Värmesystem

Sv: Värmesystem

all installation , utedel innedel med vvberedare och elpatron plus att det var en modell som kan kompletteras med solfångare:)
själva pumpen gick på 66000 tror jag.
 
Sv: Värmesystem

och det är ett märke med otroligt bra servicegarantier och bra garanti på kompressor och annat vilket är av stoooor vikt
 
Sv: Värmesystem

Innan jag började söka runt på pellets pannor härom dagen så har jag trott att det var så man gjorde, alltså manuell påfyllning ungefär som med veden så jag har liksom inte fattat varför folk väljer pellets för det verkar lika mycket jobb som med ved gällande själva eldandet. Men visst det är ju smidigare att få hem pelletsen och bara bära in dom än att kapa, klyva, torka och bära in veden.

Men nu förstår jag liksom att folk väljer det, det verkar ju faktiskt smidigt. :)

Oj, ja då förstår jag verkligen att du undrade hur sjutton folk resonerade om de var villiga att betala bara för att slippa 'vedhanteringen' (Man kan ju dessutom köpa färdig ved, alltså kapad, kluven och torkad och hemkörd, man kan nog köpa så ganska många år utan att vara i närheten av vad pelletspannan kostar..)

Men är just smidighetsgrejen som är det fina, även om jag INTE saknar vedhanteringen - alls. Den värmde mååånga ggr den där veden :devil:
 
Sv: Värmesystem

:)

Ja, alltså man får ju ta med mycket i beräkningen, dels vad det kostar att byta och hur snabbt det betalar sig men vad arbetet är värt för en själv är också en stor del i beslutet.
Själv har jag axel och nack skador så jag vet inte hur jag skulle må av att bära in pelletsen där säckarna är ganska tunga trots allt och sen fylla på i "förrådet"

Veden är ju också en massa bärande och fixande men där väger ju inte varje vedträ så mycket så man kan bära mindre och gå fler ggr.
Köpe veden ligger just nu på ca 450-500kr/kubiken häromkring, då torr, färdigkluven och hemkörd... Vilket är ju okej om man inte har det som huvuduppvärmning, grannen sa att han gör åt ca 60kubik på ett år men då som ända uppvärmning och även för varmvatten så då blir det ju inte så billigt..
Nu har jag ju förvisso LVP som sköter mycket och köper jag en kamin så kommer jag troligen elda i den hellre än pannan :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 162
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp