Värmesystem

MiniLi

Trådstartare
Vi har i dagsläget vattenburet system som värms med en kombipanna (ved/olja/el). Som det ser ut nu så har vi elen på i "bakgrunden" och eldar flera gånger per dag. Har en stor vattentank men då huset läcker värme går det ändå åt fort..

Helst skulle man vilja borra för bergvärme och slippa veden helt men det kostar ju en del.

Funderar på det här med luft-vattenpump. Hur funkar det?
Går det att koppla in en sån pump till vårt befintliga system?
Vad kan det tänkas kosta?
Då skulle vi kunna kombinera luft-vattenpumpen med vedeldning.

Sista alternativet jag funderar över är en luft-luftvärmepump. Antar att det är det absolut billigaste alternativet investeringsmässigt men kommer ju bara kunna användas som komplement i vissa rum på nedre våningen. Sänker förmodligen inte vår elkostnad så mycket men kan öka komforten då det i dagsläget blir väldigt kallt där nere..

Någon som har erfarenhet av de olika alternativen?
Hur funkar det?
Vad kostade det att köpa + installera?
Vilka märken ska man kolla på?
 
Sv: Värmesystem

Jag är i exakt samma sits och håller på att själv fundera på om jag ska byta system eller förbättra mitt befintliga, just nu lutar det åt det sistnämnda.

En Luft/vatten värmepump går att koppla på befintligt system, ett riktigt bra med varmvattenberedare och helt kittet kostar från 60,000kr och uppåt.
Berg och jordvärme kostar runt 100,000kr att sätta in vad jag förstått och drar ändå en hel del el i förbrukning.
Luft/luft värme pumpar kan man köpa för runt 5000kr och uppåt och drar inte kanon mycket el om man köper en med bra, hmm är det COP värde det heter?

Du säger att ert hus läcker luft, går det göra nåt åt det? Isolera golv, byta/renovera fönster tilläggsisolera vinden etc?
Om sånt går att göras så skulle jag satsa på det först, annars kommer ju värmen ändå försvinna ut oavsett om ni byter system.
 
Sv: Värmesystem

Ja, det finns jättemycket som skulle behöva åtgärdas på huset.
Men vi hyr bara och vill inte lägga pengar själva. Hyresvärden är inte intresserad av att lägga några stora summor heller. Jag vill hitta en bra lösning som är tillräckligt billig för att hyresvärden ska bli intresserad av att göra nåt åt saken..
För vår del skulle det göra stor skillnad att ha stabil värme (vi kan ju inte elda dygnet runt) som inte ger en skyhög elräkning.

Ang varmvattenberedare - det finns ju redan i det befintliga systemet, måste man köpa en ny?
 
Sv: Värmesystem

Jag tror inte det, för när jag pratade med en försäljare så hade jag ingen separat vvb så därför behövde jag ju en. Sen har jag också hört att man kan köpa det i två delar, dvs själva lvp först och sen vvb.

Jag hade nog lagt fram en åtgärds plan på att täta huset först! Det är billigt i förhållande till dyra investeringar.
Isolera vinden kostar inte mycket om man gör det själv (ni kanske kan hjälpas åt ni + hyresvärden?) isolering på rulle som läggs i 2-4 lager beroende på befintlig isolering (omlott) rullar man ut rätt fort.
Lyfta upp golv är mindre smidigt om man nu ändå inte ska byta golvet förvisso men genomförbart. Sätta i LE glas i fönsterbågarna etc.

Har just spenderat en stund på nätet på att forska kring pellets brännare och det verkar finnas brännare att köpa till de flesta äldre pannor som vedeldas. Sen kan man ganska enkelt bygga ett veckor/månads förråd som fyller på pannan utan man själv behöver lägga sig i.
Är man lite händig så fixar man nog ett sånt i ett nafs - finns ritningar på nätet.
Brännare kostar ca 15,000-20,000kr nu vid snabb sökning. Kanske kan vara nåt?
 
Sv: Värmesystem

Åtgärdplan är ett kapitel för sig. Jag förstår ju också att det är bättre att börja i den änden men nu är det inte jag som bestämmer.

Vad kostar pellets?
 
Sv: Värmesystem

UNgefär samma läge här. Huset läcker värme, innan hade vi elpatron (underdimensionerad) samt vedeldning. Vattenburet system. INGEN accumulatortank.

Dvs man fick elda som en besatt på dagarna, på nätterna gick elpatronen, och det var kallt som satan vintertid när man inte eldat (eller ja, okej 14 - 16 grader då...) trots att elräkningarna skulle värmt en modern 100 kvm villa med direktverkande el..

Hade också helst borrat för bergvärme men det blev för dyrt. Valet föll tillslut på pelletspanna.

Kostade 2006 (har jag för mig) 60 000 kr för 'allt'. Vi valde att behålla vedpannan för att kunna hålla värme via att elda med självcirkulation vid strömavbrott, men tog ut vedspisen i köket (ingen källare..) och satte in en pelletspanna och ett litet pelletsförråd. Hade blivit ett större om vi inte behövt ha eländet i köket. Hade vi valt att konvertera vedpannan och sätta in en pelletsbrännare bara hade det blivit billigare.

Det kommer att gå med vinst den dag lånet är färdigbetalt, och det blir inte dyrare fram till dess. Däremot är det jämn värme, DYGNET RUNT (sätta fötterna på varma golv på morgonen :love:) och det är fasiken så mycket mindre jobb!

Jag ÄLSKAR pelletsvärmen (men pannjäveln, jag skulle INTE rekommendera ngn att köpa det märket...).

Vi gör av med pellets för ca 2000 - 2500 kr i månaden vintertid (1 pall), och då som sagt värmeläcker huset och jag har, hmm..en förkärlek för tropisk inomhustemperatur *harkel* (Nuvarande temp i rummet jag sitter i, 24.3 grader....). Då köper vi pellets pallvis en pall i taget (en pall är 800 kg typ, kan kolla exakt om du vill), om vi haft en källare och kunnat ha större pelletsförråd och/eller bättre lagringsplats hade man kunnat få ner priset en hel del genom att köpa ett årsförbruk/gång.
 
Sv: Värmesystem

Det är just det där med jämn värme jag vill ha, vi har också sjukt kallt på vintern!
Som värst har jag nu på hösten haft 12 grader inomhus. Nice... :cool:

Har vi elen på i bakgrunden håller det sig varmt - men dyrt!

Ska fundera på pellets men känner mig lite tveksam..
 
Sv: Värmesystem

Vad är det du är tveksam över? Kanske kan bidra med erfarenheter som gör det lättare att bestämma sig.
 
Sv: Värmesystem

Min kompis köpte en beg. pellets panna för 12,000kr tror jag det var, hennes hus är på ca 90kvm bo/biyta och oisolerat (läcker som ett såll) Hon gör åt 6 pall pellets på 1 år ganska exakt. Pallarna kostar allt mellan 2000-2500kr har jag sett, men det skiljer sig säkert lite runt om i landet men jag vet att man får rabatt om man köper mycket på en gång. Hon är jättenöjd men valde att komplettera med en billig luft/luft värmepump för att ha det någorlunda varmt när hon kommer hem efter jobbet och på morgonen.
(hon fyller på manuellt)

Nackdelen med en pellets panna är att man får precis som med en ved panna fylla på den manuellt om man inte bygger något som sköter sig självt. Samma om man köper en brännare att integrera med befintlig panna.

Är det ett enplanshus? Öppen planlösning? Hur stort? Vind?
Jag har 2våningshus med typ oisolerad vind, ingen öppen planlösning. Min luft/luft pump försörjer min nerevåning rätt bra, höll 21 resp 19 grader imorse trots ganska många minusgrader i natt. Att tilläggsisolera en vind på 50kvm går på mellan 3000-4500kr beroende på hur många lager isolering man lägger, om man gör det själv. LVP kostar runt 12000-15000kr för en bra.

Enbart min LVP går nu, snart kommer jag slå på min elpatron som stöd eftersom jag behöver öppna upp ett nytt dörrhål till köket för att LVP ska ha bäst effekt dit, nu behöver jag ha dörrarna stängd för att all värme inte ska rymma i hallen och uppför trappen. Så köket börjar bli lite kallt nu.
Sen när det inte räcker med LVP och elpatronen som stöd så kommer jag börja elda lite också. De tre grejerna i kombination borde inte ge så mycket arbete men ändå inte så dyr räkning.
 
Sv: Värmesystem

Fast hur menar du med fylla på manuellt?

Vi fyller ju på förrådet manuellt, men sen sköter pannan sig ju själv? Känner av utetemperatur, panntemperatur och ut- resp invattentemperatur, och så matas pellets i lagom takt in för att upprätthålla inställda temperaturer.

Vi har ett LITET förråd och fyller 1 gång/vecka. I övrigt så tömma aska då, och sota den ibland (själv, förutom det sotaren gör).

Så jag förstår inte det där med kallt på eftermiddagen? Här blir det inte kallt förutom om pannan stannar (pga pelletsbrist, för mkt aska eller så, händer sällan). Skulle det imorgon bli plus 20 grader justerar pannan automatiskt efter det, och skulle det imorgon bli minus 20 ute så justerar pannan efter det.

Dvs ljusår från vedeldningen, och visst fylla själv - men en gång per vecka. (Mindre än så med större förråd)
 
Sv: Värmesystem

luftvatten sköter ju sig själv går på det befintliga systemet och den som exet har har ju en inbyggd vvb plus elpatron. Ett av de dyrare märkena men kostade 99000 minus rotvdrag.. Har redan dragit ner hans förbrukning till mindre än en tredjedel och det är varmt;) dock vääl isolerat hus
 
Sv: Värmesystem

Vad ingick i de där 99000?

Det blir ju nästan lika dyrt som att borra..
 
Sv: Värmesystem

Främst att det ändå bli en relativt hög månadskostnad, vi har ju gratis ved men pellets måste man köpa. Fast vi skulle visserligen inte ha någon tropisk värme, kanske 19-20 grader. Tror du det skulle göra mycket på din månadskostnad om du sänkte några grader?
Fördelen är som du säger att det mer sköter sig självt.. Och man slipper vakna i ett svinkallt hus.

Men om man sätter in pelletsgrej i befintlig panna, kan man ha automatisk påfyllning och så då också?
 
Sv: Värmesystem

Ja man kan ha automatisk matning då med.

Vi hade också gratis ved, men samtidigt så elräkningen sjönk ju som en sten iom pelletsen.
Sålänge lånet finns, så ligger det som sagt på ungefär samma kostnad som innan, med ved + el. Så tjänar inga pengar där - men jobb (slippa kapa, klyva, stapla och böra ved), tid samt arbete. Och som sagt då för samma pengar en helt annan värme.

Men när lånet är betalt, då går det för oss plus, trots gratis ved förr, just för vi får ned elräkningarna såpass.

Man får inte glömma att pelletskostnaden jag uppgav är en vintermånad, när det går max pellets. Skulle man slå ut det per år skulle det ju bli helt andra, mycket mindre summor eftersom det ju inte går max pellets hela året - eller ens halva.

Jag vet inte hur stor roll det skulle göra med icke-tropisk värme, en hel del antar jag men har ju inte provat. Vi har förresten stort hus (och gammal som sagt och läcker värme som ett såll, och drar in kyla), två våningar, stora rum och så 'springs' det i dörren ett antal gånger per dag.

Och - jag vet inte var Linghem ligger. Men kostnaden lär ju variera (för pellets alltså) beroende på var i landet man bor. Om man har minus 30 grader vintertid eller om man på sin höjd har minus 10. Om våren kommer i mars eller maj, vintern i oktober eller december osv?

Men ni kan ju be att få offerter på olika typer av värme, fundera på för och nackdelarna, räkna på det och så vidare. Just att ta hem firmor och få offerter ger mkt, inte bara för man får ett exakt pris, utan för att man får mer information. T ex kanske den värmekälla man funderat på av ngn anlending man inte tänkt på är sämre, eller man behöver en mindre eller större dimension än man räknat med osv.
 
Sv: Värmesystem

Nu är jag ingen pellets expert men så vitt jag förstått så måste man fylla på "korgen" i pannan för hand, eller det kanske bara är på min kompis äldre panna?
Hon har inget förråd utan hon har sina säckar staplade i källaren, hämtar och fyller på för hand allt eftersom.
Själva pannan sköter ju sedan eldningen, temperaturen osv. Så det är ungefär som att vedelda.
Hon hade enbart oljepannan innan och bytte av ekonomiska skäl. Jag hade ju dock sett till att ha automatisk påfyllning om det var jag..

Däremot kan man som jag skrev ovan bygga ett förråd med matning till pannan, borde ju även finnas att köpa. Då kan man komma undan med att fylla på en gång i veckan eller en gång/månad beroende på hur stort. Antar det är ett sådant ni har? Så fyller ni i x antal säckar varje gång.

Det är ju smidigt, ända nackdelen jag ser om jag skulle köpa till brännare och sätta på min panna är att jag skulle behöva bära ner alla säckarna för hal källartrapp..
 
Sv: Värmesystem

Ett annat tips är att ringa kommunen, de har energi rådgivare som ju ha koll på vad som är bäst ur energisynpunkt i just eran kommun.
Vissa erbjuder hembesök och ger sedan förslag på vad som är bäst, andra via telefon.

(Linghem = Norrköping/Linköping???)
 
Sv: Värmesystem

Jo det har jag läst om. Ska kolla upp!

Stämmer, vi tillhör Linköping.
 
Sv: Värmesystem

Okej, jag förstår :)

Vi snålar ju på elen nu = det bli kallt mellan eldningarna. Och vi tycker det är jobbigt att elda = vi eldar inte så ofta som det skulle behövas.

Men jag kan tänka mig att vi skulle sluta på ungefär samma kostnad som nu, men slippa frysa och slippa veden..

Ja det är ett alternativ iallafall :)
 
Sv: Värmesystem

Nu är jag ingen pellets expert men så vitt jag förstått så måste man fylla på "korgen" i pannan för hand, eller det kanske bara är på min kompis äldre panna?
Hon har inget förråd utan hon har sina säckar staplade i källaren, hämtar och fyller på för hand allt eftersom.
Själva pannan sköter ju sedan eldningen, temperaturen osv. Så det är ungefär som att vedelda.
Hon hade enbart oljepannan innan och bytte av ekonomiska skäl. Jag hade ju dock sett till att ha automatisk påfyllning om det var jag..

Däremot kan man som jag skrev ovan bygga ett förråd med matning till pannan, borde ju även finnas att köpa. Då kan man komma undan med att fylla på en gång i veckan eller en gång/månad beroende på hur stort. Antar det är ett sådant ni har? Så fyller ni i x antal säckar varje gång.

Det är ju smidigt, ända nackdelen jag ser om jag skulle köpa till brännare och sätta på min panna är att jag skulle behöva bära ner alla säckarna för hal källartrapp..


Det absolut vanliga är med matning, jag vet faktiskt ingen som själv häller pellets i brännkoppen. Utan det är liksom tänkt att gå med automatisk matning från förråd, just för att SLIPPA mata den.

Så din kompis lösning känns himla opraktisk ja. Men jag pratar om det med matning!

Du kan beroende på storlek på källare osv bygga ett stor förråd i källaren och få pelletsen levererad i bulk och 'nedhälld' i förrådet från lastbil. Du behöver aldrig bära någonting då.

Vi hade helst velat ha stort förråd, idealet är ju ett som täcker årsbehovet (vadå fylla på själv liksom *s*), men vi har ju ingen källare. Hade kunnat gjort ett i vedbon och leda in pelletsen via kulvert, men då stack kostnaden såpass mkt. Men vi har alltså ett yttepytteförråd, minsta som finns (iom att det står i köket), så med ett förråd bara i mer normal size behöver man inte ens springa och fylla i så 'ofta' vi gör.

Men, det är ju just automatiken och matningen som är det fina jmf med vedeldningen, slut på att behöva tända i pannan, fylla på pannan osv. Utan oavsett om jag är hemma, borta, sover, är vaken, det är kallt, det är varmt etc så det sköter sig själv sålänge det finns pellets att mata och inte är fullt med aska.

Jag hör btw skruven mata pannan med pellets just i detta nu, helt utan min inblandning =)
 
Sv: Värmesystem

Innan jag började söka runt på pellets pannor härom dagen så har jag trott att det var så man gjorde, alltså manuell påfyllning ungefär som med veden så jag har liksom inte fattat varför folk väljer pellets för det verkar lika mycket jobb som med ved gällande själva eldandet. Men visst det är ju smidigare att få hem pelletsen och bara bära in dom än att kapa, klyva, torka och bära in veden.

Men nu förstår jag liksom att folk väljer det, det verkar ju faktiskt smidigt. Jag skulle dessutom ha möjlighet att ha ett hyfsat stort förråd om jag skulle välja en brännare.
Helt klart aktuellt att överväga om ett år eller två när mitt vedförråd är slut. Eftersom priset på ved stiger kanske det är billigare att köpa pellets brännare och pellets istället för att köpa ved.

:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 170
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp