Värmetips inför hösten och vintern!

Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Hittade ett par riktigt bra innervantar, som egentligen hör till slalömhandskarna, har aldrig varit med om ngt så varmt.
Annars så finns det i sportfiskebutiker neoprenvantar - fryaer man i dem så är man på fel breddgrad.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Ett ullunderställ är viktigast. Jag har ett i microfiber och ull från Ullmax, fungerar allra bäst när man är igång men det ändå är kallt. Sen skippar jag ridbyxorna helt och har thermobyxor för ridning och körning. Viktigt är en hööög midja och hängslen för då slipper man iskalla uppåtvindar *brrr* På överkroppen har jag om det är riktigt kallt en fleece-tröja (har förstårs undertröja) annars bara min MH-jacka, den tar jag av vid träningspass på banan.

Sen har jag Ullmax-mössa samt magic-gloves, fryser inte så mkt om händerna, har dock thermotumvantar när jag cyklar och mockar. På fötterna har jag ullstrumpor och Sevi arbetsskor.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

tipsar även om att använda en låång jacka. värmer betydligt bättre! har korta dunjackor men när det är riktigt kallt tar jag fram min långa jacka från hööks som är supervarm.:d

Bild på hööks jackan? :D
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

KL*

Har inga mer bra tips än de som redan tagits upp men tänkte passa på att fråga:

Tips på bra RIDvantar, och andra sätt att hålla händerna varma? Fryser otroligt lätt om händerna, har t.o.m. vantar nu i stallet :angel:

Förravinterna hade jag mina ridvanatar och ett par tjocka tummvantar över när jag skrittade fram o av + ute i skogen, blev hyffsat varmt men såååå klumpigt :crazy:
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Tips på bra RIDvantar, och andra sätt att hålla händerna varma? Fryser otroligt lätt om händerna, har t.o.m. vantar nu i stallet :angel:


Trefingervantar är det enda som jag kan ha på vintern.

I övrigt har jag alltid många lager. Bomull är bannlyst. Först underställ och flece, sedan dunvästen, sedan jacka (dubbla jackor om det är riktigt kallt och blåsigt). När jag rider tar jag av mig jackan.

På benen har jag först ett par trekvartslånga långkalsonger, sedan ridbyxor, sedan termoridbyxor. (vid jobbigare ridpass åker termobyxorna av vid uppsittningen)

Fötterna är utrustade med yllesockar, och ulltsulor i grova ridskor med stålhätta. Om jag vill rida i stövlar så tar jag på dem just innan uppsittning och ser till att de är förvarade varmt.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Jag har ett par superbilliga termoridbyxor från Aubiose, kostade nån hundring bara, och de funkar då utmärkt, även om man kanske inte vill mingla i dem.

Är det såna tjocka??
Jag klarar inte av det, kan knappt rida med jacka, så tjocka termoridbyxor går inte. Däremot finns det ju vanliga ridbyxor, fast i typ neopren, det är såna jag menar óch som Pikeur har:)

Min tjockaste jacka har typ fleecefoder, så jag bylsar verkligen inte på mig:angel: Kör med funktionsmaterial och 3-4 lager.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

hösten använder jag på överkroppen en funktionströja från Craft, säkerhetsväst, vanlig tröja ovanpå det en tunn Musto sommarjacka, alternativt en softshelljacka från Peak Performance. Nertill så blir det ridbyxor, stövlar eller skor med shortchaps. Ibland långa mockachaps om det är kallt eller blött.
vintern blir det på överkroppen unjefär det samma som på hösten, men använder oftast funktionspolo från Craft eller en funktionspolo från Blåkläder, långa chaps och MH Groom på fötterna. Är det riktigt kallt så har jag en microfleecetröja från Helly Hansen under säkerhetsvästen. Ovanpå har jag en vinterjacka från Musto. Är det riktigt riktigt kallt här i råkalla Skåne så tar jag på mina termoridbyxor från MH, en tjock jacka från Everest och vinterridstövlar från MH.
Om fötterna fryser jag oftast (dock inte i mina Rimfrost Rider), men det blir ju lätt så när man blir fuktig om fötterna. Har funderat på att köpa ett par ridstövlar från Muck Boots då de ska hålla värmen, fastän de är fuktiga på insidan.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Är det såna tjocka??
Jag klarar inte av det, kan knappt rida med jacka, så tjocka termoridbyxor går inte. Däremot finns det ju vanliga ridbyxor, fast i typ neopren, det är såna jag menar óch som Pikeur har:)

Min tjockaste jacka har typ fleecefoder, så jag bylsar verkligen inte på mig:angel: Kör med funktionsmaterial och 3-4 lager.

Nja, de är inte så tjocka, ungefär som täckjackorna var på 60-talet om du minns...
Fryser nästan aldrig, men är det pinigt kallt så har jag en vanlig skoteroverall som också funkar hyfsat att rida i.
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Kom på en till sak själv - en sån lös krage som man kan sätta fast innanför jackan om/när man inte har polotröja på sig är guld! :)
Har en i fleece. Ytterligare en sån grej som hjälper till mot glapp där kalluft kommer in. Var ovärderligt när jag fram till November/December ifjol cyklade 1,4 mil till stallet nästan varje dag! :p
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

När det är vinterkallt på riktigt kör jag lager på lager principen. Jag är en riktig fryslort så det blir massor av kläder. Knähöga yllestrumpor med yllesockor över i mh-kängor med ullsula. Thermoridbyxor över vanliga ridbyxor och långkalsonger. Fleecetröja och dunjacka. Sen överst halsduk och mössa med öron-flaps :D Under hjälmen har jag earbags istället, såna är ovärderliga. Blåser det isigt kan man ha dem under mössan för att stoppa vinden. Fast då hör man ingenting :angel:

Fingrarna däremot är jag helt tvärtom med, avskyr att ha handskar på mig. Är det över fem minusgrader försöker jag rida utan, är det för kallt blir det ett par med gummi på undersidan och vindtät fleece på ovansidan. Är det för kallt för det eller långritt blir det ett par stickade ridvantar eller pappas fleecevantar över de i gummi/fleece.

Vi har det inte jättekallt i stallet men vi har ingen uppvärmning nånstans heller så börjar man väl frysa är det liksom kört, då får man fortsätta. Så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och klä sig varmt :)
 
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

När det är kallt (brr..) kan jag inte vara utan:
  • Varseljacka
  • Yllestrumpor som går upp till knäna
  • "Höga kusten"-stövlar
  • Yllehalsduk
  • Undertsäll (ull)

Kör oftast "lager på lager", så att det är lite luft mellan plaggen (= varmare). Mängden kläder varierar beroende på hur mycket jag fryser :D
De värsta dagarna i vintras..:
Fötter = yllestrumpor, raggsockor, "Höga kusten"-stövlar/Graninge-kängor.
Underkropp & ben = underställ i ull, ridbyxor, thermobyxor.
Överkropp = underställ i ull, t-shirt, varm tröja, halsduk, varseljacka.
Huvud = varm mössa (alt. "öronvärmare" i fleece), ridhjälm.
Händer = 3-finger-vantar / varma handskar (ull).

Undviker thermobyxor och 3-finger-vantar om jag kan, tycker att det är fruktansvärt otympligt, och det känns inte som att jag får någon kontakt med hästen.
Handskar tycker jag överhuvudtaget inte om att ha, har så tunna jag kan utan att frysa. Men är det kallt så är det.. :crazy:

I år ska jag köpa en större ridhjälm, för att kunna ha riktigt varmt under på långritterna :idea:
Vill också införskaffa ett par ridbyxor med fleecefoder i, som jag hittade förra året, men får se hur långt ekonomin räcker.
 
Senast ändrad:
Sv: Värmetips inför hösten och vintern!

Fingrarna däremot är jag helt tvärtom med, avskyr att ha handskar på mig. Är det över fem minusgrader försöker jag rida utan, är det för kallt blir det ett par med gummi på undersidan och vindtät fleece på ovansidan. Är det för kallt för det eller långritt blir det ett par stickade ridvantar eller pappas fleecevantar över de i gummi/fleece.

Hehe sådär är jag också! :p
Brukar köra -10 grader som gräns, är det kallare och jag absolut ska rida så kör jag med trefingerhandskar, är det "varmare" är det utan som gäller.. :angel:
Men i stallet blir det tunnare handskar för att inte förfrysa händerna när man mockar och grejar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp