Värphybrider som skrockar?

lady_vip

Trådstartare
Min mamma har ett gäng höns, däribland ca 10 bruna värphybrider (tror det är Leghorn eller Lohman??) som går fritt med de andra hönsen - som är en salig blandning av dvärghöns och andra rashöns som vi tog hand om efter ett omhändertagande.

Värphönsen har alltid varit lite prilliga, men min mor gillar dem och framförallt så värper de ju väldigt bra.
I lördags hade en av värphönsen lyckats ruva fram 5 kycklingar! Rasen har funnits hos oss i säkert 10 år i olika omgångar, men aldrig att de har skrockat eller öht visat intresse för att ligga på äggen.

Är det vanligt? Vi har en teori om att de är präglade på dvärghönsen som är väldigt glada för att lägga sig på ägg, men det känns ändå otroligt.
 
Sv: Värphybrider som skrockar?

Det händer, men mycket sällan, att ruvbeteendet finns i en fabrikshöna. Ett bevis på hur svårt det är att helt avla bort grundläggande egenskaper.

Jag tvivlar på att hon tagit efter andra hönor, utan det troligaste är att en liten glimt av det naturliga behovet slagit ut. Det blir intressant att se om historien upprepar sig nästa år.

LIA
 
Sv: Värphybrider som skrockar?

Det roliga är att det är fler av dem som har försökt, men bara denna som har lyckats. Vi tycker såklart att det är roligt, men min mor blev halvt förtvivlad eftersom vi har rivit alla kycklingburar och en dvärghöna redan hade 3 små:D

Kul att hon har gått tillbaka till naturen, vi strävar hårt efter att hålla dem naturligt, utan lampa och helt frigående.
 
Sv: Värphybrider som skrockar?

skrocka? som i ka-ka-ka-kaaaa?? eller? i min värld heter det ruva när en höna ligger på ägg och skrocka när hon "pratar".
 
Sv: Värphybrider som skrockar?

Hönor talar på olika sätt under olika omständigheter, t ex när dom ska lägga ägg, har lagt ägg, när dom tillfälligt lämnar ruvredet, när dom snackar med kycklingarna i äggen osv.
"Skrockhöna" har jag hört som benämning på en höna som vill börja/börjat ruva.

LIA
 
Sv: Värphybrider som skrockar?

Fast hon blir en skrocka när hon ligger på ägg;) Säkert dialektalt.

När de börjar blåsa upp sig och man märker att de ruvar då blir hon en skrocka, fast det är inte alltid det blir kycklingar trots att de ruvar. Vissa hönor skrockar oavbrutet, inte så bra eftersom de drar ner på ätandet och bara väntar, gör de det en hel sommar blir de lätt svaga över vintern.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 420
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp