp inne då jag inte kunde ge mer i hagen pga lättfödda ponnyn.

Nu har jag två lättfödda ponnyer, så på det viset är inga problem. Det har fått ligga kvar på 8 - 20 dock, mest av gammal vana och lathet. Båda hästarna är väldigt enkla och behändiga med det här ute/inne, de säger inte ett knyst om de så tas in kl 18 en dag, utan de är nöjda överallt där det finns mat/kan tänkas serveras mat helt enkelt :devil:

De varken hänger på grinden eller är nödbedda att komma in, utan endera kommer de ner till grinden när de hör att jag stökar i stallet, eller så ropar jag och de kommer. Oavsett klockslag.

Ut vill de på morgonen, men om jag kommer 5 eller 9 gör dem inte så mycket sålänge inte maten är tvärslut. NÄR jag väl kommit vill den lilla uuut dock, medan den större är mer intresserad av frukost. Den serveras normalt ute, men ges den inne så inga problem alls. Den lille äter inte sålänge jag är i stallet, men går jag igen så 'okej, frukost inne'. Den lille är inte lika huuungrig som sin större kompis dock.

Nu håller jag på och trixar lite med foderstaterna och ffa givorna, och skulle behöva endera skjuta insläppet till 22, eller tidigarelägga det till 18. 22 innebär ju mer tid ute, och iaf teoretiskt några till kalorier förbrukade av rörelse. 18 innebär att min mor slipper en massa intag då jag kan ta in när jag jobbar natt, det innebär också en mindre fodring i hagen - dvs lite arbetsbesparande för mor. (Mer jobb för mig som ska mocka åt dem dock..)
18 innebär lättare att gå ner och 'pyssla lite' när jag är hemma, och möjligheten att se så 'allt är som det ska', dvs att ingen inte druckit, ätit dåligt eller så, innan det stängs för natten.

Så, finns för- och nackdelar med både givetvis. Men med tanke på att det är januari, mörkt som i graven, kallt och jävligt och en massa andra bekvämlighetsfaktorer som underlätta för mamma, så ligger ju 18 rent egoistiskt närmast till hands. Men då är det fasligt 'kort' utetid med mina mått mätt. Frågan är ju om herrarna kommer bry sig/påverkas?

Så ni som av en eller annan anledning fått korta utetiden med ett par timmar (men ändå har rimlig utetid, inte 8 - 12 eller så) - har era hästar reagerat något, och i så fall hur?

Stora ponnyn är 4 år btw, van att gå in på nätterna (eller dagarna sommartid) sen han var åring iaf, lilla ponnyn är 10 år och har senaste åren gått på lösdrift, dock inte reagerat alls på att gå in på nätterna här (kom hit vid lucia).
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Jag har ibland haft kortare utevistelser av olika skäl men aldrig märkt så mkt på hästarna att de tyckte det var pest. Däremot så hade jag ju fulltränade hästar och var livrädd för korsförlamningar och annat så jag försökte ha ute så mkt som möjligt. Hästarna kommer nog inte tycke det är konstigt alls och din mamma är nog glad att slippa släppa in kl22.
MAn får anpassa sig och hästarna är nog lika glada i alla fall. när får man ser bilder på hela E? *skrattar*
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Det finns ju sådana bilder utlagda, du har missat dem =)

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Jag vill oxå ha mina hästar ute så länge som möjligt men nu när det har varit som kallast har dom gått ut runt 8 och kommit in vid 18 det har vartit helt ok. Men i vanligafall brukar jag ta ut dom vid 6-7 tiden och så får dom komma in runt 20 och det har funkat bra ända tills nu då mitt ena sto har fått för sig att när det börjar bli mörkt då ska hon in, och hon bara vandrar vid staket och tar jag inte in henne då så börjar hon springa mot staketet och tvär nitar vid ingången. Är rädd för att hon ska skada sig eller hoppa över så jag får lov att ta in dom runt 17 nu :( hästarna är nöjda men inte jag.
Dom har fri tillgång på mat ute men stoet ska in ändå. :S
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Mina hästar som går på lösdrift vill inte vara inne alls. Fick tvinga in dem strax innan jul efter ett snöoväder för kunna bryta av istapparna från pälsen på dem och få dem torra. Men det skedde under kraftiga protester med mycket sparkande i boxväggar och dörrar.
Men de som står i box på stall vill inte gärna vara ute så länge trots fri tillgång på foder i hagen. De har inget emot att stå inne hela dygn om det är så, bara maten serveras så är det OK. Så de är mer än nöjda om de får komma in efter någon timme och tycker matte är pest som låter dem vara ute 12 timmar i normafallet.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Kan dom inte gå ute tills den senare tiden när du inte jobbar och komma in lite tidigare när du jobbar?

Du jobbar:
Hästarna kommer in vid 18.00 och får då hö i boxen.
Vid 22.00 får dom natthö av din mamma.

När du inte jobbar:
Hästarna får hö i hagen vid 18.00.
Vid 22.00 får dom komma in och får då hö i boxen.

Jag tror att dom vänjer sig vid att få mat vid olika tidpunkter, och om dom då får komma in eller ej tror jag är mindre viktigt!

Hoppas att du kommer på en lösning som passar er!
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Visst kan man göra så, de är vana med flextid även nu så det bekymrar dem inte alls så att tiderna är olika =) Dock gillar ju jag att ha en 'till' koll efter de kommit in, det jag skrev: "18 innebär lättare att gå ner och 'pyssla lite' när jag är hemma, och möjligheten att se så 'allt är som det ska', dvs att ingen inte druckit, ätit dåligt eller så, innan det stängs för natten."

Men jag kan ju för den delen ta in nio då. Men om det sas inte gör dem något egentligen, är det ju lättast ha en och samma tid ungefär.

Framåt våren däremot kommer de gå ut längre oavsett, men då blir det mindre fodringar ute med.

Tog in 18.30 igår, och det var drygt att mocka, men annars tycktes de inte bekymras alls över tilltaget, men en gång är ju ingen gång sas.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Gud vad du gör det svårt för dig själv, att du orkar :eek:

dina hästar går ute minst 10 timmar om dagen. Och som du skriver, de är nöjda med vilket, oavsett om det är 18 eller 20 de går in. vad är problemet? självklart ta in dem 18 om det underlättar och de är nöjda.

har aldrig varit med om att två timmar hit eller dit spelar ngn som helst roll på hästar som går ute så pass mycket.
däremot på hästar som går ute max 8 timmar, gör ett par timmars skillnad mkt negativ effekt. I min erfarenhet alltså : )
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Inte så jobbigt fundera? =) Däremot är det mycket möjligt att jag krånglar till det i onödan/funderar i onödan. Men det får jag ju reda på om jag frågar. Men som jag skrev i grundinlägget, så sitter ju mycket i att jag tycker redan 12 h är lite. Däremot inte sagt det ÄR det rent allmängiltigt, men för MIG är det det, då jag är 'bortskämd' och van med långa dagar och alltid haft det innan. Dock har jag också haft ett par hästexemplar som direkt protesterat om man slirat minsta på utetiden, vilket satt sina spår kanske (dvs att jag förväntar mig/är rädd det kommer att komma en 'reaktion' om jag minskar mer. Fastän 'normalhästen' inte generellt bryr sig ett skvatt.). Men därför jag frågade efter andras erfarenhet i samma ämne.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Våra hästar går ute från 6-7 på morgonen och in 22 normalt.
Däremot får dom komma in om det är riktigt dålig väder och då fått komma in vid 8 och har inte märkt av någon skillnad i temperament eller att dom mår dåligt utav det. Nattmaten får dom alltid vid 22 och då passar jag även på att mocka det dom hunnit göra under tiden = mindre jobb dagen efter.

Hästarna bryr sig inte nämnvärt men jag märker att dom blir stela av att stå inne längre tid. Därför tycker jag det är viktigt att dom ska vara ute så länge som möjligt. Men är det dåligt väder vill dom in och står och trycker vid grinden. Men aldrig att dom får komma in tidigare än 8.

Sedan kan jag tycka att har man tagit sig an att ha häst så får det vara obekvämt med att åka upp till stallet fler gånger om det behövs, nu har jag för visso stall hemma men det spelar ingen roll, jag får ändå gå ut lika många gånger om inte fler när hästarna kommer in tidigt. Det tar tidsmässigt längre tid att ta in dom tidigare då det är ett moment till.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Jag har också stall hemma, så ingen fara alls så.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Jag märker inget alls på mina, de traskar så gärna in tidigt om det skulle vara så. De är inte tossiga på morgonen heller, ser till att de har grovfoder så att det räcker.
Jag har en 7åring quarter, en 4årig app quarter, en 7årig welsh.
Det har hänt att de fått komma in 16 på em och ut 9 morgononen efter, de dog inte. Men de fick vara ute betydligt längre samma dag.
Släpper ut ungefär samma tid varje dag (mellan 07.30-08.00) In blir lite oregelbundna tider, vill dock att de är ute så mkt som möjligt, har eget stall.
Inackorderingen som e ett spattigt halvblod (opålitligt stoooort kräk:D) är lite ovan vid att gå utan klocka men hon vänjer sej mer och mer. Har bara stått här i 3veckor. (van att vara ute mellan 09-16 från förra stallet)
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Mina hästar går i vanliga fall ute 05 till 21. Ibland kommer de in senare och ibland blir det tidigare (eget stall och in/utsläpp måste anpassas till arbete och andra aktiviteter).

Denna vintern är tiderna 05 till 19. Den ena lättfödd, den andra svårfödd och helt plötsligt fungerar inte fri tillgång längre. Jag märker ingen skillnad alls på mina hästar. Det blir något skitigare i boxarna men det är marginellt. Jag går alltid ner och gör en sista koll av hästarna vid 22 och slänger jag då ut det bajset som har hunnit bli så märks ingen skillnad alls.

Jag tror inte det påverkar hästarna när de ändå har så mycket utevistelse. Skulle du däremot ha dem ute 8-12 endast och minska ner 2h på den tiden så tror jag det skulle bli märkbart men nu? Nej, jag tror inte du märker något.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

*kl*

Våra brukar vara ute 9-20.45 vintertid men äter 2 mål inne i ca 2.5-3 h beroende på väder vilket ger ca 9 h utetid om vi inte rider. Rider vi så försvinner i princip ett utepass. Är det riktigt trist väder så står de inne sista utepasset (typ massa blåst så de inte vågar gå upp i skogen eller massa nederbörd, har hänt 2 gånger denna vintern) eftersom stoet annars bara går o ställer sig under taket och står prick still tills de kommer in. De gångerna bryr hon sig inte alls, hon är en riktig utegalning annars och blir väldigt upprörd om hon står inne för länge/för mkt men samtidigt så vill hon inte alls gå ut i dåligt väder så när hon är inne så är det "självvalt" och därmed lugnt.

Min valack är en äkta innehäst, han hade kunnat stå inne och äta dagarna i ända. Det är inte förrän han kommit ut han kommer på hur kul det är att busa runt i hagen :D

Så även om vi har betydligt mindre utetid än dig så påverkas inte våra hästar av att vara inne extra i de fallen då vädret är trist. Och förr stod de alltid inne på kvällen (hade man tagit in hästarna var det ju inte en människa som släppte ut dem i mörkret igen :eek: suck) helt utan protest (från stoet som i yngre dagar var en riktigt ragata att ha i box, på 5 min extra vid lunchtimmen inne hann hon vända upp och ned på boxen och skrek hysteriskt när man skulle släppa ut henne, det berodde inte på att de stod inne kvällstid dock ,det satt kvar låååångt efter det - hon har snarare blivit lite bekvämare med åldern). Härligt att man kommit lite längre i sin hästhantering än då åtm...
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Enda skillnaden är mer skit i boxen, helt enkelt. Och hästar som är mycket ivriga att komma ut på morgonen, men inte vilda. Bara uttråkade antagligen.

Våra kan gå ute allt mellan 10-15 h beroende på årstid, väder och sådär.

En sista nattkoll förstår jag inte riktigt varför man ska ha... då kan man likväl noja över att de inte äter/dricker i hagen eller att de står med ett brutet ben eller en pinne i ögat... Vi har på 20 år råkat ut för ett missöde på natten, en häst fick tarmvred och dog på morgonen. Då hade man väl fått nattkolla runt 3 på natten för att ha upptäckt det i lagom tid, men det finns ju knappast på världskartan?
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Ang nattkoll så är det mest att det känns bra. Har ju vid ett par tillfällen just vid den märkt att någon häst inte mår helt bra. T ex att det mellan näst sista och sista fodringen inte ätits som det brukar, eller det inte skitits någonting - sådana saker.

Bryta ett ben eller få tarmvred kan de ju vilken tid som helst på dygnet, och 5 minuter efter koll om så är. Men just att kunna fånga upp de där indikationerna på att någon ev inte mår bra är en fördel.

Nu har det ju inte direkt ofta hänt just att man märkt ngt mellan de två fodringarna, det vore ju lögn att påstå. Inte heller att de var mer drabbade av kolik/annat när de kom in kl 22 och stallet släcktes och det var det.

Men i grunden gillar jag just att ha en 'check' innan natten, att det dricks/äts/skits/betes/mås normalt liksom. Samma anledning jag gärna (även den korta men underbara period när de kan gå ute dygnet om utan att insekterna är en plåga) tar in ett par timmar på dagen, få lite individkoll på dem.

Inte på något vis avgörande, och tiden mellan intag och koll behöver inte vara jättelång. Men det är en liten fördel jag tycker om helt enkelt, lite extra trygghet kan man väl kalla det antar jag.
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Nattkoll tycker jag är väl motivierat med anledningen att sprida ut kollen på hästen så mkt som möjligt för att ha så klar bild som möjligt över den. Eftersom natten (hos oss) är långsta tiden utan koll (sova oxå kanske :angel:) så görs en koll "så sent som möjligt". Sitter jag upp till 2 går jag självklart inte ut och stör de små liven utan vi har en ganska gemensam släckning som passar alla dagar. Inte särksilt sent heller.

För de flesta blir väl nattkollen sista fodringen och det funkar väl så länge man inte fodrar natt 17 o släcker och sedan morgonfodrar 09 typ kan jag tycka. Då hade det ju varit trevligt med en natt koll framåt 21 åtm.

(fast jag skulle ju heller aldrig lämna hästen utan koll i hagen 10 h - det tycker jag är ännu värre, iaf för min oro)
 
Sv: Ni som minskat ner hagtid, har ni märkt någon skillnad?

Jag tycker det låter som om dina hästar har en ansvarsfull matte som gör allt för att tillgodose deras behov:) Och de verkar flexibla i sin inställning.
Jag tror eg inte att du behöver oroa dig för vilken lösning du väljer för hästarna kommer säkerligen att må bra ändå. Utan besluten kan du nog lägga på de rent praktiska skälen....mockning, mamma mm

Hemma går hästarna normalt ut 5:15 och in 20-21. Två av dem (ponnyerna) kan lika gärna gå in tidigare och ut senare utan att jag märker någon skillnad på deras humör el mående. De två gamla halvbloden däremot, de gör upp racerbanor i boxen om jag kommer ut efter 6:30 på morgonen och kopplar inte av i boxen innan nattsläckningen om de kommer in tidigare. De äter all frukost ute och kan ha hö kvar på morgonen så det är inte av hunger....Båda två motioneras regelbundet och är def inte understimulerade. Så som du förstår så har jag inte sovmorgon så ofta....vill inte att de ska stressa och jag vill inte mocka efter dem:devil:!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 634
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 061
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp