Växter som insynsskydd!

strawberrysylt

Trådstartare
Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård.
Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan där hade jag velat sätta upp lite insynsskyddande växter :). Förra ägaren har påbörjat en syrenhäck, men den är fortfarande en bäbis. Jag skulle vilja plantera något gärna nu, men det är kanske mer säsong att göra det i vår, som skyddar fr o m nu.
Vad har ni? Vad rekommenderar ni? 😊😊 Gärna inte de allra dyraste växterna, men samtidigt blir det ju en investering :).
Vi har inte varit dit och mätt, men jag tänker mig att den viktigaste biten är kanske hmm... max 10 meter? Sen vill jag ha mer växtlighet också, men på de där metrarna vill jag ha tät växtlighet.

Vi bor i Dalarna, det verkar vara zon 5 eller 6?

🌷🌻🌼
 
Tuja?
Finns ofta att köpa till rabatterat pris vid köp av flera såhär i slutet av sommaren.

Jo, tuja har vi tänkt på, det kan det absolut bli :). Fast tar gärna tips på fler olika växter. Kanske man kan blanda på nåt roligt sätt?
Jag ringde till vår lokala handelsträdgård och hon sa att det är helt fel säsong att plantera tujor dock, det skulle man göra på våren.
 
Blomsterlandet säljer häckväxter nu för 599 kr för 10 st, sibirisk ärtbuske ser ut att vara snabbväxande och blir 2 m hög.

Oj, det lät otroligt billigt? Då måste det vara små bäbisar? Jag betalar gärna mer för att få insynsskydd fr o m nu alltså (jag tänker mig att jag vill ha typ 180-200 cm som färdiga och gärna från början), men inte massor av tusenlappar.

Men sibirisk ärtbuske har vi hemma-hemma, de är fina och roliga (man kan göra visselpipor av ärtskidorna), ska kolla mer på hur snabbt de växer 😊😊
 
Jo, tuja har vi tänkt på, det kan det absolut bli :). Fast tar gärna tips på fler olika växter. Kanske man kan blanda på nåt roligt sätt?
Jag ringde till vår lokala handelsträdgård och hon sa att det är helt fel säsong att plantera tujor dock, det skulle man göra på våren.
Jag tycker det är fint med tex blodlönn med Tuja i bakgrunden.
Knepig kommentar om Tuja på våren. Även hos er är det många månader innan tjäle så de borde hinna rota sig.
 
Bok (Fagus sylvatica) är fint, de behåller även sina blad på hösten/vintern vilket ger insynsskydd även då.
 
Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård.
Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan där hade jag velat sätta upp lite insynsskyddande växter :). Förra ägaren har påbörjat en syrenhäck, men den är fortfarande en bäbis. Jag skulle vilja plantera något gärna nu, men det är kanske mer säsong att göra det i vår, som skyddar fr o m nu.
Vad har ni? Vad rekommenderar ni? 😊😊 Gärna inte de allra dyraste växterna, men samtidigt blir det ju en investering :).
Vi har inte varit dit och mätt, men jag tänker mig att den viktigaste biten är kanske hmm... max 10 meter? Sen vill jag ha mer växtlighet också, men på de där metrarna vill jag ha tät växtlighet.

Vi bor i Dalarna, det verkar vara zon 5 eller 6?

🌷🌻🌼
Vattna och gödsla syrenhäcken så blir den ett jättebra insynskydd. Det går bra att plantera i höst, köp barrrotsplantor. Medans de växer till sig kan ni peta ned lite solrosfrön till våren så får de agera häck sålänge.
 
Jag hade nog satsat på att ta hand om syrenhäcken, men är syren vintergrön?

Annars kanske armeringsjärn med tex murgröna, Paul farges klematis eller bokharabinda, vildvin (gärna med fin höstfärg ) osäker på zoner men iaf dom tre sista växer snabbt. Trevligt att blanda vintergrönt, blommande, fin bark/form på stammen och något med höstfärg som får man lite för alla säsonger:)

Annars kanske vindskydd och något som klättrar på det, då kan man ju ta lite vad som för att insynsskydd finns från början ☺️
 
Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård.
Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan där hade jag velat sätta upp lite insynsskyddande växter :). Förra ägaren har påbörjat en syrenhäck, men den är fortfarande en bäbis. Jag skulle vilja plantera något gärna nu, men det är kanske mer säsong att göra det i vår, som skyddar fr o m nu.
Vad har ni? Vad rekommenderar ni? 😊😊 Gärna inte de allra dyraste växterna, men samtidigt blir det ju en investering :).
Vi har inte varit dit och mätt, men jag tänker mig att den viktigaste biten är kanske hmm... max 10 meter? Sen vill jag ha mer växtlighet också, men på de där metrarna vill jag ha tät växtlighet.

Vi bor i Dalarna, det verkar vara zon 5 eller 6?

🌷🌻🌼
Vill du ha vintergrönt eller städsegrönt? Häckkaragan (Caragana arborescens, tidigare kallat sibirisk ärtbuske) är ett bra val miljömässigt eftersom den är kvävefixerande. Tuja är i min värld trist 🙈 och dör en blir det så väldigt fult, men den är ju tät och effektiv 🤷‍♀️
Hybrididegran (Taxus x media 'Hillii' tex) är trevligare. Eller vinterliguster (Ligustrum vulgare var. italicum). Vill du ha något som överlever allt och lite till så slå till på måbär (Ribes alpinum).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Någon som har tips på insynsskydd för ett fönster? Tycker det inkräktar lite väl in mot ena grannen. Vi har enplans och dom tvåplans och...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp