Växelbete, förslag?

M

moen

För att hålla undan rator och div parasiter så vill vi ta in fler djurslag på våra beten, förutom hästarna. De kommer då inte gå tillsammans med hästarna, utan vi växlar hagar.

De erfarenheter jag har av får är att de smiter, inte långt men dock. Är gätter likadana? Kor/kalvar har jag ingen erfarenhet av. Berätta! Förslag på andra djurslag?

Vad mer bör vi tänka på för att betena ska hållas fina?-

/moen
 
Kossor är jättebra för att hålla undan rator. Kossorna vill nämligen ha långt gräs eftersom de sveper 'om' gräset med tungan och drar av det.

Minns när vi hadekor och hästar, det var gräsmattejämna hagar.

Får vet jag inte så mycket om hur de betar med hästar, grannens fårhage är fri från rator, men jag vet att han släpper fåren när gräset är rätt kort, så de kanske vill ha kort gräs?

Här går fåren (och lammen) bakom elstängsel med tätt mellan trådarna och nedre tråden nära marken och det har på de tre år jag bott här inte smitit ett enda får. Jag är imponerad för jag trodde också att de bara smet hela tiden, men tydligen inte.

Kor kan du ha på samma stängsel som hästarna.
 
Jag har får som sambetar med mina hästar och det funkar jättebra! :)
Har 4 eltrådar (30, 60, 90, 120) som stänger in allt från får och shettisar (även föl) till halvblodshingsten...

Skaffar du får så se till att få får som är vana vid elstängsel från börja, så får du nog inga problem. Kom också ihåg att bästa stängslet är tillräckligt mycket bete... :p
Getter är BETYDLIGT svårare att stänga in än får... :crazy: Jag hade två dvärgbockar ett tag och det gick bra - ända tills f*nskapen kom på att om man hoppar GENOM :idea: eltrådarna så får man inga stötar... Man ska komma ihåg att getter är hoppande djur så det krävs både höga och täta stängsel för att stänga i dem.

Ett tips - kolla lite på "andra djur", där finns en del trådar och får och getter...

I övrigt för att hålla betena fina:
Om ratorna blir förvuxna så kommer inte får/kor/getter heller vilja äta där. Inga djur vill ha förvuxet gräs. Så OM det råkar bli väldigt långt gräs, se till att slå det med betesputs så äter djuren där sen...
Har du ingen puts själv så brukar det inte vara några större problem att hyra in närbelägna bönder som kan göra det.
 
Speciellt dvärggetter...de vi har är svensk lantras (mjölkgetter) och de är INTE särskilt rymningsbenägna! Väldigt lugna av sig dessutom och inte speciellt hoppiga. Killingarna kan vara som små studsbollar, men de vuxna är det INTE. Sv lantrasgetternas kroppar är inte gjorda för höjdhopp precis. :D
 
I vilket fall som helst ska vi låta våra getter beta i hagen medan hästarna är på bete över sommaren. Vi tar hö först och sen getterna. Vi har elrep + trådar på 20, 40, 60, 80 och 120 cm. :)
 
Tack för hjälpen allihopa!

Får är nog inte så svårt att få låna över sommaren, men hur är det med kor? Tyvärr har vi just nu inte möjlighet att ha fler djur över vintern. Har hört att det knappt är värt besväret att köpa på sig djur på våren och slakta till hösten. Kan mycket väl tänka mig det, blödig som jag är. Får man ens köpa ko bara sådär, ska det inte registreras osv? Skulle vara "svarta" kor då. Hur mycket betar kor resp får jämfört med hästar?

Vi har egen betesputs och tillgång till traktor, men har fått för oss att man på beten med stöd helst inte ska använda puts. Eller gäller det endast beten med tilläggsstödet, dvs magra, växtrika beten?

/moen
 
Har du några kobönder i närheten? De lånar säkerligen ut ett par ungkossor till ditt bete! Såna som inte behöver mjölkas... Kossor äter jättemycket och fixar betet fint på hyfsat kort tid. De trampar inte heller omkring och går ner gräset som hästar gör. Kossor står mest och äter och rör sig långsamt till nästa munsbit!

Kan inte rekommendera dig att köpa en ko. Det kostar jättemycket och vad ska du göra med den sen?
 
Oj,oj,oj! Getter är fenomenala på att ta sig ut! Men okey, fem trådar med kraftig ström, borde ju funka. Man måste ha mycket kraftigare ström än till hästar.

Getterna äter helst sly. Dom är inte så bra gräsbetare.
Däremot så är dom bra på att gnaga barken av vissa trädsorter, om man har björk tex som man vill ha kvar, så skall man inte ha getter i närheten.
 
Getter är inga utpräglade gräs eller ratätare utan busk och slyätare...då ska du nog satsa på får eller kor. Getter och får går alldeles utmärkt att stänga in...det är bara frågan om att ha BRA aggregat (alltså kraftigt) samt bra kräm i trådarna. Oftast slarvas det mycket med detta. Antar man är så van vid att hästar respekterar tråden mycket så gör man likadant med andra djur dvs får/getter.
 
Pippi och Mynta2! Har ni egna erfarenheter av getter egentligen? Visst är getter suveräna slyröjare, men naturligtvis äter de gräs (och ogräs) med! Våra getter har betat ner sin ena hage såpass att en flock får inte hade kunnat göra ett bättre jobb!

Nu har vi dem i den mindre hästhagen, sen igår, med eltrådar och rep på 20, 40, 60, 80 och 120 cm. Eftersom de är smarta djur har det räckt med att enbart vissa fått på näsan av elen, de andra lärde sig av vad som hände kompisarna! Och de har största respekten för eltrådarna sen dess.

Getter betar ju dessutom bättre än hästar eftersom de äter ogräsen med. Visst, ger man dem alternativ i form av buskar och sly så käkar de det först, men finns det inget annat så är de inte dummare än att de äter allt gräs där är, för de vill ju inte svälta! Getter är som labradorer i matväg, om man ska jämföra med hundar.
 
Francess, vad har du för stolpar och tråd (band) till dina getter? Undrar mest för maken tjatar till och från om ett par getter men, jag tycker mest att de verkar rymma. Dina verkar ju inte heller vara lika "hoppiga" som dvärggetter.
 
Öht är svensk lantras (mjölkgetter) mkt lugnare och trevligare att ha att göra med. Dvärggetter är inte alltid så små heller! Och så är de känsligare på många (opraktiska) sätt. Klart, det är oftast mer kött på dvärggetterna eftersom de är muskligare.

Vi har vanliga runda 60mm impregnerade trästoplar. Tre elrep på 40, 80 och 120 cm och däremellan eltråd på 20 och 60 cm. De har största respekt för elen nu när de har känt på den! Och det är samma aggregat som till hästarna...iofs ett med ordentlig kräm i. Har mellan 5000-6000 Volt, men har ingen koll på Joulen. Men räcker gör det i alla fall.

Getter är ju känsligare för el än tex får. Får har ju sin tjocka päls som isolerar mot elen. Stötar får man ju bara på de kroppsdelar som är bara, tex nos/ansikte. Getter har oftast väldigt tunn päls (blir tjockare på vintern, men inte som ett får!).
 
Får är bra att växla med. Frågade min vet och han talade om det här med parasiter. De hade tydligen inte likadana som hästar så det smittar inte ner betena.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 532
Senast: LenaH
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp